فرصت رمضانی نوروز برای بازدید از جاذبه‌های رفسنجان

  • شناسه خبر: 212703
فرصت رمضانی نوروز برای بازدید از جاذبه‌های رفسنجان

رمضان برای مهمانان این ماه معذوریت‌هایی در سفر دارد، اما فرصت بعد از افطار غنیمتی است برای سفرهای درون شهری روزه‌داران تا در نوروز از ابنیه های تاریخی، اماکن مذهبی و جاذبه‌های طبیعی گردشگری رفسنجان بهره ببرند.

خانه » اجتماعی » فرصت رمضانی نوروز برای بازدید از جاذبه‌های رفسنجان

به گزارش خانه خشتی؛ تلاقی نوروز ۱۴۰۳ با رمضان ۱۴۴۵ را می‌توان از دریچه فرصتی نگاه کرد که نصیب بسیاری از اماکن پرجاذبه و مستعد شهرستان برای بازدید و سفر و گشت و گذار چند ساعته شده است، بازی دو سر بردی که هم روزه‌داران را بعد از افطار روانه گردشگری روزانه کند و هم از سبد کمال معنویات این ماه مبارک جا نمانند.

رفسنجان از اماکن مذهبی گرفته تا جاذبه های تاریخی و طبیعی، در روزهای آغاز سال و هوای دل انگیز بهاری، ظرفیت‌های بی‌شماری برای بازدید دارد، بازدیدهای خانوادگی که همیشه فرصتش برای همه مهیا نیست و بسیاری از آنها در اثنای سفرهای برون شهری نوروزی و تابستانی غریب می‌مانند، اما روزه‌داران بهار ۱۴۰۳ این فرصت را دارند که چند ساعت از شبانه‌های فروردین رمضانی را در این مکان‌ها سپری کنند.

میهمان آرامش در خانه تاریخی حاج آقا علی رفسنجان

خانه تاریخی حاج آقاعلی خانه ای فاخر به جامانده از گذشتگان است که با دق الباب و سیری در اندرون این خانه می توان میهمان آرامش شد.

خانه حاج آقا علی رفسنجان با زیربنایی بالغ بر هفت هزار متر مربع و با معماری زیبا و ایرانی یکی از بزرگترین و زیباترین خانه‌های خشتی و سنتی جهان به ‌شمار می‌رود که توسط حاج آقا علی معروف به زعیم الله رفسنجانی (بزرگترین تاجر ایرانی آن دوره) در سال ۱۱۳۶ هجری خورشیدی بنا شده است.

خانه حاج آقا علی رفسنجان در سال ۱۳۷۴ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

شب های نوروز ۱۴۰۳ که با ماه رمضان ۱۴۴۵ مقارن شده در حیات مرکزی این بنای تاریخی برنامه های متنوعی از جمله موسیقی نواحی بختیاری و جنگ شادی در شب های ماه رمضان برگزار می کند و رونق خاصی در این خانه به پا شده است.

این خانه یکی از پرجاذبه ترین مجموعه های گردشگری این شهرستان است که در فاصله ۶ کیلومتری شهر رفسنجان در روستای قاسم آباد قرار دارد و با هفت هزار مترمربع و ۸۶ اتاق (هفت دری، پنج دری، سه دری و پستو) در چهار بخش اصلی ساختمان حوضخانه، شاه‌نشین، پاییزی و زمستانی ساخته شده است.

با همکاری شرکت همگامان‌ مس برنامه های متنوع فرهنگی و برپایی غرفه های صنایع دستی، صنایع چرم، قلم کاری روی مس و غیره در این شب ها انجام می شود و هم مهمانان نوروزی و هم شهروندان رفسنجانی روزه دار بهره ای دو چندان در این شب ها به دست می آورند.

پارک های رفسنجان

پارک جوان یکی از قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین بوستان‌های عمومی شهر رفسنجان است و در منطقه کمال آباد ( ۱۵ خرداد شمالی) قرار دارد در این پارک چندی پیش شهید گمنامی آرام گرفت و عطر شهید معنویت فضا را دو چندان کرده و بسیاری از مردم ضمن زیارت این شهید از برنامه‌های فرهنگی و گردشگری در این پارک می توانند بهره مند شوند.

فضای سبز دل انگیز، درختان سر به فلک‌کشیده، دریاچه مصنوعی، زمین بازی کودکان، آب نماها، چمن کاری، نمازخانه، کافه و غیره ازبخش های متنوع این پارک است.

پارک لاله هم در ابتدای خیابان مطهری در تقاطع خیابان پرستار از بکرترین پارک هاست و می توان شب های نوروز و ماه رمضان را در آن بهره گیری کرد.

پارک موزه نیز در مجموعه موزه ریاست جمهوری رفسنجان از وسعت بالایی برخوردار است و چمن های وسیع در این پارک فضایی را برای گسترانیدن فرش های مردم مهیا کرده تا بهترین لذت ها را در این شب ها نصیب روزه داران کند. در این پارک هم چندی پیش شهید گمنام آورده آند‌ و به خاک سپردند، عطر این شهید بی‌قراری را در دل های روزه داران به پا می کند.

و پارک های دیگر که آمارشان‌ در شهر رفسنجان به بیش از ۷۰ مورد می رسد و درختان افرا، صنوبر، سپیدار، چنار، سرو، سرو بادبزنی‌، کاج، توری‌، ارغوان، ختمی‌، یاس شیروانی‌، شمشاد و درختان دیگر، چشم‌انداز دل‌انگیزی را به این پارک ها هدیه داده‌ است، گل‌های چند ساله و دایمی هم مانند رعنا، شب بو، کوکب‌، شمعدانی و انواع رزهای مینیاتوری‌، قلمه‌ای‌، پیوندی‌، هفت‌رنگ‌، حنایی و غیره، زیبایی پارک های این شهر را دو چندان کرده‌اند.

آرامش بهاری در جوار بقعه متبرکه امامزاده سید جلال الدین رفسنجان

امامزاده سید جلال الدین از نوادگان امام موسی کاظم (ع) در منطقه نوق شهرستان رفسنجان یکی از امامزاده های واجب التعظیم در استان کرمان با قدمت هزار ساله مکانی برای رسیدن به آرامش است.

اگر آدمی به آرامش و تفریح نیاز داشته و خسته یا دلتنگ باشد و هر چیزی که او را چه به لحاظ روحی و چه از نظر جسمی رنجور کند، بهتر اینکه در این شرایط به جایی بیاید که درمان همه دردهاست.

قدم زدن در صحن و سرای این مکان معنوی، نمای آینه کاری شده زیباب داخل آن و زیارت قبر مطهر امامزاده که ضریح امام حسین (ع) بر روی آن نصب شده، انسان را به جایی معنوی و آرام بخش رهنمون می کند.

مقبره این امامزاده با زیربنای سه هزار مترمربع، سنگ فرش شده و دارای گنبد فیروزه ای و دو گل دسته، فضای سرسبز اطراف، پارک کودکان، زائر سرا و امکانات رفاهی برای زایران است.

شب های نوروز ۱۴۰۳ در این مکان شاهد مردمی هستیم که روزه خود را در این جای معنوی باز می کنند و از صفای این مکان مذهبی بهره مند می شوند.

مکان های تاریخی و مذهبی بسیاری در رفسنجان وجود دارد که این شب ها فرصتی است برای مردم روزه دار و مسافر تا از ارزشمندی آن ها استفاده کنند.

گزارش از: مریم رضایی

انتهای پیام/

برچسب ها:
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

  • nd

    مردم به نون شب محتاج کردید دیگه پول ندارند بروند بازدید کنن!!
اخبار ویژه
اخبار رفسنجان