بکارگیری فناوری‌های جدید ارتقای زندگی آحاد جامعه را به‌همراه دارد

  • شناسه خبر: 208299
بکارگیری فناوری‌های جدید ارتقای زندگی آحاد جامعه را به‌همراه دارد

مشاور فن‌آوری‌های نوین منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان گفت: بکارگیری فناوری‌های جدید ارتقای زندگی آحاد جامعه را به‌همراه دارد.

خانه » علم و فن آوری » بکارگیری فناوری‌های جدید ارتقای زندگی آحاد جامعه را به‌همراه دارد

به گزارش خانه خشتی؛ ثنا غفاری مشاور فن‌آوری‌های نوین در حوزه تحقیق و پژوهش این منطقه گفت: در دنیای امروز، تکنولوژی با شتاب فزاینده‌ای در حال تغییر و تحول است که برای همراه بودن با چنین روند پرسرعتی، باید تکنولوژی روز را پیوسته شناسایی کرده و در یادگیری و بکارگیری آن بکوشیم.

غفاری ادامه داد: به این ترتیب، قادر خواهیم بود همگام با تغییر و تحولات اطراف خویش گام برداشته و از امکانات پیش روی خود بهره ببریم، بکارگیری فناوری های جدیدتر, ارتقا کیفیت زندگی آحاد جامعه را به همراه دارد ودستاوردهای تازه تری را فراهم می‌کند.

مشاور فن‌آوری‌های نوین در حوزه تحقیق و پژوهش منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان بیان کرد: معاونت توسعه کاربرد پرتوهای سازمان انرژی اتمی در راستای افزایش بهره‌وری از کاربردهای صلح آمیز فناوری هسته ای, به بررسی قابلیت های مناطق مختلف کشور پرداخته که در این بین استان کرمان در جایگاه بسیار خوبی قرار دارد.

وی افزود: با توجه به پتانسیل و قابلیت‌های بالقوه منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان می‌شود با استفاده از این فناوری گامی بلند در راستای افزایش سلامت جامعه, اشتغال زایی و ایجاد درآمد مولد برداشت.

غفاری مهمترین کاربردهای پرتو در جهان را پرتودرمانی و تولید رادیو داروهای تشخیصی و درمانی در حوزه پزشکی، استریل نمودن تجهیزات پزشکی در حوزه سلامت و بهداشت، بهبود خواص پلیمری در صنعت، کاشت یونی، تولید رادیوایزوتوپ‌های صنعتی از طریق فناوری هسته‌ای در چگالی‌سنجی، عمق‌سنجی، سطح‌سنجی نام برد.

وی پاکسازی آب‌ها و خاک‌های آلوده و تصفیه پسماندهای شهری، صنعتی و بیمارستانی را از خواص پرتو در حفاظت از محیط زیست نام برد.

مشاور فن‌آوری‌های نوین در حوزه تحقیق و پژوهش منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان اظهار کرد: کاربرد پرتوهای یونیزه کننده (گاما، ایکس و الکترون) تحت عنوان فناوری پرتودهی به عنوان روشی جدید در راستای حفظ و نگهداری محصولات کشاورزی به منظور کاهش و حذف مواد شیمیایی و تعیین جایگزین های مناسب مطرح شده است.

ثنا غفاری ادامه داد: استفاده از این فناوری نه تنها ضایعات محصولات کشاورزی را به حداقل می‌رساند بلکه کیفیت آنها را نیز در طی حمل و نقل، جابجایی، انبارداری و توزیع حفظ خواهد کرد.

وی با بیان اینکه استفاده از پرتودهی برای نگهداری موادغذایی مورد توجه محققین بهداشت و موادغذایی، متولیان صنایع غذایی و دولتمردان قرار گرفته است گفت: برای بیش از ۴۰ کشور در جهان و بیش از ۶۰ نوع ماده غذایی پرتودهی مورد استفاده قرار گرفته است و ۳۵ کشور تولید تجاری این نوع غذاها را پذیرفته اند به گونه ای که سود حاصل از پرتودهی در کل دنیا ۵ تریلیون دلار می باشد که متاسفانه سهم کشور ما زیر یک درصد است.

مشاور فن‌آوری‌های نوین منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان ایراد کرد: یکی از کاربردهای فناورری هسته‌ای که به طور مستقیم با سلامت و بهداشت عمومی جامعه در ارتباط است، سلامت مواد غذایی و محصولات کشاورزی می‌باشد.

غفاری کاهش ضایعات و افزایش بازده تولید محصولات کشاورزی را از روش‌های هسته‌ای و پرتودهی دانست و اظهار کرد: جهت اصلاح بذر، دفع آفات، کنترل زودرسی یا دیررسی محصول، جلوگیری از جوانه زنی محصولات و افزایش ماندگاری بهره‌برد می‌توان زمان بیشتری برای بازاریابی و صادرات این محصول به بازارهای بین‌المللی برای تولیدکنندگان و صادرکنندگان فراهم کرد.

وی با بیان اینکه پسته یک محصول استراتژیک و پس از فروش مهم‌ترین و درآمدزا ترین محصول صادراتی غیرنفتی ایران محسوب می‌شود، گفت: در حال حاضر وجود سم آفلاتوکسین صادرات این محصول با ارزش را تحت تاثیر قرار داده است، با پرتودهی به موقع محصولات پسته قارچ آسپریژلوس به طور کامل نابود می‌شود و درنتیجه سم آفلاتوکسین و اکراتوکسین تولید نمی‌شود.

غفاری تصریح کرد: با توجه به قابلیت‌های صنعتی و کشاورزی استان کرمان و فراهم بودن کلیه زیرساخت ها در منطقه ویژه اقتصادی, وجود سایت پرتودهی علاوه بر رشد و افزایش بهره‌وری در زمینه های گوناگون اثرات ملموسی بر بدنه اجتماعی و علمی جامعه خواهد گذاشت.

خبر از: فاطمه محمدی

انتهای پیام/

برچسب ها:
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان