معاون فنی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان:

جمع آوری و عقیم سازی سگها بدون مدیریت زمان، اتلاف هرینه و وقت است / مسئولیت ما در قبال انسان ها بیشتر از حیوانات است

  • شناسه خبر: 148944
جمع آوری و عقیم سازی سگها بدون مدیریت زمان، اتلاف هرینه و وقت است / مسئولیت ما در قبال انسان ها بیشتر از حیوانات است

معاون فنی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان گفت: همه ما به این صورت فکر میکنیم که حیوانات بسیار مهم هستند اما مسئولیت ما اکنون در قبال انسان ها بیشتر از حیوانات است.

خانه » اجتماعی » جمع آوری و عقیم سازی سگها بدون مدیریت زمان، اتلاف هرینه و وقت است / مسئولیت ما در قبال انسان ها بیشتر از حیوانات است

به گزارش خانه خشتی ،  پروین نخعی جلسه ساماندهی سگهای ولگرد در شهر رفسنجان در خصوص حیوان گزیدگی در شهرستان عنوان کرد: در سال ۹۴ هزارو صدو پنجاه مورد حیوان گزیدگی وجود داشت یعنی متوسط هرماه نودو پنج مورد در سال ۹۵ هزارو دویست و پنجاه و هشت مورد یعنی متوسط هرماه صدوچهارمورد در سال ۹۶ هزارو سیصدوهشتادوسه مورد یعنی متوسط هرماه صدوپانزده مورد و در چهارماه اول سال ۹۷ پانصدو هشتاد و دو مورد حیوان گزیدگی وجود داشت یعنی متوسط ۱۴۵ مورد واین بدان معناست که ما یک سیر افزایشی را در خصوص حیوان گزیدگی طی میکنیم .
وی افزود:در دنیا میزان حیوان گزیدگی به ازای هر هزار نفر جمعیت ۱/۴ است و در ایران به ازای هر هزار نفر ۱/٨و در رفسنجان به ازای هر هزار نفر جمعیت تقریبا ۴/۵مورد حیوان گزیدگی گزارش شده است یعنی حدود دو و نیم برابر و این کاری جهادی برای جمع اوری سگ ها را میطلبد.
نخعی خاطر نشان کرد:سگ ها از زمانی که به دنیا می ایند ۶ ماه بعد قدرت باروری پیدا میکنند و بارداری انها دوماه طول میکشد یعنی دقیقا ۸ ماه بعد در هر بارداری ۶ تا ۸ توله هم به دنیا می اورند یعنی هر سگ از زمانی که به دنیا می اید ۸ ماه بعد تبدیل به ۶ تا ۸ سگ دیگر میشود همه ی آمارهای دنیا نشان میدهند که اگر بخواهیم جمعیت سگ ها را کنترل کنیم باید براساس یک پروژه زمان بندی شده کاملا همزمان و هماهنگ اقدام کنیم.
وی بیان داشت: مشکل این است که جمعیت سگ های شهرستان خیلی زیاد است در دنیا ثابت شده است اگر بخواهیم یک پروژه را موفق پیش ببریم باید دریک زمان خاص این اقدام شود و به این شکل که باید ۷۰ درصد جمعیت سگ ها در عرض دو هفته جمع اوری شوند اگر توانستیم این کار را انجام دهیم و سی درصد باقیمانده را در زمانی بین ۳ تا ۶ ماه یعنی پایان یک پروژه ی ۶ ماهه دراینصورت پروژه موفق خواهد شد در غیر اینصورت قطعا اتلاف هزینه و اتلاف وقت داریم.
معاون فنی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی در خصوص اجرای ۳ اقدام اساسی در زمینه جمع اوری سگ ها تصریح کرد: اقدام اول جمع اوری ۷۰ درصد سگ ها در عرض دو هفته و اتمام پروژه در پایان ۶ ماه است دومین اقدام شناسنامه دار کردن سگ های صاحب دار و همچنین سومین اقدام برای جمع اوری سگ های ولگرد مدیریت پسماند زباله ها است زیرا سگ ها وقتی چیزی برای تغذیه دارند هم تکثیر می یابند و هم جمع میشوند دلیل اینکه وسط بافت شهری گله ای سگ را مشاهده میکنیم این است که این سگ ها در شهر به گونه ای تغذیه میشوند این مدیریت باید به گونه ای باشد که دسترسی سگ ها به مواد غذایی کم شود.
وی درپایان عنوان داشت: همه ما به این صورت فکر میکنیم که حیوانات بسیار مهم هستند اما مسئولیت ما اکنون در قبال انسان ها بیشتر از حیوانات است.
نخعی گفت: در خوشبینانه ترین وضعیت در شهرستان رفسنجان۱۰ هزار قلاده سگ وجود دارد همچنین در سال گذشته در کشور ۴۰ میلیارد تومان هزینه صرف خرید واکسن و ۲۰۰ میلیارد تومان صرف درمان شده است.

خبر از محدثه زمانی

انتهای پیام/

برچسب ها:
عقیم سازی سگها در رفسنجان
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان