مسئول بسیج اساتید دانشگاه ولی‌عصر(عج) رفسنجان در گفتگو با خانه خشتی مطرح کرد؛

اعلام آمادگی بسیج اساتید برای حل معضلات شهرک های حاشیه ای شهر رفسنجان

  • شناسه خبر: 185865
اعلام آمادگی بسیج اساتید برای حل معضلات شهرک های حاشیه ای شهر رفسنجان

مسئول بسیج اساتید دانشگاه ولی‌عصر(عج) رفسنجان گفت: بسیج اساتید در مورد حل معضلات شهرک‌های حاشیه‌ای شهر رفسنجان در مجمع بسیج شهرستان اعلام آمادگی کرده است.

خانه » علم و فن آوری » اعلام آمادگی بسیج اساتید برای حل معضلات شهرک های حاشیه ای شهر رفسنجان

به گزارش خانه خشتی؛ حسین نگارستانی دکترای آمار، عضو هیئت‌علمی گروه آمار و مسئول بسیج اساتید دانشگاه ولی‌عصر(عج) رفسنجان است. به مناسبت روز بسیج اساتید با وی گفتگویی انجام دادیم. آنچه در پی می‌آید حاصل گفتگوی خانه خشتی با ایشان است.

نقش بسیج اساتید در پیشرفت علمی کشور چیست؟

به‌صورت کلی درواقع اساتید به‌عنوان نخبگان جامعه، چه در جنبه‌ی علمی که درواقع همان پیشران علمی کشور است و هم در بحث سیاسی هدایت‌گری جامعه و در سایر زمینه‌های اجتماعی و فرهنگی نقش پررنگ و وظیفه‌ی سنگینی در این زمینه بر عهده‌دارند.

درزمینه ی آموزش مجازی چه اقداماتی باید انجام شود؟

خوشبختانه دانشگاه ولی‌عصر(عج) قبل این دوره که شرایط مجازی بشود به فکر بوده و اقدام‌های لازم را در زمینه‌ی زیرساخت‌ها مانند: ایجاد مرکز آموزش‌های مجازی، استودیوی ضبط و تدوین، سامانه‌ی آموزش‌های مجازی و… توسط دانشگاه‌ فراهم و راه‌اندازی شده بود. دانشگاه ولی‌عصر(عج) تجربه‌ی خوبی در این زمینه پیدا کرد و کارنامه‌ی خوب و قابل قبولی در این زمینه دارد.

بسیج اساتید در دوران کرونا چگونه توانست به چالش‌های حاصل از کرونا پاسخ بدهد؟

دوران کرونا شرایط خاصی بوده و همه‌ی گروه‌های مردم و جامعه را دچار یک سری مشکلات کرده است. بسیج اساتید هم از این موضوع مستثنا نبود و منجر شد در یک بازه‌ی زمانی فعالیت‌ها کمرنگ‌تر بشود، اما با توجه به ظرفیت‌هایی که بستر فضای مجازی داشت، ما به‌صورت مستمر جلساتی با اساتید یا با گروهای دیگر می‌خواستیم برگزار کنیم به‌صورت مجازی برگزار کردیم و می‌شود گفت حتی نقطه‌ی قوت این است که مخاطب بیشتری می‌توانست شرکت کند؛ حتی از شهرهای مختلف استان کرمان و شهرهای دیگر کشور می‌توانستند در جلسات و دوره‌های ما شرکت کنند.

مختصری از برنامه‌ها و فعالیت‌های بسیج اساتید بگویید؟

گزارش فعالیت‌های انجام شده در سایت بسیج اساتید به آدرس: Basij.vru.ac.ir قابل‌مشاهده است.
در این سایت اطلاعیه‌های مربوط به جلساتی که تاکنون برای اساتید و سایر همکاران برگزارشده وجود دارد.
فعالیت‌های انجام‌شده شامل: بیانیه‌ها، جلسات هم‌اندیشی با اساتید با همکاری دفتر هم‌اندیشی دانشگاه و دفتر نهاد دانشگاه در مباحث مختلف، برگزاری دوره‌های آموزشی مثل دوره‌های سواد رسانه، بیانیه‌ی گام دوم در قالب طرح مطالعاتی گام تمدن ساز با همکاری معاونت فرهنگی، برگزاری کارگاه و دوره‌های آموزش تربیت فرزند و خانواده با اساتید مطرحی مانند دکتر حبشی و دکتر جمشیدی، در بحث انتخابات و مهم‌ترین آیتم بحث مشارکت بود که بسیج اساتید با توجه به جایگاهی که دارد سعی کرد مشارکت حداکثری اساتید، کارکنان و دانشجویان را داشته باشد.

چه فعالیت‌هایی در دستور کار است؟

بیانیه‌های گام دوم ازجمله فعالیت‌هایی است که از اولویت‌های اصلی است. طرح مطالعاتی، نشست‌ها، یک سری محتواها برای اساتید از این جمله هستند، بحث دیگر مکتب حاج قاسم برای اینکه بتوانیم در راستای آن سیاست‌هایی آن شهید و اولویت‌هایی که مشخص کردند بتوانیم حرکت‌هایی داشته باشیم. در زمینه تشکیل دولت جوان انقلابی هم تمام تلاش و ظرفیت های دانشگاه را در زمینه مشاوره و … ارائه خواهیم نمود.

نقش بسیج اساتید در حوزه‌های فرهنگی اجتماعی و مذهبی را توضیح دهید؟

بسیج اساتید و در کل مجموعه‌های بسیج مجموعه‌هایی اثرگذار هستند چه در دانشگاه چه در سطح جامعه، این بیشتر اثرگذاریش آنجاست که دانشجویان و اساتید خودشان رو به‌عنوان الگو در نظر می‌گیرند و اساتید بسیجی این نقش را خیلی پررنگ دارند.
یکی از معضلات جامعه بیکاری دانش‌آموختگان دانشگاه است، نقش بسیج اساتید در کمک به حل این معضل چگونه می‌بینید؟
یکی از سیاست‌های دانشگاه ولی‌عصر(عج) که از سوی حوزه‌ی ریاست و دانشگاه اعلام‌شده بحث مهارت‌آموزی بوده، این مشکل بیکاری ازاینجا ناشی می‌شود که دانشجویان ما مدرک را می‌گیرند، اما فاقد مهارت رشته هستند. ما بیشتر در قالب همکاری با انجمن‌های علمی سعی می‌کنیم دوره‌هایی که برای دانشجویان برگزار می‌کنیم در بحث مهارت‌آموزی باشد که در این زمینه هم اساتید و هم دانشگاه فعالیت خوبی داشته است و دوره‌های مهارت‌آموزی و یک سری تفاهم‌نامه بین دانشگاه و فنی حرفه‌ای تحت عنوان مرکز جواد دانشگاهی امضا شد؛ البته شاید هنوز کامل اجرایی نشدند اما هدف این است که دانشجویان بتوانند یک مهارتی را کسب کنند در راستای رشته‌هایشان که باعث اشتغال‌زایی می‌شود.

تفاوت بسیج اساتید با بسیج سایر ارگان‌ها و ادارات چیست؟

اساتید به‌عنوان قشر نخبه‌ی جامعه شناخته می‌شوند و درواقع به‌عنوان پیشرو و پیشران در عرصه‌های مختلف به‌خصوص عرصه‌ی علمی و حتی عرصه‌های سیاسی و اجتماعی پیشگام هستند. یعنی جهت‌گیری سایر اقشار را می‌توان متأثر از قشر اساتید بدانیم. خوشبختانه در این زمینه اساتید رفسنجان خیلی خوب عمل کرده‌اند. در سطح شهرستان رفسنجان آن شوراها و تشکل‌های اصلی که وجود دارد از اساتید دانشگاه در آن‌ها حضور دارد. ما در بحث انتخابات چه در بحث آموزش‌های آموزش‌وپرورش و سایر اساتید با توجه به زمینه‌ی کاری و دغدغه‌هایی که دارند سعی کردند این ارتباط را در قسمت‌های مختلف جامعه ایجاد کنیم.

تاریخچه‌ی بسیج اساتید و هدف آن را توضیح دهید؟

هدف از ایجاد بسیج اساتید این بوده که ما بتوانیم یک تشکلی داشته باشیم تا ظرفیت‌هایی که اساتید جوان انقلابی ما دارند به عرصه ظهور برسد، یعنی بتوانیم یک مجموعه‌ای را از ظرفیت‌های اساتید دانشگاه ایجاد کنیم که بتوانند هم خودشان سطح دانش و مهارتشان را بالا ببرند و همچنین به سایر اساتید، دانشجویان و سایر اقشار جامعه ارائه خدمت داشته باشند که یکی از کارکردهای بسیج اساتید است. در حال حاضر قریب ۱۰۰ نفر از اعضای هیئت‌علمی دانشگاه عضو بسیج اساتید هستند و همکاری لازم را دارند.

فعالیت‌های بسیج اساتید در سطح دانشگاه است یا سایر اقشار جامعه به‌ویژه محرومان را هم در برمی‌گیرد؟

خوشبختانه قشر اساتید دانشگاه ما خودشان را محدود به دانشگاه نکرده‌اند و کاملاً با جامعه و مجموعه‌ی شهرستان و استان ارتباط دارند، یک مورد این ارتباط‌ها در بحث انتخابات بود. یک شورایی وجود دارد تحت عنوان مجمع بسیج شهرستان که در این مجمع از همه‌ی اقشار بسیج شهرستان رفسنجان حضور دارند و همکاری دارند. یکی از کارکردهای اصلی این مجمع مشکلات و معضلات اصلی است که در سطح شهرستان وجود دارد و در آخرین جلسه‌ای که برگزار شد در دفتر امام‌جمعه با حضور حاج‌آقای عسکری بحث در مورد شهرک‌های حاشیه‌ای شهر رفسنجان بود که دانشگاه و بسیج اساتید هم اعلام آمادگی کرده است.

بسیج اساتید دانشگاه تا چه حد با سازمان‌های مردم‌نهاد همکاری و تعامل دارد؟

اساتید دانشگاه ولی‌عصر(عج) هم جوان هستند و هم از آن دانش و توانایی لازم برخوردار هستند و این ارتباط با مجموعه‌هایی که در سطح شهرستان وجود دارد برقرارشده است. خیلی از همکاران ما با توجه به احساس نیازی که ایجاد می‌شود خودشان این ارتباط را برقرار می‌کنند و خیلی از مجموعه‌های هم خودشان به دانشگاه اطلاع می‌دهند.

گفتگو از بهرخ امیری

انتهای پیام/

 

برچسب ها:
بسیج اساتید حاشیه رفسنجان شهرک معضلات
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان