استاندار کرمان مطرح کرد :

راه نجات رفسنجان از بحران آب کاهش سطح زیر کشت پسته است

  • شناسه خبر: 143566
راه نجات رفسنجان از بحران آب کاهش سطح زیر کشت پسته است

استاندار کرمان گفت :با مشارکت و تعامل و اجماع مسولین بومی و محلی برخی مناطق را به عنوان پایلوت انتخاب کنیم و طرح را انجام دهیم ،راه نجات رفسنجان این است که سطح زیر کشت پسته را کاهش دهد و کشتهای جایگزین را ارائه دهیم .

خانه » اقتصادی » راه نجات رفسنجان از بحران آب کاهش سطح زیر کشت پسته است

به گزارش خانه خشتی ؛ علیرضا رزم حسینی استاندار کرمان روز گذشته در همایش شهرداران و روسای شورای اسلامی استان کرمان در رفسنجان اظهار داشت :شورا نهادی مردمی ،با رای مستقیم مردم برای اداره شهرها و روستاها انتخاب می شود.

وی بیان داشت : شورا نهادی مهم و تاثیرگذار و کارنامه ان مورد نقد و بررسی و زیر ذره بین مردم است ،انچه انتظار است اعضای شورای شهر و شهرداران  وظیفه ذاتی خود که همان بهسازی و زیباسازی شهر و روستا را انجام دهند .

استاندار از شورا به عنوان محل تعامل ، گفتگو و وحدت  یاد کرد وتصریح کرد : در استان کرمان فضای صمیمی خوبی بین مسئولین وجود دارد این به پیشرفت استان کرمان کمک خواهد کرد .

وی افزود :رفسنجان در ورود معین اقتصادی و استفاده از ظرفیتهای مردمی خوب عمل نکرده است ، در اقتصاد خرد کار ،کمتر صورت گرفته است ما بحث اقتصاد مقاومتی را برای ابادانی در شهر و روستا به شدت دنبال می کنیم.

رزم حسینی خاطرنشان کرد : مصرف اب در حوزه کشاورزی را دنبال می کنیم با توجه به کمبود اب و زنگ خطری که در این حوزه زده شده است متاسفانه کمتر جدی گرفته شده است و مشکلاتی را برای استان به وجود امده است .

استاندار کرمان افزود :میزان بارش بارندگی امسال نسبت به سال گذشته ۷۲ درصد کاهش داشته است ،سفره های اب زیرزمینی تخلیه شده اند سالیانه ۹۰۰ میلیون متر مکعب اضافه برداشت اب از سفره های زیر زمینی داریم اضافه برداشت ما از سفره ها گشترش یافته است .

وی عنوان داشت :راندمان در بحث کشاورزی زیر ۲۰ درصد رسیده است ،اب مصرفی حوزه کشاورزی ما چندین برابر استانداردهای جهانی است انرژی مصرف شده ما در حوزه کشاورزی ۲و هفت دهم درصد بیشتر از کشور چین است ،انرژی مصرف در کشاورزی بیش یک و هفت دهم برابر ترکیه می باشد در عوض محصولاتی تولید می شود غیر اقتصادی می باشد

رزم حسینی ادامه داد : ۹۵ درصد اب استان در بخش کشاورزی استفاده می شود و صنعت و شرب  سهم ناچیزی را در بر دارد ،عدم مدیریت یکپارچه در اب و خاک باعث شده است استان کرمان با ۱۰۰ هزار هکتار در کل استان به ۹۰۰ هزار هکتار در سراسر استان تبدیل شود .

وی عنوان داشت : چاهها به ۳۴ هزار حلقه افزایش یافته اند ،عمق چاه های حفر شده در رفسنجان به ۴۰۰ متر رسیده است و کیفیت اب کاهش چشمگیری یافته است .

استاندار کرمان نیاز همگانی و عزم جدی برای مشکل بحران اب مهم دانست و گفت :از روستائیان تا مسئولین و روحانیون در فرهنگ سازی اب کمک کنند ،ما مجبوریم سطح زیرکشت کشاورزی را کاهش بدهیم ،ما مجبوریم کشت برخی محصولات را حذف کنیم ما نمی توانیم در استان کم اب ،گندم بکاریم .

وی افزود :اب در استان کرمان از نفت ارزشش برای ما بیشتر است اب زندگی و سلامت است اما به دلیل بی رویه استفاده کردن در حوزه کشاورزی سهم شرب کاهش یافته و مهاجرت هم صورت می گیرد .

علیرضا رزم حسینی در ادامه ابراز کرد :با مشارکت و تعامل و اجماع مسولین بومی و محلی برخی مناطق را به عنوان پایلوت انتخاب کنیم و طرح را انجام دهیم ،راه نجات رفسنجان این است که سطح زیر کشت پسته را کاهش دهد و کشتهای جایگزین را ارائه دهیم .

وی یاداور شد :یکپارچه سازی اراضی کشاورزی در رفسنجان نقش مهمی در مدیریت اب دارد که راندمان را بالا می برد و فروش را بهتر می کند همه ما در حوزه کشاورزی مقصریم ،ما در حوزه اب ظلم کردیم مجبوریم به کشاورزی پایان بدهیم و خودمان با کارشناسان طرح هایی به وجود بیاوریم که برای ایندگان ابی باقی بماند .

استاندار بیان داشت :امید داریم شوراها وشهردارن و رسانه در فرهنگ سازی مصرف اب تلاش کنند و راه اصلی ان این است که سهم اب کشاورزی را کاهش بدهیم .

 

برچسب ها:
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان