علی دره کردی مسئول تعزیه موسی بن جعفر شهرستان رفسنجان:

مسئولین رفسنجان به تعزیه و به هنری که می تواند گوشه ای از صحنه کربلا را به یاد مردم بیاندازد بها نمیدهند

  • شناسه خبر: 13804
مسئولین رفسنجان به تعزیه و به هنری که می تواند گوشه ای از صحنه کربلا را به یاد مردم بیاندازد بها نمیدهند

علی دره کردی مسئول تعزیه موسی بن جعفر(ع)شهرستان رفسنجان در گفتگو با خبرنگار “خانه خشتی“اظهارداشت: این گروه حدود ۶ یا ۷ سال در رفسنجان آغاز شده و هدفش برگزاری مراسم عزاداری است. سه گروه تعزیه در رفسنجان وجود دارد که مربوط به روستاهای اطراف مثل راویز، داوران و دره درمی باشد و همواره در مرکز […]

خانه » آخرین اخبار » مسئولین رفسنجان به تعزیه و به هنری که می تواند گوشه ای از صحنه کربلا را به یاد مردم بیاندازد بها نمیدهند
علی دره کردی مسئول تعزیه موسی بن جعفر(ع)شهرستان رفسنجان در گفتگو با خبرنگار “خانه خشتی“اظهارداشت: این گروه حدود ۶ یا ۷ سال در رفسنجان آغاز شده و هدفش برگزاری مراسم عزاداری است. سه گروه تعزیه در رفسنجان وجود دارد که مربوط به روستاهای اطراف مثل راویز، داوران و دره درمی باشد و همواره در مرکز رفسنجان گروهی نیست که فعالیت داشته باشد.

دره کردی تعزیه را هنری دانست که بزرگترین تراژدی و واقعیت دنیاست و تصریح کرد: تعزیه دوسال پیش ثبت جهانی شد و در قالب تئاتر اجرا می شود و بچه های تعزیه خوان با تعزیه بزرگ شده اند و سالی یک تا دو میلیون خرج می کنند و هیچ نهاد و سازمانی این گروه را حمایت نمی کند. و مانند شهرهای اصفهان، قم و…مکان ثابتی برای اجرای تعزیه ندارند.
وی گفت: نام گروه تعزیه موسی بن جعفر متعلق به مسجد موسی بن جعفر نیست، ولی چون در این مسجد اجرا میشود نام این مسجد را گذاشتیم و این مسجد هیچ گونه حمایتی از ما نمی کند.
علی دره کردی خاطر نشان کرد: امسال وزیر ارشاد بودجه ای به تعزیه اختصاص داد و رئیس ارشاد برای بودجه ای که باید خرج تعزیه خوان رفسنجانی و مکانش شود. گروهی از قم، تهران و اصفهان بعنوان گروه تعزیه خوان هنرمندان رفسنجان تشکیل دادند که فقط یک نفر در این گروه از رفسنجان بود. در صورتی که ما در رفسنجان بهترین گروه تعزیه را داریم و هزینه ای که باید خرج این گروه شود به نام تعزیه گروه هنرمندان رفسنجان خرج تعزیه خوان شهرهای دیگر میشود. مسئولین شهر رفسنجان به تعزیه و به هنری که می تواند گوشه ای از صحنه کربلا را به یاد مردم بیاندازد و به نمایش بگذارد بها نمیدهند و بابت مکان خاصی برای تعزیه هیچگونه حمایتی نکردند.
مسئول تعزیه موسی بن جعفرافزود: اولین سوگواره تعزیه خوانی در رفسنجان را دو سال قبل با همکاری اداره اوقاف برگزار کردیم. اما برای برگزاری دومین سوگواره نیازبه هزینه و داور بود که هیچ نهادی از ما حمایت نکرد. امسال هم ارشاد بودجه ای به ما اختصاص ندادندکه این سوگواره را اجرا کنیم.
وی تعزیه را هنر سنتی و شبیه خوانی دانست که صحنه کربلا را به نمایش میکشد و تأثیر بسیار خوبی برروی مردم می گذارد و اشاره کرد: روضه خوانی به روایت سخن و تعزیه به روایت تصویر است. اما تأثیر تعزیه و مراسم عزاداری در زندگی نقش بسزایی دارد و زمانی یک جوان رشادت های حضرت ابوالفضل(ع) را به تصویر می بیند تغییراتی در روح و روان او ایجاد میشود. و اگر اشتباهی در جامعه انجام دهیم وقتی این تصاویر در ذهن مرور می شود اشتباهات کمتر میگردد.
برچسب ها:
مسئولین رفسنجان به تعزیه و به هنری که می تواند گوشه ای از صحنه کربلا را به یاد مردم بیاندازد بها نمیدهند.
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان