رییس گروه تحقیقاتی پژوهشکده پسته کشور در گفتگو با خانه خشتی مطرح کرد؛

می توان به جهش تولید و صادرات پسته در آینده امید داشت

  • شناسه خبر: 177022
می توان به جهش تولید و صادرات پسته در آینده امید داشت

رییس گروه تحقیقاتی پژوهشکده پسته کشور گفت: با توجه به پتانسیل های خوب تولید و صادرات پسته، با وجود همه چالشها و مشکلات گفته شده هنوز هم می توان به جهش تولید و صادرات پسته در آینده امید داشت.

خانه » اقتصادی » می توان به جهش تولید و صادرات پسته در آینده امید داشت

به گزارش خانه خشتی، محبوبیت و کیفیت پسته رفسنجان یکی از برترین دلایل مطرح شدن آن در سطح بین المللی است، در این شهرستان پسته به صورت گسترده کشت می شود و سهم قابل توجه از صادرات پسته ایران متعلق به دیار طلای سبز است؛ باغ داران سختکوش رفسنجانی حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد از تولید پسته استان کرمان را به خود اختصاص داده اند و امروزه شهرستان ما به عنوان قطب تولید پسته کشور و دنیا مطرح است.

متاسفانه مشکلات و چالشهای زیادی در مسیر تولید پایدار پسته در کشور و در این شهرستان وجود دارد و بیم آن می رود تا در صورت عدم توجه کافی کشاورزان و برنامه ریزان مربوطه به حل این مشکلات، در اینده این جایگاه ارزشمند از دست برود.

رضا صداقت عضو هیات علمی اقتصاد کشاورزی و رییس گروه تحقیقاتی پژوهشکده پسته کشور در این خصوص در گفتگو با خانه خشتی با بیان اینکه در یک سال معمولی به طور میانگین در کشور حدود ۲۰۰ هزار تن، در استان کرمان حدود ۱۰۰ هزار تن و در شهرستان رفسنجان ۵۰ هزار تن پسته خشک تولید می شود اظهار کرد: در سال ۹۷ تولید پسته افت شدید داشت اما درسال ۹۸ محصول پسته نسبتا خوبی داشتیم و امسال نیز پیش بینی میشود سال نسبتا خوبی را داشته باشیم.
صداقت، ضمن اشاره به محدودیت ها و مشکلات در تولید پسته بیان کرد: این محدودیت ها را می توان به دو قسمت فنی و اقتصادی تقسیم کرد، در بحث فنی بحث کمبود کمی و کیفی منابع آب کشاورزی و تغییرات اقلیمی به عنوان مهمترین عوامل مطرح هستند، در زمینه اقتصادی، افزایش شدید هزینه های تولید در نتیجه تورم بالا طی سالهای گذشته یکی از مهمترین دلایل کاهش تولید پسته است.
عضو هیات علمی اقتصاد کشاورزی بیان کرد: با توجه به کاهش بهره وری تولید پسته به میانگین حدود ۵۰۰ کیلوگرم در هکتار و افزایش هزینه های تولید به حدود۴۰ میلیون تومان در هکتار، درآمد کشاورزان کوچک و متوسط پاسخگوی هزینه تولید و هزینه خانوار انها نیست، در نتیجه یک چرخه باطل از کاهش تولید و درآمد بوجود آمده است، این چرخه باطل در صورت ادامه یافتن می تواند سبب کاهش بیشتر تولید و درآمد کشاورزان در سال های آینده گردد.

وی افزود: یکی از مسائل مهم کاهش تولید پسته، فقر کشاورزان کوچک و گاهی متوسط  است، اکثر کشاورزان خرده مالک ما نقدینگی شان منفی است، در آمد حاصل پسته آنها جوابگوی هزینه های جاری باغ و تامین زندگی شان نیست؛ طبق تحقیقات انجام شده، تقریبا ۷۱ درصد کشاورزان ما زیر خط فقر هستند که حدود ۲۷ درصد باغات پسته را فعلا در اختیار دارند.

رییس گروه تحقیقاتی پژوهشکده پسته کشور در خصوص راه حل مشکلات اقتصادی کشاورزان گفت: مسئولین ارشد در دولت و مجلس باید کشاورزان را از طریق اختصاص یک ردیف بودجه مناسب مورد حمایت مالی قرار دهند تا این چرخه باطل تولید و درآمد ناکافی از بین برود، البته حمایت مالی به تنهایی کافی نیست و باید در قالب یک برنامه جامع ترتیبی داده شود تا منابع مالی اختصاص یافته صرفا در اختیار باغ دارانی قرار گیرد که با این دور باطل مواجه هستند.
صداقت بیان کرد: همچنین بایستی نظارت مناسب بر نحوه هزینه کرد این منابع صورت پذیرد، اگر منابع مالی اختصاص یافته حداقل طی ۵ سال به گونه ای که گفته شد به بخش کشاورزی و پسته کاری تزریق گردد انتظار می رود تا چرخه باطل مورد اشاره شکسته شده و شاهد رونق و جهش تولید پسته باشیم.

عضو هیات علمی اقتصاد کشاورزی در زمینه صادرات پسته عنوان کرد: پسته ما حدود ۷۰ درصد صادر میشود و مابقی به بازار داخلی عرضه می گردد، عرضه پسته به بازار داخلی حدود ۳۰ درصد است و این مقدار کمی است و باید افزایش پیدا کند، یکی از دلایل اصلی مصرف داخلی کم در کشور ما کارا نبودن نظام بازاریابی و شبکه توزیع پسته است، بنابر این، پسته گران تر به دست مصرف کننده داخلی نسبت به مصرف کننده خارجی می رسد.

وی افزود: کشور ما حدود ۳۴ تا ۳۷ درصد بازار جهانی صادرات پسته را پوشش می دهد، در بیست سال گذشته، به طور میانگین ما رتبه اول صادرات پسته را در دنیا داشتیم اما درسال های اخیر بنا به آمار موجود، صادرات آمریکا به شدت افزایش یافته و می توان گفت که با ادامه رشد صادرات پسته رقیب، در صورت عدم توجه کافی، بازار صادرات پسته را از دست می دهیم.

صداقت بیان کرد:در بحث تولید جهانی، ما سال هاست که مقام اول را از دست داده ایم و رقیب از ما جلو افتاده است، در سال های اخیر تقاضای پسته در دنیا نیز افزایش پیدا کرده است اما به دلیل مشکلات بیان شده در بحث تولید و صادرات پسته، سهم ما کاهش پیدا کرده است و به طور عمده رقبای ایران در جذب سهم بازار جهانی از ما پیشی گرفته اند.

رییس گروه تحقیقاتی پژوهشکده پسته کشور در بیان علت افت صادرات پسته گفت: تقاضای جهانی هر ساله افزایش پیدا میکند و کشورهای مصرف کننده در جهان به سمت خرید پسته با قیمت پایین تر تمایل پیدا می کنند، قیمت تمام شده پسته در کشورمان خیلی بالاست که دلیل اصلی آن کاهش تولید در هکتار و افزایش هزینه تولید است.
وی افزود: مزیت نسبی تولید و صادرات پسته ایران بدلیل تورم شدید داخلی و پایین آمدن بهره وری در حال از دست رفتن است، همچنین تقاضای دنیا به سمت محصولات سالم میرود، تبلیغات آمریکا بصورتی است که محصول پسته امریکا را از ایران سالم تر نشان می دهد و جا دارد تا ما هم از طرق مختلف مدافع سلامت محصول کشورمان باشیم.

صداقت گفت: تحریم های اقتصادی علیه کشور و عدم حمایت جدی از صادر کنندگان پسته و اخیرا بحث شیوع ویروس کرونا از دلایل دیگر کاهش صادرات پسته است.
عضو هیات علمی اقتصاد کشاورزی خاطر نشان کرد: با توجه به پتانسیل های خوب تولید و صادرات پسته، با وجود همه چالشها و مشکلات گفته شده هنوز هم می توان به جهش تولید و صادرات پسته در آینده امید داشت، به شرط اینکه در برنامه ریزی های خود نگاه تخصصی را بکار بسته، تولید پایدار و اقتصادی را هدف اصلی قرار دهیم و برای دستیابی به این هدف با هماهنگی کامل به پیش برویم.
صداقت بیان کرد: بایستی به جای مدیریت جزیره ای یک مدیریت جامع سیستمی را بکار بگیریم و حلقه های مفقوده زنجیره تولید و ارزش محصول پسته را شناسایی و تکمیل نماییم.

گفتگو از زینب گنجی؛

انتهای پیام/

برچسب ها:
پسته پسته رفسنجان
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان