اسماعیلی رئیس پژوهشکده پسته کشور گفت:

هیچ گزینه ای به غیر از پسته نداریم

  • شناسه خبر: 151539
هیچ گزینه ای به غیر از پسته نداریم

اسماعیلی بیان داشت :در شرایطی زندگی می کنیم که هیچ گزینه ای به غیر از پسته نداریم شرایط اقلیمی در بحث کمبود اقلام پسته و نوسانات دمایی در ماه های مختلف سرمازدگی و گرمازدگی تاثیر داشته است.

خانه » رفسنجان » هیچ گزینه ای به غیر از پسته نداریم

به گزارش خانه خشتی ؛اسماعیلی رئیس پژوهشکده پسته کشور در آیین اختتامیه دومین همایش ملی پسته ایران در دانشگاه ولی عصر رفسنجان اظهار داشت : یکی از بحث های اصلی باغداران پسته در میزگردها و مقالات ارائه شده بحث کاهش عملکرد محصول در واحد سطح کشور است .

وی بیان داشت :وضعیت محصول جاری، نسبت به ۵۰ سال قبل وضعیت منحصر به فردی است کاهش عملکرد دور از انتظار نیست نباید انتظار داشته باشیم باغات با قدمت زیاد، محصول بدهند .

اسماعیلی تصریح کرد :کمبود اب در موتور پمپ هایی که وجود دارد در کاهش کیفیت آب موثر است یکی از معضلات آب بحث شور شدن خاک در منطقه و تغییرات اقلیمی در سالهای اخیر و وضعیت نامتعادل و نامناسب تغذیه ای باغات میتواند در افزایش عملکرد اثر داشته باشد .

وی افزود :باید وضعیت پسته خودمان را با گذشته آن مقایسه کرد که این کار قابل مدیریت است و میتوانیم  وضعیت را بهبود ببخشیم چراکه باغدارانی داریم که تجربیات خوبی دارند ،در شش سال گذشته کمترین عملکرد محصول در رفسنجان و انار به رقم فندقی و بیشترین عملکرد به رقم احمد آقایی اختصاص یافته است .

اسماعیلی بیان داشت :در شرایطی زندگی می کنیم که هیچ گزینه ای به غیر از پسته نداریم شرایط اقلیمی در بحث کمبود اقلام پسته و نوسانات دمایی در ماه های مختلف سرمازدگی و گرمازدگی تاثیر داشته است.

وی ادامه داد :در بحث افات و بیماریها بحث پسیل به عنوان آفت درجه اول پسته است بیش از ۸۰ نوع سم در طول سالهای گذشته بر علیه این آفت تست شده است کیفیت آن تحت تاثیر قرار گرفته است اثر گذاری ندارد و هر سم یک دوره استفاده دارد و نمی شود ان را برای همیشه استفاده کرد .

اسماعیلی عنوان داشت :در رابطه بحث پسیل ،سم پاشی به عنوان آخرین راه حل مد نظر ما است به کار گیری دستوالعمل تلفیقی علیه پسیل پسته از اذر تا اذر و از برداشت تا برداشت پسته باید سرلوحه کار باغداران باشد .

وی خاطرنشان کرد :شرایط اقلیمی زمستان قبل از هر سال تعیین کننده جمعیت پسیل است با این تغییرات اخیر باعث شده جمعیت پسیل کاهش نیابد .

اسماعیلی به کیفیت سموم اشاره داشت و گفت :در جاهای مختلف منعکس شده که چرا موسسه تحقیقات پسته نظارتی بر سموم ندارد موسسه تحقیقات هیچ مجوزی در رابطه با سم و سم فروشی و کیفیت ان ندارد  ما فقط مسائل تحقیقاتی ، ترویج ومسائل اموزشی را جزو رسالت خود می دانیم .

وی اضافه کرد :با توجه به مشکل باغداران، با سازمان جهاد کشاورزی هماهنگی شود که این مشکل رفع شود .

رئیس موسسه تحقیقات پسته رفسنجان عنوان داشت : مبارزه زارعی باید در کنار مبارزه شیمیایی مد نظر قرار گیرد بیماری المیار از طریق کودهای دامی وارد منطقه شده است این هم مشکل باغات پسته است .

وی بیان داشت :تغییرات جوی وبارندگی اول فصل بیماری به عنوان درآلتاریا در مناطق پسته کاری ایجاد کرده است .

 

برچسب ها:
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان