واردات کالا در قبال صادرات پسته انجام شود

  • شناسه خبر: 177100
واردات کالا در قبال صادرات پسته انجام شود

نماینده مردم رفسنجان و انار در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه متأسفانه محصول ارزآور پسته در پیمان ارزی قرار دارد و صادرات آن با مشکل مواجه است خواستار حمایت دولت از کشاورزان پسته کار شد.

خانه » آخرین اخبار » واردات کالا در قبال صادرات پسته انجام شود

به گزارش خانه خشتی؛ نماینده مردم رفسنجان و انار در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه متأسفانه محصول ارزآور پسته در پیمان ارزی قرار دارد و صادرات آن با مشکل مواجه است خواستار حمایت دولت از کشاورزان پسته کار شد و گفت: می توان تفاهم نامه ای بین بانک مرکزی و گمرک منعقد کرد تا در قبال صادرات پسته ارزی وارد نشود و به جای آن کالای مورد نیاز وارد کشور کرد.
حجت الاسلام حسین جلالی با اشاره به اینکه مصرف داخلی پسته کم و به میزان ۲۰ درصد است اظهار داشت: پسته باقیمانده باید صادر شود؛ برند پسته متعلق به رفسنجان است امّا متأسفانه به دلیل اینکه این محصول در پیمان ارزی قرار گرفته است سال قبل کشاورزان نتوانستند پسته خود را صادر کنند.
وی ادامه داد: امسال هم با این اوضاع صادر نمی شود و ممکن است ۳۰۰ هزار تن پسته روی زمین بماند و آفت بزند از طرفی دولت اصرار دارد که ارز حاصل از صادرات پسته به صورت نیمایی و یا به شکل تهاتر و کالا وارد شود.
جلالی بیان کرد: شناسایی و بررسی مشکلات و آسیب های کشاورزان می تواند به صادرات کمک کند یکی از متقاضیان پسته ایران کشور چین است لذا نباید بازار جهانی پسته را از دست بدهیم که اگر سهل انگاری شود آمریکا بازار جهانی پسته را به دست خواهد گرفت و به ضرر ایران است.
وی خاطرنشان کرد: دولت باید کمک کند تا کشاورز به زمین نخورد پسته، نباید حتما در پیمان ارزی باشد و ارز حاصل از صادرات این محصول به حساب دولت برود که به ضرر کشاورز است کشاورز برای تولید هر محصول ۴۰ تا۵۰ هزار تومان ضرر می کند.
وی گفت: خوشبختانه بحث واردات کالا بدون انتقال ارز فرصتی جدید برای صادرات پسته است که اگر بتوان با بانک مرکزی و گمرک ایران جلسه ای گذاشت و تفاهم نامه ای مبنی بر واردات کالا در قبال ارز حاصل از صادرات پسته منعقد شود که بدون انتقال ارز امکان واردات کالا وجود خواهد داشت و دراینجا باید منشأ ارز مشخص شود تا کالا وارد کنیم و با این کار دیگر نیاز به انتقال پول به حساب بانک مرکزی نیست .

برچسب ها:
ارز حجت الاسلام جلالی صادرات پسته نماینده منتخب مردم در مجلس شورای اسلامی
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان