به منظور مقابله با بحران کم آبی؛

پروژه مدیریت مشارکتی جامع و پایدار منابع آب زیرزمینی با همکاری چینی ها در رفسنجان آغاز بکار کرد

  • شناسه خبر: 143758
پروژه مدیریت مشارکتی جامع و پایدار منابع آب زیرزمینی با همکاری چینی ها در رفسنجان آغاز بکار کرد

جلسه شورای حفاظت از منابع اب شهرستان رفسنجان با حضور مسئولین شهرستان و هیات ژاپنی به منظور اجرای پروژه مشارکتی جامع و پایدار اب در محل فرمانداری این شهرستان برگزار گردید.

خانه » اجتماعی » پروژه مدیریت مشارکتی جامع و پایدار منابع آب زیرزمینی با همکاری چینی ها در رفسنجان آغاز بکار کرد

گزارش خانه خشتی ، جلسه شورای حفاظت از منابع اب شهرستان رفسنجان با حضور مسئولین شهرستان و هیات ژاپنی به منظور اجرای پروژه مشارکتی جامع و پایدار اب در محل فرمانداری این شهرستان برگزار گردید.

در این جلسه مسئولین شهرستان فرماندار ،امام جمعه ،دادستان ،رئیس جهاد کشاورزی و … مهندس عباس انجم شعاع مدیر حفاظت از منابع اب کرمان  و نمایندگان شرکت‌ مهندسین مشاور ری آب ژاپن  به عنوان تامین کننده کارشناسان خارجی حضور داشتند.

در این نشست مقرر شد تا طی سه سال آینده در دشت‌های نیشابور در استان خراسان رضوی، اسدآباد در استان همدان، رفسنجان در استان کرمان و استان فارس، توسط شرکت‌های مهندسان مشاور ایرانی، با استفاده از تجارب بین‌المللی به‌ اجرا در آید و رفسنجان به عنوان پایلوت انتخاب شده است .

پروژه مشارکتی جامع و پایدار اب با اموزش و نظر خواهی از کشاورزان در راستای کاهش بحران اب عمل می کند در این پروژه کشاورزان مسائل و مشکلات خود را بیان و راهکار ارائه داده می شود در حقیقت از خود کشاورز کمک گرفته می شود .

اساتید ژاپنی وادا ،ناکاتا و خانم هارا از اعضای اصلی سیستم ژاپنی در این پروژه حضور دارند.

استاد وادا از اعضای اصلی هیات ژاپنی در این جلسه اظهار داشت :در بهمن ماه ۹۵ از ۴ استان ایران بازدید کردیم بعد از ان مدیران خود شرکت اب،با ما ارتباط برقرار کردند .

وی بیان داشت :برای تعادل بخشی و مقابله با بحران اب در شهرستان باید یک تغییر رفتاری در کشاورزان ایجاد شود ،بحران اب محدود به ایران نیست .

وادا با اشاره به اینکه بحران اب در شهرستان جدی است گفت :برای اینکه به اهداف خود برسیم باید تسهیل گرهای کلیدی با اموزش و آگاهی کار خود را از روستاها اغاز کنند و برای اینکه در روستاها اینکار انجام شود چند روستا را به عنوان الگو انتخاب می شوند بعدا به دیگر روستاها انتقال داده می شود .

وی افزود :روشهای فرا تسهیل گری برای کسانیکه برای تسهیل گری امادگی دارند انجام می شود .

وادا عنوان داشت :مدت زمان اجرای این کار سه سال است از فروردین ۹۷ اغاز و تا سال ۱۴۰۰ ادامه دارد در این پروژه همه مسئولین از جمله اداره جهادکشاورزی ،اداره ابیاری و تعاون روستایی و… دخیل هستند و بدون هماهنگی و حمایت انها کاری از پیش برده نمی شود .

وی خاطرنشان کرد :شرکت ری اب برای استان کرمان فعالیت می کند در هر دشت ۵ نفر مشاور به کار گرفته می شود که کارهای اجرایی را برعهده دارند و همچنین در هر دشت ده نفر تسهیل گر کلیدی اموزشهای لازم را به مدت یکسال می بینند ، بعد انها براساس فعالیت خود به دیگران اموزش خواهند داد .

وادا گفت :هدف نهایی از این پروژه این است که بر اساس روشهای موثر و کارامد از اب زیرزمینی استفاده شود تا بحران اب کاهش یابد ،این پروژه به تدریح در فاصله زمانی طولانی به نتیجه خواهد رسید .

وی تاکید داشت :بیشتر کشاورزان از شوری اب و خاک و ارتباط ان دو باهم اگاهی ندارند .

وادا  از مراحل این پروژه حرف به میان اورد و گفت : مرحله اول اموزش تسهیل گران کلیدی و مرحله دوم فعالیتهای ترویج و تعمیم توسط تسهیل گران کلیدی می باشد.

وی یاداور شد :سه هزار تسهیل گر در هر استان تربیت می شوند و ما از نمایندگان و مسئولین در اجرای این طرح حمایت می کنیم  وادا  مشکلِ منابع آب را به بیماری تشبیه‌ کرد که تشخیص وضعیت این بیمار و این که چطور می‌شود در آن بهبودی ایجاد کرد نیازمند فرصت‌هایی است که آنچه را که اتفاق افتاده، ریشه‌یابی کند و راه حل مناسبی برای حل آن ارائه کند.

وی ادامه داد :این پروژه در مقایسه با تمام پروژه‌هایی که تا الان اجرا می‌شده و کارهای فیزیکی بوده، کاملاً متفاوت است پروژه و متولیان آن با مردم سر وکار دارند و حتماً بایستی صبر و بردباری لازم را داشته باشند و به طرفشان که مردم هستند، اعتماد کنند و احترام بگذارند.

 

برچسب ها:
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان