۸۸ پرونده ارجاعی اتباع به مصلحین و حکمین قرآنی دادگستری رفسنجان به صلح و سازش منجر شد

  • شناسه خبر: 183572
۸۸ پرونده ارجاعی اتباع  به مصلحین و حکمین قرآنی دادگستری رفسنجان به صلح و سازش منجر شد

دبیر مصلحین و حکمین قرآنی رفسنجان گفت: از سال ۱۳۹۸ تا کنون بیش از۱۰۰ پرونده به مصحلین و حکمین قرآنی دادگستری شهرستان ارجاع داده شده که ۸۸ پرونده حل و فصل و منجر به آشتی شد.

خانه » آخرین اخبار » ۸۸ پرونده ارجاعی اتباع به مصلحین و حکمین قرآنی دادگستری رفسنجان به صلح و سازش منجر شد

به گزارش خانه خشتی؛ حجت الاسلام محمد مهدی پورمحمدی ظهر امروز در جلسه عملکرد یکساله مصلحین و حکمین قرآنی در محل مهانشهر رفسنجان با اشاره به فضیلت ماه رجب، اظهار کرد: ماه رجب مقدمه ورود به ماه شعبان و ماه شعبان مقدمه ورود به ماه مبارک رمضان و این سه ماه مقدمه برای درک شب قدر هستند.

رئیس دادگستری رفسنجان تصریح کرد: طرح مصلحین و حکمین قرآنی که در قوه قضاییه مطرح شده است بر اساس آیات قرآنی و احادیث پیامبر(ص) به مارسیده است و هر دعوایی که در امور خانواده و غیر خانواده صورت می گیرد قبل از اینکه جدی تر شود با حضور بزرگترها حل شود خیلی بهتر است تا اینکه به دادگستری کشانده شود.

وی بیان کرد: وقتی بزرگترها فامیل و محل برای حل مسئله ای ورود پیدا می کنند وقت کافی دارند تا مشکل را حل کنند در حالیکه یک قاضی یا وکیل به خاطر تعدد پرونده ها وقت ندارد که برای حل یک مشکل زمان بگذارد.

حجت الاسلام پورمحمدی عنوان کرد: برای حل مشکل باید به بزرگترها مراجعه کنید این موضوع هم از جهت وقت و زمان و هم از جهت کشف حقیقت و حل مشکل موثرتر است چراکه بیشتر حقایق که به بزرگترها گفته می شود در نزد حکم و قاضی گفته نمی شود چراکه ممکن است بر علیه شخص استفاده شود.

وی تاکید کرد: دست قاضی پرونده برای کشف حقیقت بسته است و قاضی جاهل بین دو عالم است  باید همه اسناد و ادله را باید بررسی کند تا بتواند به بخشی از حقایق دست یابد و قضاوت کند.

رئیس دادگستری رفسنجان بیان کرد: اشراف اطلاعاتی مصلحین و حکمین قرآنی با توجه به شناخت منطقه و محله ای که ین دو دعوین دارند به مراتب بیشتر از قاضی دادگستری است و سریعتر می تواند مشکل را حل و فصل نماید.

حجت الاسلام پور محمدی خاطرنشان کرد: گاهی دعوایی که دو تا سه سال طول می کشد با نیم ساعت مراجعه به شورای حل اختلاف مشکل حل می شود و این از خصوصیت این طرح است. در مراجعه به مصلحین و حکمین قرآنی امید به آشتی و صلح و وجود دارد .

رئیس دادگستری رفسنجان ادامه داد: در نزد مصلحین قرآنی بر اساس مذهب و آداب و رسوم شخص صحبت می شود و مشکل حل می شود در حالیکه این مزیت در دادگستری وجود ندارد.

حجت الاسلام پور محمدی عنوان کرد: پرونده ها در دادگستری یک پروسه زمانی طولانی مدت در بر دارد  و براساس موقعیت و وضعیت های بعدی باید پرونده های زیادی تشکیل دهد تا به نتیجه برسد در صورتی که یک مسئله را می توان در یک جلسه دوساعته حل کرد.

وی بیان کرد: صلح و سازش خانواده هایی که مشکل دارند کار بسیار بزرگی است و قدم گذاشتن در این راه در پیشگیری از وقوع جرم موثر است.

حجت‌الاسلام محمد رحمتی دبیر مصلحین مهمانشهر با تاکید بر اینکه با عنایت و همکاری دادگستری بسیاری از مشکلات دعاوی حل شده است، گفت: رسالت مصلحین و حکمین قرآنی حل دعاوی و اختلافات خانواده‌ها و جامعه، ایجاد سازش میان آنها و ارتقای سرمایه اجتماعی خانواده‌ها است که با ظرفیت‌های آموزش دیده و دارای مهارت در حل نزاع و از بین بردن سنت‌های غلط و خرافات و احیاء و ترویج سنت‌های درست در خانواده و جامعه است.

وی ادامه داد: مصحلین و حکمین قرآنی با تحقیق و شناخت دقیق صورت مسأله و تحقیق میدانی برای تجزیه و تحلیل و ریشه‌یابی مشکلات سهم هر یک از طرفین در بروز معضل تعیین کرده و با ارائه مشاوره باعث تفاهم می‌شوند و با موعظه و نصیحت موجب حل و کمرنگ شدن اختلافات می‌شوند.

رحمتی گفت: مصلحین  از ۱۴ آذر ۹۸ فعالیت خود را در زمینه صلح، آشتی مشاوره و..شروع کردند و بیش از۱۰۰ پرونده به مصحلین و حکمین قرآنی ارجاع داده شده که ۸۸ پرونده حل و فصل و منجر به آشتی شد.

وی افزود: چهار پرونده به دادگاه برگشت شد و دو پرونده خواستار مهلت مابقی در حال حل و فصل و بررسی هستند.

انتهای پیام/

برچسب ها:
جلسه رئیس دادگستری رفسنجان مصلحین و خکمین قرآنی مهمانشهر
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان