ضیافت حسینی امسال مهمان کدام هیأت رفسنجان باشیم؟

  • شناسه خبر: 205766
ضیافت حسینی امسال مهمان کدام هیأت رفسنجان باشیم؟

برنامه هیات های عزاداری رفسنجان به مناسبت ماه محرم اعلام شده و عزاداران حسینی از سه شنبه و چهارشنبه هفته جاری مصادف با آغاز ماه محرم میهمان روضه حضرت اباعبدالله الحسین(ع) هستند.

خانه » فرهنگی مذهبی » ضیافت حسینی امسال مهمان کدام هیأت رفسنجان باشیم؟

به گزارش خانه خشتی؛ ماه های محرم و صفر در رفسنجان شور و حال خاصی دارد همه مردم از پیر و جوان و حتی کودکان و نونهالان تمام تلاششان را می کنند تا برنامه های ماه محرم در این شهرستان به صورت باشکوهی برگزار شود.

تکایا، هیات ها، مساجد و اماکن مذهبی چون حرم مطهر سیدجلال الدین اشرف نوق و امامزاده سید غریب، حرم امامزاده بی بی گوهر داوران، امامزاده شاهزاده عباس سرچشمه، امامزاده ابراهیم بهرمان، امامزاده بی بی حیات منطقه بارچی، امامزاده عبدالله و بی بی صفیه گوداحمر سرچشمه، امامزاده پیرغیب مرز رفسنجان و بردسیر، امامزاده شاه چهلتن خنامان، حرم شهدای گمنام در دانشگاه ها و نقاط مختلف شهرستان در ماه های محرم و صفر از عزاداران حسینی پذیرایی و مداحان اهل بیت عصمت و طهارت در سوگ شهادت امام حسین(ع) و یاران با وفایش نوحه سرایی می کنند.

محرم از سال های دور در رفسنجان بسیار شورانگیز و در شأن عزاداری سرور و سالار شهیدان امام حسین(ع) برگزار می شده است و امسال نیز از روزها قبل مردم و مسئولان در پی تدارک آیین های بزرگ ماه محرم هستند.

۴۰۰ هیئت و  ۳۰۰ مسجد در رفسنجان در اقامه عزای امام حسین(ع) نقش آفرینی می کنند

رئیس اداره تبلیغات اسلامی رفسنجان از نقش آفرینی ۴۰۰ هیئت مذهبی و ۳۰۰ مسجد در کل شهرستان در برپایی عزاداری اباعبدالله الحسین (ع) خبر داد و گفت: از این تعداد ۲۰۰ هیئت مذهبی دارای مجوز هستند اما همه هیئت ها در برپایی مراسم عزاداری امام حسین فعالییت دارند.

حجت الاسلام نقیب پور در گفت و گو با خانه خشتی بیان کرد: شعار سال محرم امسال ” در زیر خیمه‌اش همه یک خانواده‌ایم” است.

وی افزود: سازمان تبلیغات اسلامی رفسنجان در سه سطح کودک، نوجوان و بزرگسال برنامه دارد و  محتوا را برای مراسم‌های محرم امسال آماده کرده ‌است که از جمله می‌توان با محتواهایی ویژه مخاطبان نوجوان، افراد هیاتی، کودکان و غیره اشاره کرد.

حجت الاسلام نقیب پور ادامه داد: در رفسنجان هیئت های دختران نوجوان از جمله هیئت های مائد، دختران حاج قاسم و غیره فعال هستند،  در حوزه پسران نوجوان هم هیئت هایی از جمله هیئت سراج فعالیت دارند. 

وی خاطرنشان کرد: تعداد زیادی محفل‌های روضه خانگی در رفسنجان داریم که راسم محرم را برپا می کنند.

این مقام مسئول بیان کرد: تیم های بازدید کننده هیئات مذهبی نیز شامل حوزه معاونت خدمات شهری شهرداری، پلیس راهنمایی و رانندگی و شورای هیئت های مذهبی رفسنجان در محرم امسال فعال هستند که از هیات‌ها سرکشی می کنند و اگر مشکلی وجود داشته باشد آن را بررسی کنند.

هیات های بزرگ رفسنجان چه برنامه هایی دارند؟

مراسم عزاداری و سوگواری دهه اول محرم در هیأت رزمندگان اسلام

مراسم عزاداری هیأت رزمندگان اسلام با سخنرانی حجت‌الاسلام آقاملایی و مداحی کربلایی امیر اکبری و کربلایی رضا عرب، هرشب از ساعت ۲۰ در معراج الشهدای رفسنجان حسینیه ثارالله برگزار می‌گردد. همچنین در این مدت هر صبح ساعت ۵:۳۰ در این مکان زیارت عاشورا قرائت می‌گردد.

مصلی رفسنجان / زیر خیمه اش همه یک خانواده ایم 

 به مناسبت شهادت امام حسین(ع) و ماه محرم یکی از برنامه هایی که جمعیت چند هزارنفری را به سمت خود جلب می کند هیات اباعبدالله الحسین(ع) رفسنجان است. حجت الاسلام وحید حجتی سخنران و کربلایی حسین رحمانی، کربلایی محمد زین الدینی و کربلایی امین ترقی خواه مداحان این دهه اول محرم در مصلی رفسنجان به اجرای برنامه می پردازند. 

 ساعت حضور عزاداران در این مراسم ها ساعت ۲۰ شب است. 

برنامه عزاداری هیات موکب خاتم الانبیاء

مراسم سوگواری دهه اول محرم در موکب خاتم الانبیا رفسنجان از چهارشنبه هفته جاری آغاز شده و  به مدت ۱۰ شب همزمان با نماز مغرب و عشا در میدان ولیعصر رفسنجان میزبان عزاداران امام حسین (ع) است. 

سخنران این آئین ها حجت الاسلام مجتبی منصورآبادی و مداح هم حسین حسینی نسب هستند. 

محفل علقمه رفسنجان

این هیئت نیز مراسم عزاداری ظهر های دهه اول محرم را با سخنرانی حجت الاسلام استاد لطفی  و بانوای مداحان اهل بیت سلام الله علیها برگزار می کند. این مراسم ها ویژه برادران است. 

مکان این محفل عزاداری خیابان امیرکبیر شرقی کوچه۷ منزل چهارم سمت راست؛ ساعت ۱۳ است. 

مهدیه منتظران مهدی (عج)

مهدیه منتظران مهدی(عج) نیز دهه اول محرم برنامه های سوگواری اباعبدالله الحسین (ع) را برپا دارد و سخنران این برنامه حجت الاسلام والمسلمین شیخ هادی عرب و مداح کربلایی عباس رحمانی  و کربلایی مهدی سعید (از کرمان) به اجرا می پردازند. 

این عزاداری همراه با زنجیر زنی از سه شنبه  بیست وهفتم تیر شب اول محرم آغاز شده و تا مدت ۱۰ شب در خیابان کارگر سه راه نواب مهدیه منتظران مهدی ( عج) رفسنجان هم زمان با نماز مغرب و عشا ادامه دارد. 

اجتماع بزرگ عزاداران حسینی داوران

مراسم آیین برافراشتن پرچم عزای حسینی بر فراز میدان عاشورا به مناسبت اغاز محرم  و با حضور هیئت های مذهبی داوران و خادمیاران رضوی انجام خواهد شد. 

این آیین در عصر روز پنجشنبه ۲۹ تیر ماه در میدان عاشورای داوران برگزار می شود و مساجاد و تکایای این منطقه در دهه اول محرم به روضه خوانی و انجام مراسم عزاداری اباعبدالله الحسین(ع) خواهند پردخت. 

 

هیئت زنجیرزنان عباسیه

مراسم عزاداری دهه اول محرم در هیئت زنجیرزنان عباسیه شهر رفسنجان برگزار می شود. 

شروع مراسم از روز جمعه سوم محرم تا ۱۳ محرم الحرام و شب ها ساعت ۲۰:۳۰ تا ۲۳ خواهد بود. 

سخنرانان این برنامه حجت الاسلام سیدجواد حسینی و حجت الاسلام نجفی قمی  و مداح نیز حاج احمد بقال زاده هستند. 

هیئت علی اصغر کریم آباد محقق

مراسم سوگواری حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام در این هیئت با کلام حجت‌الاسلام والمسلمین سجاد مهدوی و مداحی مداحان اهل بیت علیهم السلام در مکان هیئت حضرت علی اصغر کریم آباد محقق برگزار می شود. 

زمان برگزاری مراسم از شب پنجم محرم به مدت ۱۰ شب از ساعت ۲۰:۳۰ تا ۲۲ شب خواهد بود. 

 

حسینیه نخل میزبان عزاداران حسینی

حسینیه نخل واقع در میدان ابراهیم عزاداری های خود را از چهارشنبه اول محرم آغاز کرده و به مدت ده شب ادامه دارند. 

حجت الاسلام هژیری سخنران و مداح این عزا هم کربلایی مجتبی رمضانی است ساعت ۱۶ عصرها نیز برنامه های اقامه عزای امام حسین(ع) در این حسینیه برپاست.

حسینیه کودک صاحب الزمان

حسینیه کودک صاحب الزمان نیز در میدان محمدرسول الله بلوار کوثر، کوچه ۳ واقع شده و برنامه های قصه گویی، شعرخوانی و نقاشی و بازی کودکان را به سبک مذهبی و یادآوری ایام محرم و عاشورای حسینی را برای کودکان تداعی می کند. 

زمان اجرای برنامه ها در این حسینیه هم از سه شنبه ۲۷ تیرماه آغاز شده و تا ۱۳ مرداد ادامه دارد. 

مسجد النبی رفسنجان میزبان عزاداران حسینی

مراسم عزاداری دهه اول محرم الحرام در مسجد النبی رفسنجان با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین محرابی و با نوای مداح حاج محمدرضا عامری خواهد بود. 

زمان هم بعد از نماز مغرب و عشاء عزاداری ها آغاز می شود. 

 

هیئت بیت الاحزان

دهه اول محرم هیئت بیت الاحزان در مسجد امام حسن مجتبی (ع) آیین عزاداری برپا می کند که با سخنرانی حجت الاسلام مومن‌آبادی و مداحی محمد محمدزمانی خواهد بود. 

۲۸ تیرماه عزاداری در این مسجد آغاز شده و به مدت ۱٠ شب ادامه دارد و بلافاصله بعد از نماز مغرب و عشاء در مصطفی خمینی ۴۵ _ مسجد امام حسن مجتبی (ع) عزاداری اباعبدالله الحسین (ع) را دارند. 

حسینیه شهید ناصر حاج اسماعیلی هم عزاداری دارد

مراسم عزاداری دهه اول محرم در بلوار حجت خیابان شهید کهنوجی حسینیه شهید ناصر حاج اسماعیلی  ۳۰ تیرماه ساعت ۲۰ برگزار می شود و میزبان عاشقان کوی اباعبدالله الحسین خواهد بود. 

سخنران این مراسم حجت الاسلام حمید رمضانی و مداح نیز کربلایی مسعود سیاهکوهی هستند. 

هیئت رهروان شهدا رفسنجان

همزمان با سراسر کشور و شهرستان هیئت رهروان شهدای رفسنجان هم مراسم عزاداری امام حسین(ع) را در برنامه خود دارد تا میزبان اشک های روان عاشقان حضرتش باشند. 

این اقامه عزا باکلام حجت الاسلام والمسلمین داداللهی بانوای کربلایی حسین ولیخانی  و کربلایی میلاد نادعلیخانی  همراه خواهد بود. 

عزاداری این هیئت از سه شنبه ۲۷ تیر ماه آغاز شده و به مدت ۱۳ شب راس ساعت ۲۰ در بزرگراه خلیج فارس-خیابان شهید ارسلان کوچه شماره ۴ حسینیه جنت العباس(ع) ادامه دارد. 

 مسجد مشکوه الرسول هم در سوگ حسینی نشست

مراسم عزاداری دهه اول محرم الحرام ۱۴۴۵ در این مسجد با سخنرانی حجت الاسلام جـــــــواد لطفـــی و حجت الاسلام محمود عظیمی و مداحی  کربلایــــــی یـــــــــونس سالارونـد و کربلایــــــی امیـــــــر امیــــــــــــــری همراه خواهد بود. 

ویژه برنامهٔ های این برنامه ها نیز اجراء تئاتر، توسط نوجوانان مسجد خواهد بود. 

سه شنبه ۲۷ تیرماه عزاداری در این مسجد آغاز شده و به مدت ۱۱ شب از ساعت ۱۹:۴۵ در خیابان شهید مصطفی خمینی، مسجد مشکوه الرسول ادامه دارد.

مسجد ابوالفضل هم دیگر مکان عزاداری در رفسنجان

مسجد ابوالفضل واقع در خیابان مصطفی خمینی خیابان استاد شهریار هم در دهه اول محرم به سوگ نشسته و عزاداری اباعبدالله الحسین(ع) را برپا می کند. 

برنامه های این مسجد از اول محرم آغاز شده و به مدت ده شب بعد از نماز مغرب و عشا ادامه دارد. 

حجت الاسلام ارجمند و حجت الاسلام نقیب پور سخنرانان و کربلایی محسن نیکوکار هم مداح این مراسم هستند. 

امام حسین(ع) در سوم شعبان سال چهارم هجری قمری در خانه حضرت امیرالمومنین(ع) پیشوای اول شیعیان و حضرت فاطمه زهرا(س) یگانه دختر رسول اکرم(ص) در مدینه دیده به جهان گشود. 

سومین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت، حضرت اباعبدالله الحسین(ع) دارای لقب‌هایی همچون سیدالشهدا، الشهید السعید، الامام الثالث، رشید، طیّب، وفیّ، مبارک، سبط، تابع لمرضاه الله و الدلیل علی ذات الله و کنیه ایشان “ابوعلی” است. 

حضرت سیدالشهدا(ع) در مکتب نورانی حضرت محمد(ص) و پدرش مولای اول شیعیان(ع) و مادری چون حضرت زهرا(س) درس آزادی، ایستادگی و جوانمردی را آموخت و پس از شهادت پدرش، همدوش با برادرش امام حسن(ع) در راه تبلیغ دین اسلام و آموزه‌های آن گام برداشت. 

هنگامی‌که امام حسن مجتبی(ع) در سال ۵۰ هجری قمری به شهادت رسید، رسالت سنگین امامت و هدایت مردم بر دوش امام حسین(ع) واگذار و ایشان به مدت ۱۱ سال عهده‌دار این امر مهم شد. 

دوره امامت ایشان هم‌زمان با حکومت بنی‌امیه بود که جزو ظالمانه‌ترین حکومت‌ها بود، در سال ۶۰ هجری قمری معاویه برخلاف قرارداد صلح با امام حسن(ع)، پسرش یزید را به‌جای خود قرار داد که فاسد بودن یزید و مخالفت او با دین اسلام باعث نارضایتی امام حسین(ع) شد. 

بعد از مرگ معاویه، حاکم مدینه از سوی یزید موظف شد تا از امام حسین(ع) برای یزید بیعت بگیرد و ازآنجایی‌که ایشان حاضر به بیعت با یزید نبود با خانواده خود از مدینه به مکه رفت تا به اقامه و حفظ ارزش‌های راستین دین اسلام بپردازند. 

مردم کوفه نامه‌های بسیاری برای امام حسین(ع) نوشتند و از ایشان خواستند تا به عراق و کوفه بیاید، در این زمان بود که امام، نماینده خود مسلم ابن عقیل را به کوفه فرستاد. در ادامه هزاران تن از مردم کوفه با او همراه شدند این امر باعث شد تا مسلم نامه‌ای به امام حسین(ع) بنویسد و از ایشان بخواهد که به کوفه بیاید. 

اما با ورود عبیدالله ابن زیاد برای حکومت کوفه، مردم پیمان‌شکنی کردند تا اینکه مسلم به شهادت رسید؛ امام حسین(ع) با اهل‌بیت(ع) و یاران خود به‌طرف کوفه حرکت کرد و در نزدیکی کوفه بود که خبر پیمان‌شکنی مردم کوفه و شهادت مسلم را شنید. 

عبیداللّه ابن زیاد، حر ابن یزید ریاحی را با لشگری برای بستن راه بر روی امام حسین(ع) فرستاد و عمر سعد با لشگری وارد دشت نینوا شد و این امام همام(ع) و یارانش را محاصره کردند و آب را بر روی آنان بستند. 

سرانجام در روز دهم محرم (عاشورا) سال ۶۱ هجری قمری، امام حسین(ع) و یارانش که ۷۲ تن بودند در راه دین اسلام و ترویج آموزه‌های آن، احیای احکام دین و زدودن انواع انحراف‌های دینی، با رشادت و دلاوری به شهادت رسیدند و درس آزادی و ولایتمداری را در تاریخ ماندگار کردند. 

 

گزارش از: مریم رضایی

انتهای پیام/

برچسب ها:
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

  • صلَّی اللهُ عَلَیکَ یَا اَبَاعَبدِاللهِ وَ عَلیَ الْمُسْتَشْهِدِینَ بَینَ یَدَیکَ وَ رَحْمَةُ اللهِ وَ بَرَکَاتُه

    صَلَواتُ اللهِ وَ صَلَواتُ مَلائِکَتِهِ وَ أنبیائِهِ وَ رُسُلِهِ وَ جَمیعِ خَلقِهِ علی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ السَّلامُ عَلَیهِ وَ عَلَیهِم وَ رَحمَۀُ اللهِ وَ بَرَکَاتُهُ
اخبار ویژه
اخبار رفسنجان