رونمایی از یک محصول جدید دانش بنیان کشاورزی در رفسنجان

  • شناسه خبر: 178030
رونمایی از یک محصول جدید دانش بنیان کشاورزی در رفسنجان

 با حضور رئیس انجمن پسته ایران محصول دانش بنیان ویدئو متری چاه و لوله های کشاورزی در رفسنجان رونمایی شد.

خانه » آخرین اخبار » رونمایی از یک محصول جدید دانش بنیان کشاورزی در رفسنجان

به گزارش خانه خشتی؛ معین ملامحمدی مجری طرح و مدیرعامل شرکت دانش بنیان کاوشگران آب و پایشگران هوا رفسنجان آب صبح امروز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: شرکت دانش بنیان کاوشگران آب و هوا از سال ۹۶ تصمیم به ساخت ربات حسگر در خصوص پایش منابع و مصارف آب چاه های کشاورزی کرد.

وی با اشاره به اینکه این ربات مجهز به حسگر تعیین شوری و دمای آب است افزود: از آنجاییکه کشاورزان هیچ پارامتر و تصویری از پایش آب چاه ها  ندارند با ساخت این محصول فناورانه که در رفسنجان تولید شده است به کشاورز کمک می کند تصویر درستی از چاه، پایش از منابع آب، شوری و اندازه گیری دمای آب داشته باشد و به دنبال آن پایش منظمی بر روی منابع آب صورت می گیرد و به  بهره وری کمک خواهد شد.

ملامحمدی با اشاره به شرایط بحرانی آب در شهرستان و تغییرات اقلیمی بیان کرد: با گرم شدن هوا، نیاز آبی گیاهان بیشتر خواهد شد.

وی افزود: اقتصاد و معیشت ۸۰ درصد مردم رفسنجان وابسته به  کشاورزی است، از طرفی افت سطح آب های زیر زمینی، تغییرات اقلیمی و کشاورزی سنتی باعث کاهش محصول پسته شده است.

مجری این طرح به مشکل دیگر کشاورزی که همان خرده مالکان هستند اشاره کرد و با تاکید بر اینکه سعی داریم کشاورزی را به سمت هوشمندسازی ببریم، گفت: در بحث آبیاری سنتی کشاورزی، اگر جسمی در لوله های آب کشاورزی گیر کند بایستی  تمامی لوله ها خراب شوند ولی با رباتی که  در چاه های عمیق می رود دما را می سنجد و شوری آب را در نقاط مختلف بیان می کند.

ملامحمدی با تاکید بر اینکه این ربات کشاورزی سفره های آب زیرزمینی را در آینده پیش بینی می کند، خاطرنشان کرد: این پیش بینی توسط هوش مصنوعی انجام شده و می گوید در ۱۴۰۴ منابع ما در کدام منطقه دچار تنش آبی هستند و با این پیش بینی در دشت رفسنجان می بینیم خیلی از چاهای کشاورزی رفسنجان دچار تنش آبی شده است.

وی با اشاره به افزایش دما و مشکلات به وجود آمده در خصوص وضعیت پسته شهرستان ابراز داشت: گرمای بیش از حد هوا باعث پوکی محصول پسته می شود ده سال پیش وضعیت محصول خوب بوده ولی سال به سال وضعیت تولید پسته در حال کاهش است و به دنبال آن معیشت مردم رو به بحران است.

 

ملامحمدی با اشاره به اینکه درحال حاضر کشاورزانی هستند که در یک هکتار حدود ۳۰۰ کیلو گرم پسته برداشت می کنند در حالی که در دنیا در یک هکتار ۴ تا ۵ هزار کیلوگرم پسته برداشت می شود گفت: سعی کردیم محصول فناورانه را در راستای توسعه پایدار و به منظور افزایش بهره وری و افزایش تولید به جامعه کشاورزان ارائه دهیم.

وی با اشاره به اینکه این دستگاه با توجه به نیاز کشاورزان طراحی و تولید شده است گفت: این طرح ملی است و قرار است در همه جای کشور از آن استفاده شود و باعث افزایش بهره وری در حوزه کشاورزی شود.

مدیرعامل شرکت کاوشگران آب رفسنجان در خصوص دستگاه ویدئومتری چاه آب توضیح داد: یک ربات با ورود به لوله های چاه، جدارها و لوله های آب  مانند اندوسکوپی تصاویری را به همراه داده ها ارسال می‌کند و با این داده‌ها میزان دما و شوری آب مشخص می شود که با داشتن این تصاویر و اطلاعات می‌توان بسیاری از مشکلات در حوزه کشاورزی را حل کرد.

وی خاطرنشان کرد: ربات ویدئو متری چاه و لوله های کشاورزی که طراحی و ارزانتر از نمونه خارجی آن ساخته شده است نمونه اولیه است  ونمونه خارجی آن با اعتبار ۴۰۰ میلیون تومان موجود است ضمن اینکه نمونه ایرانی مزایایی نسبت به نمونه خارجی شامل آنالیز کردن پارامترهای شوری، دمای چاه و PH آب را داراست و کشاورز لازم نیست کنار ربات باشند و فیلم را ببینند این فیلم توسط دستگاه به شبکه های اجتماعی ارسال می شود و کشاورز از هرجایی می تواند آن را مشاهده کند.

وی همچنین با اشاره به اینکه سازنده نخستین ایستگاه هوشمند آب و هواشناسی کشاورزی کشور هستیم اظهار داشت: پنجشنبه هفته آینده مهمان برنامه مسابقه میدان با ارائه این محصول هستیم تا به جامعه هدف و کشاورزان امید بدهیم که با تکنولوژی و فناوری بهره وری را افزایش دهیم و به سمت کاهش هزینه ها گام برداریم.

وی با اشاره به اینکه این ایستگاه با توجه به نیاز کشاورزان طراحی و تولید شده است و فناوری  IOT  پشتیبانی می کند در واقع چاه لایه معماری دارد، گفت: این ایستگاه هوشمند هم لایه هایی شامل حسگرها، پروتکل های ارتباطی، پردازش داده ها، اپلیکیش و تلفن گویا ( ۱۸۶۱) را دارد..

مدیر عامل شرکت دانش بنیان کاوشگران آب و پایشگران هوا رفسنجان گفت: در رابطه با این ایستگاه قرارداد ملی با صندوق بیمه کشاورزی کشور داریم و باید در ۱۰۰ نقطه و شهرستان های کشور نصب و کشاورزان را از هشدارها و نیازهایی که در این حوزه دارند آگاه سازیم؛ از طرف دیگر در حوزه کلان هم می توان ازاین ایستگاه در امر داده های هواشناسی برای جلوگیری از بروز احتمالی خسارت ها به کشاورزان استفاده کرد.

ملامحمدی ادامه داد: این محصول و ایستگاه مورد تأیید سازمان فضایی کشور است و تأئیدیه سازمان هواشناسی کشور جواز تاسیس از صنعت و معدن و از محیط زیست و مجوز دانش بنیانی را هم از معاونت علمی و فناوری دریافت کردیم و به عنوان دستگاه های تکنولوژی معرفی شده است و همچنین  تأئیدیه این ایستگاه را از اروپا گرفتیم و قرار است این محصول برای استفاده در باغات کشاورزی به اروپا صادر شود.

وی خاطرنشان کرد: این ایستگاه قادر است بروز آفات، طغیان ملخ ها و حشرات، طوفان، گرمازدگی، سرمازدگی، نیاز آبی باغات و … را چندین ساعت قبل از بروز پیش بینی کند.

انتهای پیام/

برچسب ها:
رفسنجان شرکت دانش بنیان کاوشگران آب و پایشگران هوا رفسنجان آب محصول دانش بنیان ویدئو متری چاه و لوله های کشاورزی
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

  • علی

    چقدخوب آفرین
اخبار ویژه
اخبار رفسنجان