روز دخترک های کبریت فروش رفسنجانی هم مبارک

  • شناسه خبر: 148047
روز دخترک های کبریت فروش رفسنجانی هم مبارک

یاد آن دختر کبریت فروش دوران مدرسه با آن کلاه قرمزش بخیر همان که تک تک اروزهایش را تنها در شعله کبریتی همراه خود داشت و اخرش در سوز و سرما جان داد .

خانه » آخرین اخبار » روز دخترک های کبریت فروش رفسنجانی هم مبارک
 دخترک های کبریت فروش رفسنجانی

دخترک های کبریت فروش رفسنجانی

یاد آن دختر کبریت فروش دوران مدرسه با آن کلاه قرمزش بخیر همان که تک تک اروزهایش را تنها در شعله کبریتی همراه خود داشت و اخرش در سوز و سرما جان داد . بچه های کلاس ناراحت میشدند و معلم برای تسکین ان ها میگفت داستان است نه واقعیت.

مدتی است که حال هوای شهر رفسنجان پر شده از دخترک های کبریت فروش که رویاهایشان را حتی در شعله کبریت نمیتوانند ببینند شاید مردم و مسئولین انقد درگیر خرید وسایل مورد نیاز شب عیدشان هستند که شاید توجه اندکی به اینکه روز دختر است و این ها هم دختر، داشته باشند.
بحث یک روز و دو روز نیست من خود به شخصه از زمانی که یادم می آید سطح شهر پر بود از دخترانی که جای بچگی و دخترانگی کردن مشغول فروختن دعا و گل سر چهارراه ها و مکان های شلوغ بودند.و خدا میداند نفروخته شدن اینها چه ترسی را به جان بچه شش هفت ساله می اندازد.اما کسی نمیگوید داستان است نه واقعیت.چون داستانی وجود ندارد .
واقعیت این است که بچه های کار تبعه افغان و جدیدا ایرانی هم مثل سایر دخترها ارزو دارند روز دختر را کنار خانواده خود باشند و شاید کمتر کسی فکر کند چه بلایی بر سر احساسات لطیفشان خواهد افتاد.
مشکلاتی نظیر گرمای طاقت فرسای تابستان،سرمای جان سوز زمستان، پوشش نامناسب، بیماری ، خستگی، اسیب های جسمی،باز ماندن از تحصیل و در پی آن زندگی فقیرانه آینده و در نهایت مرگ در سرما.این مشکلات علاوه بر بی توجهی مسئولین شاید ناشی از خاموشی انسانیت و نوع دوستی مردم متمدن است.
اما سوالی که پیش می آید این است چرا کسی به فکر آنان نیست؟ مردمی که ادعای زندگی در قرن بیستو یکم و متمدن بودن را دارند و دم از سازمانهای یونیسف و امثال آن میزنند گاهی نیاز است نگاهی به اطراف خود بیاندازند. به قول مادرم که همیشه میگفت :«فریادرسی باید.»
احتیاج خوانواده ها به درآمد بچها گاها اجباریست بر سر کودکان برای کار کردن که مانع از آموزش و تحصیل انها میشود.به دنبال این تحصیل نکردن توانایی انجام کارهای زیادی از آنها گرفته میشود و در پس از آن هم زندگی فقیرانه ای خواهند داشت که این امر نسل به نسل میچرخد و هر روز بر شمار این کودکان اضاف میشود.
مراکز آموزشی خیریه مانند مهرانه قلب سفید به صورت رایگان آموزش دروس مدارس را در اختیار آنان میگذارد چه خوب است که با حمایت از این موسسات و معرفی بچه های کار به آنان از این معضل اجتماعی جلوگیری کنیم.
به امید روز های بهتر .روز دختر مبارک

یادداشت از ریحانه حسن رحیمی
عکس از ایرج علیپور

برچسب ها:
تبعه افغان حال هوای شهر رفسنجان دختر کبریت فروش روز دختر،بچه های کار،دختر،روز دختر مبارک،رفسنجان،ریحانه حسن رحیمی، کبریت فروش رفسنجانی
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

  • رفسنجانیم

    این دختران دعا فروش افغانی هستند نه رفسنجانی
اخبار ویژه
اخبار رفسنجان