همراه با برگزیدگان " از چشم دختران ببینیم 1 "؛

ابراز خرسندی عکاسان از برپایی جشنواره عکس دختران / لزوم توجه و حمایت بیشتر مدیران به رویدادهایی با محوریت بانوان

  • شناسه خبر: 177132
ابراز خرسندی عکاسان از برپایی جشنواره عکس دختران /  لزوم توجه و حمایت بیشتر مدیران به رویدادهایی با محوریت بانوان

برگزیدگان نخستین جشنواره و نمایشگاه عکس “از چشم دختران ببینیم” در گفتگو با خانه خشتی به بیان دغدغه های فرهنگی و اجتماعی پرداختند.

خانه » آخرین اخبار » ابراز خرسندی عکاسان از برپایی جشنواره عکس دختران / لزوم توجه و حمایت بیشتر مدیران به رویدادهایی با محوریت بانوان

به گزارش خانه خشتی؛ به همت شهرداری، شورای شهر اسلامی شهر رفسنجان و فرهنگسرای رسانه، سال گذشته اولین جشنواره و نمایشگاه عکس “از چشم دختران ببینیم” برگزار شد.
در این جشنواره ۱۰۰ خانم قریب به ۶۰۰ اثر خود را در قالب عکس و در چهار محور «نقش زن در شهر»، «زن از نگاه جامعه»، «دغدغه های دخترانه»، «دختران و امید به زندگی» به دبیرخانه ارسال کردند و هفت نفر در دو بخش دوربینی و موبایلی به مرحله برتر راه یافتند و ۳۵ اثر منتخب هم به نمایشگاه راه یافت و دو اثر در بخش دوربینی شایسته تقدیر شدند.
قرار است در آستانه میلاد باسعادت حضرت معصومه (س) این رویداد به شکل ملی برای دومین بار اجرا شود ؛ رویدادی که استقبال زیادی از بانوان را در پی داشته است و قرار است برای بار دیگر استعدادها و خلاقیت های این قشر جامعه ساز به تصویر کشیده شود.
به گفته محمدرضا عظیمی زاده شهردار رفسنجان جشنواره ها و رویدادهای فرهنگی و هنری می تواند نقش مهمی در مشارکت و همراهی شهروندان با مدیریت شهری داشته باشد و منجر به کشف و شکوفایی استعدادهای جدید و نو شود.
محمدرفیعی رئیس اداره فرهنگی اجتماعی شهرداری رفسنجان هم معتقد است شناسایی و معرفی هنرمندان و شخصیت های فاخر فرهنگی و اجتماعی می تواند شهرداری را در نیل به اهداف متعالی یاری کند.
وی نقش بانوان و دختران را در حفظ و گسترش فرهنگ عمومی در خانواده ها مهم ارزیابی می کند و توجه به این قشر تأثیرگذار را در ایجاد جامعه ای پویا و بانشاط مؤثر می داند.
به گفته دبیر دومین جشنواره عکس “از چشم دختران ببینیم” این رویداد با هدف تکریم و پاسداشت منزلت بانوان و دختران، شناسایی استعدادهای عکاسی و به تصویر کشیدن حضور و نقش زنان در جامعه برگزار می شود.
بهناز شریفی می گوید: حضور در جشنواره فقط برای بانوان علاقمند آزاد است و محدودیت سنی برای شرکت کنندگان وجود ندارد، هر عکاس مجاز است در هر بخش حداکثر پنج اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال کند.
وی با اشاره به اینکه بخش ویژه این جشنواره با موضوع کرونا و قرنطینگی از نگاه بانوان است می افزاید: آخرین مهلت ارسال عکس ها تا ۲۵ خرداد ۱۳۹۹، داوری در روزهای ۳۰ و ۳۱ خرداد انجام می شود و گشایش نمایشگاه و اعلام نتایج در روز سه شنبه سوم تیرماه مصادف با میلاد حضرت معصومه(س) و روز دختران خواهد بود.
شریفی گفت: برپایی نمایشگاه به صورت مجازی از سوم تا ششم تیرماه – صفحه اینستاگرام فرهنگسرای رسانه به نشانی @rafsanjanmedia صورت می گیرد.
اما به سراغ نفرات برتر این جشنواره در سال گذشته رفتیم و نظرشان را در خصوص برگزاری دومین جشنواره و نمایشگاه عکس جویا شدیم؛
فاطمه شایق نفر اول بخش موبایلی سال گذشته درجشنواره و نمایشگاه عکس؛ ۲۲ سال سن دارد؛ دانشجوی رشته معماری از دانشگاه گرگان ساکن رفسنجان است؛ قریب ۲ سال و نیم است عکاسی می کند.
وی با ابراز خرسندی از برگزاری دومین جشنواره و نمایشگاه عکس بانوان در گفتگویی گفت: برگزاری چنین جشنواره هایی که فقط مختص خانم هاست کار خیلی خوبی است؛ اگر برگزاری چنین جشنواره هایی فقط مختص شهر یا استان خودمان باشد خیلی بهتر است، امسال داوران بهتری برای داوری انتخاب شدند و قطعا داوری بهتری را خواهند کرد.
ملیکا رحمانیان نفر دوم بخش موبایلی جشنواره سال گذشته،۲۶ سال سن دارد، فارغ التحصیل رشته ی مهندسی کامپیوتر گرایش نرم افزار از دانشگاه شهید باهنر کرمان است.
به گفته خودش گفته خودش از ۱۶، ۱۷ سالگی که گوشی دوربین دار داشته عکاسی می کرده است.
وی در گفتگویی با ما می گوید: باعث خوشحالیه که این رویداد مختص دختران، امسال هم برقرار هست و محدودیت شهر و استان ندارد، بستری که فراهم شده است برای جشنواره امسال فقط حضور و داوری خانوم ها رو کم دارد، کماکان که سال پیش خانم های خبره و متخصصی داوری این مسابقه رو به عهده داشتند و باعث دلگرمی دخترا بودند. هر فعالیت فرهنگی مسلما تاثیر خیلی زیادی روی رشد فکری ،پرورش خلاقیت و استعداد افراد جامعه داره.
همینطور که من و بسیاری از دوستانم با حمایت از این رویداد های فرهنگی به استعدادی که چندان بهش اهمیت نمی دادیم، جدی تر نگاه کردیم و مشغول یادگیری بیشتر شدیم که بدون حمایت شهرداری ممکن نبود.
مریم زارع از رفسنجان نفر سوم در بخش موبایلی جشنواره سال گذشته، در رشته فتوگرافیک فعالیت دارد و حدوداً ٣ سال است که در این حرفه عکاسی می کند.
وی در گفتگویی نظرش را اینچنین بیان می کند: جشنواره علاوه بر تاثیر مثبت در زمینه عکاسی، باعث تفکر بیشتر و درک بهتر از نقش یک زن به عنوان عضوی از جامعه می شود؛ جشنواره خوبی است البته اگر به هدفی که از برگزاری و پیامی که به دنبال دارد پایبند باشد، به نظرم داوری امسال توسط اقایان ، کاملا در تناقض این مسئله است.
این سبک از جشنواره ها اصولا علاوه بر دیدگاه خوبی که از مسئولان و شهرداری ایجاد می کند موجب کشف شدن استعداد هایی می شود که تا به حال بستری برای رشد پیدا نکرده بوده اند.
این بانوی رفسنجانی ادامه می دهد: داوری سال گذشته خیلی خوب بود مخصوصا اینکه همه داورها خانم بودند، داوری امسال را برعهده آقایون گذاشتند چون جشنواره مختص خانم هاست بهتر بود که داورهایش خانم باشند.اگر موضوعات جشنواره هر سال عوض شود خیلی خوب است، برگزاری چنین جشنواره هایی خیلی عالیه باعث می شود آن کسانی که کارشون عکاسی نباشد به این کار روی بیاورند و انگیزه شان زیاد شود سال گذشته باعث شد برخی دخترانی که حرفه شان عکاسی نبود عکس بفرستند و در این جشنواره شرکت کنند.
زهره عبدالهی ۲۴ ساله دانشجوی ارشد روانشناسی بالینی از دانشگاه تهران نفر اول در بخش دوربینی جشنواره سال گذشته است. وی تقریباً از سال ۹۲ به عکاسی علاقه‌مند شده و شروع به عکاسی کرده است.
وی در گفتگویی می گوید: هربار که فعالیت فرهنگی-هنری جدیدی در شهرمان صورت می‌گیرد بسیار خوشحال می‌شوم چرا که نشانه‌ی پویایی و حرکت رو به جلوی آن است. سال گذشته این ایده و مسابقه برایم بسیار جالب و رضایت‌بخش بود و قطعاً تکرار آن می‌تواند شروع‌کننده‌ و انگیزه‌بخش فعالیت‌های بیشتری باشد.
قطعاً با فراهم‌کردن امکانات، امنیت و بستر مناسب برای عکاسی در سطح شهر و خارج از آن، انگیزه‌ی عکاسان برای شرکت در چنین فعالیت‌هایی و انجام دادن فعالیت مورد‌علاقه‌شان بیشتر می‌شود. برای مثال دوره‌های متنوع عکاسی، کارگاه‌ها‌ و نشست‌ها، اردوهای عکاسی مختلف و اطلاع‌رسانی مناسب درمورد آن‌ها، ایجاد امنیت بیشتر برای عکاسی در سطح شهر، می‌تواند انگیزه و کیفیت‌ کار بیشتری را به دنبال داشته باشد.
وی در ادامه می گوید: علاوه‌براین‌ به نظرم بهتر است چنین رویدادهایی را محدود به یک فعالیت نکنیم؛ «از چشم دختران ببینیم» می‌تواند در زمینه‌های فرهنگی-هنری و حتی ورزشی متنوعی صورت بگیرد.
وی ضمن تشکر از تمام مسئولین و افرادی که به نحوی برای پیشرفت و پویایی شهر تلاش می‌کنند گفت: امیدوارم هر روز شاهد اتفاقات زیباتر و بهتری در‌ شهر باشیم. یادمان باشد، برای این که از چشم دختران ببینیم، نیاز است ابتدا خودِ این دختران دیده شوند و لازمه‌ی آن کنار گذاشتن کلیشه‌های جنسیتی و احقاق حقوق آن‌ها، فرهنگ‌سازی و آموزش در این زمینه و ایجاد امنیت بیشتر است.
ممکن است در حال حاضر نتوانیم در سطح کل کشور و جامعه تغییرات اساسی و بزرگ ایجاد کنیم، اما با همکاری و همدلی مردم و مسئولین رفسنجان، آینده‌ی دختران و پسران این شهر می‌تواند مملو و از شادی و رضایت بیشتر باشد.
مریم احسانی از رفسنجان نفر اول بخش دوربینی جشنواره سال گذشته، ۲۵ سال سن دارد در رشته مهندسی فناوری اطلاعات تحصیل کرده و ۳ سال عکاسی می کند.
وی در گفتگویی می گوید: لازم به ذکر است که دختران و بانوان در جامعه و خانواده نقش بسیار بسزایی دارند و پرداختن به این موضوع نشان دهنده سطح فرهنگ و نگرش مردم و مسئولین می باشد. با توجه به موفقیت‌های بیش از پیش بانوان در بسیاری از مشاغل و فعالیت های تخصصی نشان دهنده این مهم می باشد.
مریم عارفیان از رفسنجان؛ نفر دوم بخش دوربینی جشنواره سال گذشته، ۱۹ سال سن دارد در سال۹۶ وارد انجمن سینما جوان شده و دوره فیلمسازی و عکاسی دیجیتال و پرتره را آنجا گذرانده هم اکنون دانشجوی کاردانی رشته عکاسی گرایش تبلیغات در دانشگاه علمی و کاربردی تهران است.
وی در گفتگویی نظرش را اینچنین بیان کرد: برگزاری جشنواره برای سال دوم جای بسیاری خوشحالی دارد که دبیرخانه آن دائمی شده و این باعث دلگرمی هنرمندان می شود.
پیشنهاد می کنم که حداقل در گروه داوری یک خانم باشد با توجه به اینکه موضوع و عنوان جشنواره از نگاه بانوان است.
اهمیت دادن به قشر عظیمی از جامعه که خانم ها هستند و نگاه ویژه به آنها باعث می شود که خانم ها باورپذیری بیشتری پیدا کنند و امیدوارانه تر کار کنند.
از شهرداری و واحد فرهنگی که باعث شکل گیری اینگونه جشنواره های هنری می شوند و باعث ایجاد شوق و انگیزه برای کار هنری در بین بانوان می شوند تشکر می کنم.
طاهره رخ بخش زمین متولد شیراز رشته کاردانی عکاسی، هشت سال سابقه عکاسی حرفه ای را در کارنامه خود دارد وی ساکن شیراز است و در جشنواره و نمایشگاه عکس بانوان سال گذشته رتبه سوم در بخش دوربینی را از آن خود کرد.
وی برگزاری بیش از بیست نمایشگاه انفرادی و گروهی اعم از نگاه ما ۹۳- شاتهای شورانگیز طی سالهای ۹۴-۹۵-۹۶-۹۷-عکاسان خبری ۹۶-۹۷-ایران نگار ۹۶-رنگ در عکاسی خیابانی ۹۷- نیکون خاورمیانه و مقام های برتر جشنواره های مختلف عکس سراسری و جایزه ویژه جشنواره ملی مهرستان ۹۸ و … را در کارنامه درخشان خود دارد.
وی در گفتگویی نظرش را اینچنین بیان کرد: در خصوص برگزاری دومین جشنواره شدیدا موافقم؛ چون اول اینکه نقش زن در فرهنگ و مسایل احتماعی با نشان دادن عکس پر رنگ تر می شود و‌ ثانیا همینکه تنها شرکت کنندگان بانوان هستند خود نشانه اهمیت دادن به این موضوع است.
قطعا در پیشبرد فرهنگ یه جامعه تاثیر گزار است ،چون زنان نقشهای بسیاری دارند، یک زن بزرگترین نقشش مادر بودن و در ادامه تنظیم کننده ی خانواده و نقشهای بسزایی در بطن جامعه دارند چون پزشک، پرستار، اموزگار و غیره.
سخن آخر
در سال گذشته جشنواره و نمایشگاه عکس ” از چشم دختران ببینیم “مجموعه کم‌نظیری شد از دغدغه‌هایی که برای اولین بار به صورت ملی در قاب دوربین دختران نقش بست، در این نمایشگاه، دغدغه ها، چالش ها و بیم و امیدهای زندگی روزمره از قاب دوربین دختران و بانوان به سادگی به نمایش گذاشته شد.
قطعا برگزاری جشنواره و نمایشگاه‌های عکس مختص بانوان، علاوه بر شناسایی استعدادها و ظرفیت های نهفته این قشر و نشان دادن نقش بارز زن در جامعه می‌تواند نوید این را بدهد که با هنر عکاسی می توانیم از طریق تصویر، نقش زن در جامعه را بهتر و قوی تر نشان دهیم و اینکه نشان دهیم یک زن چه توانایی هایی دارد و چه کارهایی را می تواند انجام دهد.
گزارش از منیژه نوروزی

برچسب ها:
جشنواره و نمایشگاه عکس رفسنجان "از چشم دختران ببینیم" رفسنجان نفرات برتر
تلگرام
اخبار ویژه
اخبار رفسنجان