بهترین روش تربیت دینی آشنا‌سازی کودک با مفاهیم دینی است

  • شناسه خبر: 207590
بهترین روش تربیت دینی آشنا‌سازی کودک با مفاهیم دینی است

کارشناس تعلیم و تربیت دینی گفت: بهترین روش تربیت دینی آشنا‌سازی کودک با مفاهیم دینی، یاددهی انجام عبادات به همراه تشویق و بیان محبت و الطاف خدا به شیوه ای ساده است که باعث ایجاد احساس خوشایند در او نسبت به خدا و پیامبر (ص) و ائمه‌ اطهار (ع) می شود.

خانه » آخرین اخبار » بهترین روش تربیت دینی آشنا‌سازی کودک با مفاهیم دینی است

به گزارش خانه خشتی؛ به مناسبت روز جهانی کودک با انیس احمدیان نسب طلبه سطح ۳ رشته تربیت دینی کودک و نوجوان در موسسه آموزش عالی حضرت زینب کبری علیها السلام به گفتگو نشستیم.

وی در گفتگو با خبرنگار ما در خصوص تربیت کودک از دیدگاه کارشناسان دینی، گفت: از دیدگاه کارشناسان تعلیم و تربیت، تربیت شامل زمینه سازی رشد و انتخاب درست از غلط می شود و با توجه به این نکته که بهترین زمان برای تربیت، زمان کودکی است می‌توان گفت بهترین روش تربیتی مناسب برای کودکان تربیت به صورت ناخود آگاه و بر اساس درگاه های ورودی است.

وی گفت: بهترین روش تربیت دینی آشنا‌سازی کودک با مفاهیم دینی، یاددهی انجام عبادات به همراه تشویق و بیان محبت و الطاف خدا به شیوه ای ساده است که باعث ایجاد احساس خوشایند در او نسبت به خدا و پیامبر (ص) و ائمه‌ اطهار (ع) می شود.

انیس احمدیان با اشاره این که امروزه تفاوت زیادی بین کودک دیروز و امروز است گفت: به وضوح تفاوت میان کودکان دیروز و امروز احساس می‌شود. منشا تفاوت کودک دیروز و امروز ریشه در عوامل گونا‌گونی دارد از جمله این عوامل؛ محیطی که کودکان دیروز در آن رشد کرده اند، روحیات مربیان آنها اعم از پدر و مادر و معلم و  همچنین فضای دینی و فضای فرهنگی حاکم بر جامعه و … همه با فضای امروزی متفاوت بوده است به همین جهت کودکان امروز با کودکان دیروز متفاوت هستند.

وی افزود: لازم است برای تربیت کودک متناسب با فضای روز نسخه پیچید و همچنان که در روایتی از حضرت علی علیه‌السلام نقل شده می‌فرمایند: فرزندانتان را بر آداب خود تربیت نکنید چرا که آنها برای زمانی غیر از زمان شما آفریده شده اند با توجه به این سخن والدین باید فرزندان خود را متناسب با رخدادهای پیش بینی شده آینده تربیت کنند.

کارشناس تعلیم و تربیت دینی گفت: با پیشرفت تکنولوژی امروزه مرزهای تربیت بسیار گسترش یافته است. فضای مجازی در زندگی کودک امروزی جزیی لازم و ضروری است. ما نمی توانیم به سادگی این جزء جدا‌نشدنی را از زندگی کودک خود حذف نماییم زیرا سبب عقب ماندگی و عدم رشد او خواهد شد.

انیس احمدیان بیان کرد: در زمینه ی فضای مجازی از سوی والدین و مربیان باید تدابیری اندیشیده شود از جمله باید فرهنگ استفاده درست از ابزارهای فضای مجازی و نت را به بچه ها آموزش داد. برنامه ریزی و زمان بندی برای حضور در این فضا و میزان استفاده انها از وسایل دیجیتال است البته این کار برای تماشای برنامه های تلویزیونی نیز مفید می باشد.

وی ادامه داد: جایگزین مناسبی برای حذف استفاده حداکثری از فضای مجازی در نظر گرفته شود. بهترین جایگزین طبیعت گردی و قرار دادن بچه ها در فضایی از زیبایی و تنوع طبیعی است.

انیس احمدیان نسب گفت: برای رفع لجبازی در کودک باید به نکاتی توجه کرد از جمله کاری به صورت دستوری از آن‌ها درخواست نکنید، والدین باید از بحث نمودن با آن‌ها پرهیز کنند و با صحبت های منطقی آن‌ها را مجاب نمایند؛ همچنین می‌توان چندین گزینه ارایه کرد تا خود کودک به دلخواه یکی را انتخاب نماید، برای انجام کارهای خوب باید کودک را تشویق کرد و برایش پاداشی در نظر گرفت.

وی افزود: برای اصلاح رفتار کودک باید ریشه یابی نمود، شرایط خانه و رفتار افراد خانواده با این کودکان بررسی شود، اگر شرایط خانه نامساعد باشد و بحث و نزاع حاکم بود کودک احساس آرامش ندارد و این مطلب سبب لجبازی او می‌گردد، به کارگیری واژگان منفی در گفتگو در خانه مانند نمی شود، نباید و… یکی دیگر از عوامل لجبازی کودکان است. از به کار‌گیری واژگان منفی اجتناب شود و برای بازدهی بهتر عملکرد کودکان باید برنامه دقیق و منظم در نظر گرفت و زمانی را برای گذراندن با آن‌ها اختصاص داد.

گفتگو از مژده عباسپور

انتهای پیام/

برچسب ها:
تربیت دینی رفسنجان روز جهانی کودک گفتگو
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان