دکترای روابط بین الملل دانشگاه علامه طباطبایی در گفت و گو با خانه خشتی :

برجام از ابتدا مکانیزم تضمین کننده ای نداشت/تلقی دولت از ضمانت اجرایی برجام غلط و غیر واقعی است

  • شناسه خبر: 126504
برجام از ابتدا مکانیزم تضمین کننده ای نداشت/تلقی دولت از ضمانت اجرایی برجام غلط و غیر واقعی است

دکترای روابط بین الملل دانشگاه علامه طباطبایی گفت: برجام از ابتدا مکانیزم تضمین کننده ای نداشته است و تلقی دولت در این زمینه غلط و غیر واقعی است برجام یک تعهد سیاسی است نه یک تعهد حقوقی که الزام آور باشد.

خانه » سیاسی » برجام از ابتدا مکانیزم تضمین کننده ای نداشت/تلقی دولت از ضمانت اجرایی برجام غلط و غیر واقعی است

مهدی عطایی در گفت و گو با پایگاه خبری خانه خشتی با اشاره به  تصویب تحریم‌های شدیدعلیه ایران در مجلس نمایندگان آمریکا اظهار داشت: تحریم های جدید ابعاد مختلفی از برجام به ویژه ماده ۲۹ این قرارداد را نقض  می کند ، این تحریم ها خلاف آنچه در برجام امده است هستند و در واقع روح و جسم برجام نقض شده است.

وی افزود: مهمترین هدف این تحریم ها این است که فعالیتهای اقتصادی ایران و بخش های مختلق اقتصادی آن را هدف قرار دهند.

عطایی خاطر نشان کرد: آمریکایی ها ابایی ندارند از این اقدام و ترامپ رئیس جهور امریکا بارها در موضوع گیری ها خود به صراحت نقض برجام را مطرح کرد تا با مطرح کردن عدم پایبندی ایران به برجام عملا تمام شود و خاتمه یابد.

وی با بیان اینکه برجام یک توافق چند جانبه است تصریح کرد: اینکه در کنار امریکا دیگر طرفهای برجام همچون روس ها ،چینی ها و اتحادیه ی اروپا در برابر این نقض آشکار برجام توسط آمریکا چه گونه رفتار کنند بر ادامه دادن یا ادامه ندادن برجام تاثیر میگذارد و باید در نتیجه این اقدام عکس العمل دیگر طرف های برجام را در نظر گرفت.

عطایی بیان داشت: در واقع می توان از طریق دیگر طرفین برجام یا رسانه مکانیزم فشاری بر دولت امریکا وارد کرد که یکی از راهکاری مقابله با این اقدام می تواند باشد.

وی به این فرموده مقام معظم هبری اشاره کرد که ” اگر آمریکا برجام را پاره کند ما ان را اتش می زنیم” و بیان داشت: اگر قرار باشد در برجام حداقلی یا نقضی صورت گیرد ما نیز متناسب با آن رفتار کنیم ، اگر طرف مقابل عقب نشینی می کند ما نیز عقب نشینی کنیم و اقدامات متقابل ما می تواند در زمینه های فنی و دیپلماتیک باشد.

عطایی هدف آمریکا از چنین اقداماتی را کمرنگ نمودن نقش آفرینی جمهوی اسلامی در منطقه دانست و گفت: در مقابل با این اقدام می توان اقداماتی در منطقه انجام داد که با این حرکت های خصمانه امریکا مقابله شود، ایران در سوریه ،موضوع داعش ، یمن و … که تاکنون مراعاتی را داشته سعی کند در این زمینه ها اقدام متقابل داشته باشیم.

وی تصریح کرد: هرچند اقدامات تدریجی صورت میگیرد چه از طرف ایران و چه از طرف غربی و آمریکایی  ولی انچه از فضای فعلی سیاسی برمی آید تنش ها افزاش پیدا خواهد کرد.

عطایی خاطر نشان کرد: برجام از ابتدا مکانیزم تضمین کننده ای نداشته است چرا که میزان پایبندی به ان به میزان پایبندی طرف مقابل بستگی دارد  و تلقی دولت در این زمینه غلط و غیر واقعی است برجام یک تعهد سیاسی است نه یک تعهد حقوقی که الزام آور باشد.

 

برچسب ها:
برجام تحریم دکترای روابط بین الملل دانشگاه علامه طباطبایی مادر تحریم مجلس نمایندگان آمریکا مهدی عطایی
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان