نقش پنهان عنان در سرنگونی اسد/نشست ژنو علیه سوریه نقض قوانین بین‌المللی بود

  • شناسه خبر: 8584
نقش پنهان عنان در سرنگونی اسد/نشست ژنو علیه سوریه نقض قوانین بین‌المللی بود

خانه خشتی: مدیرکل موسسه روسی «تحقیقات سیاست خارجی» با اشاره به روند اقدامات کوفی عنان در سوریه، وی را بازوی عملیاتی آمریکا برای سرنگونی بشار اسد قلمداد کرد. خانه خشتی به نقل از فارس، به نقل از پایگاه خبری راشاتودی، ورونیکا کراشنینکووا در مطلبی درباره نشست ژنو برای سوریه نوشت: نتایج مذاکرات ژنو درباره سوریه […]

خانه » آخرین اخبار » نقش پنهان عنان در سرنگونی اسد/نشست ژنو علیه سوریه نقض قوانین بین‌المللی بود

خانه خشتی: مدیرکل موسسه روسی «تحقیقات سیاست خارجی» با اشاره به روند اقدامات کوفی عنان در سوریه، وی را بازوی عملیاتی آمریکا برای سرنگونی بشار اسد قلمداد کرد.

خانه خشتی به نقل از فارس، به نقل از پایگاه خبری راشاتودی، ورونیکا کراشنینکووا در مطلبی درباره نشست ژنو برای سوریه نوشت: نتایج مذاکرات ژنو درباره سوریه به این بستگی دارد که از چه کسی درباره آن سوال کنید. قطعا هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا تاکید می‌کند اصول «توافق دوجانبه» که می‌تواند مبنای «دولت انتقالی» در سوریه باشد، به معنای کناره‌گیری بشار اسد از قدرت است و بر عکس، سرگی لاوروف، وزیر خارجه روسیه اصرار دارد تشکیل «دولت انتقالی» باید بر مبنایی جامع و کامل صورت گیرد.

وی افزود: اما پیش از بحث درباره معنای این دو موضع‌گیری، باید چند لحظه تامل کرد تا حقیقت محض را دریافت؛ ۵ قدرت خارجی گردهم آمدند تا در غیاب رهبران و مردم یک کشور، درباره سرنوشت آنها تصمیم‌گیری کنند، آنهم مردم و دولتی که هرگز از این کشورها نخواستند هیچ اقدامی در این راستا انجام دهند. این اقدام، نقض آشکار قوانین بین‌المللی است و آنچه بیش از همه چیز ناراحت ‌کننده است این است که هیچ کس نه نگران این موضوع است و نه درباره آن سخن می‌گوید.

این کارشناس روسی افزود: بیانیه نهایی ژنو به اصرار روسیه، خواستار سرنگونی بشار اسد نشده بلکه به جای آن اعلام کرده دولت جدید باید بر مبنای توافق دوجانبه تشکیل شود. در واقع،‌ روسیه و چین معتقدند این عبارت یعنی اسد بخشی از این روند انتقالی خواهد بود. اما مشاهده کنید،‌ کوفی عنان، نویسنده این طرح جدید چگونه این عبارت را تفسیر می‌کند. او می‌گوید: «دولت باید از طریق بحث، مذاکره و توافق دوجانبه تشکیل شود و من تردید دارم سوری‌هایی که به سختی برای استقلال خود می‌جنگند، فردی را برگزینند که دستش به خون آنها آغشته باشد.»

کراشنینکووا ادامه داد:‌ وزیر خارجه فرانسه نیز این موضوع را شفاف‌تر بیان کرد و گفت «حتی اگر روسیه و چین مخالف این موضوع باشند اما واقعیت این است که معنای بیانیه ژنو این است که بشار اسد بخشی از پروسه انتقال قدرت نخواهد بود. مخالفان سوری موافق او نیستند و این نشان می‌دهد اسد باید از قدرت کناره‌گیری کند.»

وی در ادامه بیان کرد: به نظر می‌رسد واشنگتن راه‌حل نهایی برای سرنگونی بشار اسد را یافته است. آمریکا از طریق توافقنامه ژنو، مرحله آخر سرنگونی اسد را کلید زد. لازم است درباره نقش کوفی عنان در این پروسه نیز توضیحاتی داده شود؛ روندی که یکی دیگر از رویکردهای تاکتیکی آمریکا برای تغییر رژیم را آشکار می‌کند. برعکس رفتار «پلیس بد» دولت آمریکا،‌ یک دیپلمات متشخص کنیایی به عنوان یک «پلیس خوب» و دوستدار صلح وارد عمل شد.

این کارشناس روس با بیان مطلب فوق ادامه داد: فوریه ۲۰۱۲، زمانی که دولت سوریه در آستانه خنثی‌سازی عملیات شورشیان مسلح بود،‌ عنان با یک طرح ۶ ماده‌ای وارد شد و از دولت سوریه خواست «فورا» به پایگاه‌های خود باز گردند، در حالی که از تروریست‌ها خواست صرفا به توقف درگیری‌ها پایبند باشند. در واقع، طرح عنان به شورشیان سوری فرصت داد تا هم مسلح شوند و هم آموزش ببینند و ظرفیت‌های تروریستی خود را تقویت کنند و حمایت افکار عمومی غرب برای جنگ را جلب کنند.

به گفته کراشنینکووا ، عنان برای آماده‌ سازی مذاکرات ژنو،‌ یک «طرح صلح» دیگر رو کرد که مرحله بعدی برای سرنگونی بشار اسد را کلید زد. طبق این طرح،‌ دولت اتحاد ملی باید تشکیل شود که شامل «اعضا دولت کنونی، مخالفان و سایر گروه‌ها» باشد، البته «به جز افرادی که حضور و شرکت آنها اعتبار مرحله انتقالی را زیر سوال ببرد و ثبات و آشتی را به مخاطره اندازد». بنابراین،‌ از دید عنان و آمریکا، قاتلانی که مرتکب جنایت الحوله شدند، مستحق هستند بخشی از دولت باشند اما رئیس جمهور منتخب این کشور حق ندارد. البته هدف فوری آمریکا بی‌ثبات سازی سوریه است تا از این طریق بتواند جبهه علیه ایران را پیش ببرد.

برچسب ها:
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان