عبور از معدن‌کاری سنتی به هوشمندسازی معادن/ تبدیل مس سرچشمه به سومین معدن بزرگ دنیا

  • شناسه خبر: 205235
عبور از معدن‌کاری سنتی به هوشمندسازی معادن/ تبدیل مس سرچشمه به سومین معدن بزرگ دنیا

در نشست هوشمندسازی منابع مس ایران، مباحثی چون هوش مصنوعی، اینترنت اشیا، رباتیک هوشمند و واقعیت مجازی در معادن کشور مطرح شد.

خانه » اقتصادی » عبور از معدن‌کاری سنتی به هوشمندسازی معادن/ تبدیل مس سرچشمه به سومین معدن بزرگ دنیا

به گزارش خانه خشتی؛نشست تجربه هوشمندسازی معادن مس ایران با محوریت «تبیین وضعیت موجود هوشمندسازی معادن ایران»،«الزامات، موانع و سازوکارهای هوشمندسازی معادن در ایران» و«ارائه پیشنهادات در زمینه هوشمندسازی معادن و شکل‌گیری کنسرسیوم شرکتهای پیشرفته معدنی» با حضور مشکانی عضو هیئت مدیره انجمن مس ایران و‌ صالح‌آبادی دبیر انجمن مس ایران برگزار شد.
در این نشست عنوان شد که پس از بحث انقلاب صنعتی چهارم مباحثی چون هوش مصنوعی، اینترنت اشیا، رباتیک هوشمند و واقعیت مجازی در معادن کشور مطرح است. مصادیق هوشمندسازی معادن شامل پهبادهای هوشمند، سیستم‌های حفاری خودکار و … است. هوشمندسازی بهره‌وری شرکت‌ها را افزایش و میزان مخاطرات را کاهش می‌دهد و در زمینه کاهش آلودگی‌های زیست‌محیطی نیز تاثیرگذار است. شرکت هیتاچی، کاترپیلار، کوماتسو از جمله شرکت‌های پیشرو در دنیا در حوزه هوشمندسازی معادن هستند.
همچنین در موسسه مطالعات پژوهش‌های بازرگانی آسیب‌شناسی در خصوص سهم ناچیز معدن در تولید ناخالص داخلی صورت گرفته است که نشان می‌دهد معدنکاری سنتی و عدم استفاده از تجهیزات نوین منجر به این عامل شده است. شرکت سنگ آهن مرکزی ایران از جمله شرکت‌های پیشرو است که هوشمندسازی معادن را در دستور کار دارد.
اجزای اکوسیستم نوآوری حوزه هوشمندسازی معادن شامل نهادهای دولتی، شرکت‌ها و انجمن‌های معدنی، نهادهای تامین‌کننده مالی، شرکت‌های دانش‌بنیان، نهادهای توسعه فناوری، دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی هستند. از جمله دانشگاه‌های پیشرو در این حوزه می‌توان به دانشگاه امیرکبیر، دانشگاه صنعتی اصفهان و دانشگاه قزوین اشاره کرد. هوشمندسازی معدن مس سرچشمه با هدف تولید ۷۰ میلیون تن سولفور انجام شده است که این معدن را به سومین معدن بزرگ دنیا در تولید سولفور تبدیل می‌کند. سال گذشته هوشمندسازی معدن مس سرچشمه ابلاغ شد. طی ۱۴ ماه کار مطالعاتی ۵ شاخص برای هوشمندسازی معادن تعریف شد که شامل افزایش قابلیت دسترسی به ناوگان، افزایش بهره‌وری ناوگان، افزایش ساعت کار و تولید، افزایش سطح ایمنی و کاهش هزینه‌های عملیاتی است.

#مس_سرچشمه_رفسنجان

#مس_سرچشمه

#ایران_قوی

انتهای پیام/

برچسب ها:
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

  • عسکریان

    معلوم نیست این همه ثروت در این منطقه وجود داره چرا اینقدر بیکار داریم !؟ تقصیر مسئولین رفسنجان است که به شرکت مس فشار نمیاورند که دهه شصتی های مظلوم رو جذب کار کند ...
اخبار ویژه
اخبار رفسنجان