خانه خشتی:در حالی که سخنگوی رئیس‌جمهور مصر اخبار منتشر شده، در مورد نامه‌نگاری میان سران مصر و رژیم‌صهیونیستی را تکذیب کرد، رسانه‌ای غربی- صهیونیستی وی را دروغگو نامیدند.

خانه خشتی به نقل از فارس، در حالی که حدود 2 ماه از انتخاب “محمد مرسی” به سمت ریاست‌جمهوری مصر می‌گذرد، بحث رابطه دولت جدید این کشور با رژیم‌صهیونیستی و “پیمان کمپ‌دیوید” همچنان موضوعی بسیار مهم در سطح بین‌المللی به شمار می‌رود. هراس صهیونیست‌ها از عدم پایبندی مصر به پیمان صلح و به تبع آن به خطر افتادن امنیت اسرائیل، موجب شده تا رفتارهای مقامات دولت جدید مصر و در راس آن محمد مرسی در قبال رژیم صهیونیستی، شدیدا در معرض توجه قرار داشته باشد.

از ابتدای روی کار آمدن دولت اسلامگرای مصر تاکنون، مقامات صهیونیست همواره تلاش کرده‌اند تا به نحوی از پایبندی مصر به پیمان صلح اطمینان یابند. در همین راستا، رسانه‌های صهیونیست اخیرا مدعی شدند که “شیمون پرز” رئیس رژیم صهیونیستی با ارسال نامه‌ای به محمد مرسی فرا رسیدن ماه رمضان را به وی تبریک گفته است. انتشار این خبر و خصوصا انتشار خبر بعدی مبنی بر پاسخ محمد مرسی به نامه پرز، به جنجال جدیدی در روابط میان مصر و رژیم‌صهیونیستی بدل شده است.

جنجال بر سر این نامه از آنجا آغاز شد که رسانه‌های صهیونیستی از پاسخ مرسی به نامه پرز خبر دادند و مدعی شدند که مرسی در این نامه خواستار برقراری صلح در منطقه شده است.
این خبر که تاحدودی غافلگیرکننده به نظر می‌آمد، با بازتاب سریع و گسترده رسانه‌های غربی مواجه شد و به زودی به یکی از عناوین برتر این رسانه‌ها تبدیل شد.

در حالی که بازتاب این نامه‌نگاری دوجانبه همچنان در رسانه‌ها ادامه داشت، دفتر محمد مرسی و سخنگوی وی “یاسر علی” در مقام تکذیب برآمده و اعلام کردند که انتشار این خبر به کلی دروغ بوده است.

در بخشی از مصاحبه یاسرعلی با تلویزیون ملی مصر‌ آمده است: تمام آنچه که در رسانه‌ اسرائیلی در رابطه با نامه آمده است، نسبتی با واقعیت ندارد.

یاسر علی تا جایی پیش رفت که اعلام کرد، دفتر ریاست‌جمهوری مصر علیه دو رسانه اسرائیلی (که نامی از آن‌ها نبرد) اقدامات قانونی انجام خواهد داد.

با انتشار اظهارات و بیانیه‌ یاسر علی مبنی بر کذب بودن خبر نامه‌نگاری میان پرز و مرسی، طرف اسرائیلی واکنش نشان داده و تصاویری از دو نامه را منتشر کرد و مدعی شد که این، تصاویر اصل نامه‌های رد و بدل شده میان طرفین است.

پس از این اقدام دفتر شیمون پرز، رسانه‌های صهیونیستی و غربی با قرار دادن تصاویر این نامه‌ها، به بی‌اعتبار کردن اظهارات یاسر علی پرداخته و وی را دروغگویی نامیدند که پیش از این هم سابقه تکذیب اخبار را داشته است.

به عنوان نمونه روزنامه صهیونیستی “هاآرتص” با انتشار تصویر نامه‌ها، در بخشی از خبر تکذیبیه این نامه‌ها، ادعای یاسر علی در کذب خواندن نامه‌ها را، اقدامی “مسخره” خوانده و مدعی شد که متن مکتوب این نامه در اختیار دیپلمات‌های مصری حاضر در سرزمین‌های اشغالی قرار گرفته است.

روزنامه انگلیسی گاردین نیز با انتشار این خبر، تکذیب این خبر را نشانه‌ای از دستپاچگی و مشخص نبودن قدرت حاکم بر مصر دانست.

دیگر روزنامه صهیونیستی، یعنی “یدیعوت آحارانوت” نیز پس از انتشار تکذیبیه یاسر علی به همراه تصاویر نامه‌ها، دلیل تکذیب این خبر را واهمه یاسرعلی از ضربه خوردن به جایگاه سیاسی مرسی دانسته و به نوعی اظهارات سخنگوی مرسی را کذب دانست.

در ادامه بازتاب خبر تکذیبیه، خبرگزاری رویترز هم این خبر را منتشر کرده و به نقل از یک منبع آگاه و البته بی‌نام، عنوان کرد که به دلیل حساسیت موضوع، تکذیب این خبر انتظار می‌رفت. در واقع رویترز هم اظهارات یاسر علی را زیر سوال برده و آن را اقدامی نمایشی برای حساسیت‌زدایی دانسته است.

شبکه العربیه هم ابتدا تصویر منتشر شده از نامه مرسی را در صدر خبر تکذیبیه قرار داده و در ادامه به نقل اظهارات یاسر علی در این زمینه پرداخت.

پایگاه صهیونیستی “عروتص شوع” نیز با انتشار خبر تکذیبیه، در پایان خبر خود آورده است که این اولین بار نیست که یاسر علی سخنگوی مرسی اقدام تکذیب اخبار و تهدید رسانه‌ها به انجام اقدام قانونی، می‌کند.

رسانه بی‌بی‌سی انگلیس که تاکنون مدافع یاسرعلی و به نوعی تریبون اختصاصی وی به شمار می‌رفت، در این قضیه ترجیح داده است تا سکوت کند و به نقل این خبر به صورت لینک پیوندی از یک سایت اینترنتی دیگر بسنده کرده است.

فارغ از میزان صحت خبر نامه‌نگاری میان سران مصر و رژیم‌صهیونیستی، آنچه بیش از همه جلب توجه می‌کند، نوع عملکرد رسانه‌های غربی-صهیونیستی در پوشش و بازتاب اخبار مصر است. بسیاری از رسانه‌هایی که اکنون یاسرعلی و دفتر مرسی را زیرسوال برده و تکذیبیه منتشره را دروغ و از سر دستپاچگی می‌خوانند، پیش از این و در جریان تکذیبیه‌های قبلی یاسر علی، مدافع سرسخت وی بوده و اظهارات او را دلیلی متقن بر درست یا نادرست اخبار مرتبط با مرسی، اعلام کرده بودند.