رئیس اداره هواشناسی کشور:

نظم الگوهای بارشی در کشور به هم خورده است

  • شناسه خبر: 141310
نظم الگوهای بارشی در کشور به هم خورده است

رئیس اداره هواشناسی کشاورزی کشور گفت: تغییر اقلیمی و ناهنجاریهای اقلیمی موجب به هم خوردن نظم طبیعی در فرایند بارشهای کشورمان شده است.

خانه » اجتماعی » نظم الگوهای بارشی در کشور به هم خورده است

به گزارش خانه خشتی،مسعود حقیقت در نشست خبری در سالن شورای دانشگاه ولیعصر (عج) رفسنجان بیان کرد: این ناهنجاری و تغییر اقلیمی، بارشها را کاهش داده و موجب خشکسالی در اکثر نقاط کشور به ویژه در استان کرمان و شهرستان رفسنجان شده است .
وی با اشاره به اینکه امسال در رفسنجان توقع بارش باران را داشتیم که الان نظم به هم خورده و به هم خوردن این نظم موجب شده به سمت خشکسالی و کویری شدن این منطقه پیش برویم بیان کرد: وقتی سطح خاک خشک شود منطقه کویری می شود لذا کاهش باران، تبخیر زیاد آب و استفاده بی رویه از آبهای سفره های زیرزمینی حاکی از خشکسالی های سالهای اخیر و کویری شدن منطقه استان کرمان و رفسنجان است.
وی با بیان اینکه هرچه از سطح زمین فاصله بگیریم دما کاهش می یابد و هرچه به سمت زمین پیش رویم دما افزایش خواهد یافت افزود: هوای سرد در ارتفاعات بالا و هوای گرم در پایین و روی زمین این امکان را دارد که به محصولات کشاورزی آسیب وارد شود که باید با دستگاهی هوای گرم و سرد مخلوط شوند تا هوای متعادل به رشد محصولات کمک کند و از کاهش محصولات کشاورزی و خسارت به آنها جلوگیری شود.


حقیقت با بیان اینکه این تعادل با کمک دودزایی و مهپاشی و دیگر روشها قابل برقراری است خاطرنشان کرد: اولین بار در کشور سامانه خودکار تهک راه اندازی شده که کشاورزان می توانند به صورت رایگان در این سامانه ثبت نام کنند.
وی ادامه داد: در کوتاهترین زمان اطلاعات بحرانهای بادی، سرمازدگی، گرمازدگی و … به همراه روشهای مقابله با این بحرانها به دست کاربران و کشاورزان می رسد.
وی افزود: مجوز تاسیس ایستگاه هواشناسی کشاورزی در جوادیه فلاح از توابع نوق رفسنجان هم صادر شده و به زودی در این مکان نیز به دلیل کثرت باغات پسته راه اندازی خواهد شد.
حقیقت گفت:استان کرمان هزار اقلیم است و امکانات هواشناسی کم است و باید با بودجه های بیشتر به سمت گسترش شبکه هواشناسی در استان کرمان باشیم.

برچسب ها:
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان