اذعانهای پیاپی رسانه های عرب زبان به نفوذ منطقه ای ایران

  • شناسه خبر: 7275
اذعانهای پیاپی رسانه های عرب زبان به نفوذ منطقه ای ایران

الشرق الاوسط:ایران در منطقه شاهین ترازوی تبدیل شده است! خانه خشتی:فشار آمریکا وبرخی از دولتهای اروپایی در مورد مسئله سوریه در حالی همچنان ادامه دارد که گنادی گاتیلف” معاون وزیر امور خارجه روسیه در مصاحبه با برگزاری اینترفاکس گفت: روسیه براین موضوع باور دارد که درخواستش برای برگزاری کنفرانس بین المللی درباره سوریه در راستای […]

خانه » آخرین اخبار » اذعانهای پیاپی رسانه های عرب زبان به نفوذ منطقه ای ایران

الشرق الاوسط:ایران در منطقه شاهین ترازوی تبدیل شده است!
خانه خشتی:فشار آمریکا وبرخی از دولتهای اروپایی در مورد مسئله سوریه در حالی همچنان ادامه دارد که گنادی گاتیلف” معاون وزیر امور خارجه روسیه در مصاحبه با برگزاری اینترفاکس گفت: روسیه براین موضوع باور دارد که درخواستش برای برگزاری کنفرانس بین المللی درباره سوریه در راستای طرح کوفی عنان است.
صحبتهای این مقام روسی در حالی مطرح می شود که کوفی عنان هم در طرح پیشنهادی خود صراحتا بر ضرورت حضور ایران درکنفرانس مربوط به سوریه تاکید می کند.هر چند که هیلاری کلینتون صحبتهایی در راستای مخالفت با حضور ایران در این نشست داشته است. اما آنچه که از شواهد وقرائن برمی آید نشان از آن دارد که دولتهای غربی راهی جز پذیرش حضور ایران در این نشست را ندارد.دراین میان برخی رسانه های مطرح عرب زبان هم به گونه مستقیمی به این ضرورت اشاره کرده اند.آن چنان که روزنامه الشرق الاوسط در جدیدترین گزارش خود درباره ایران وبحث حضور این کشور در کنفرانس سوریه این گونه نوشت: “ایران موارد بسیاری درجهان عرب دارد که می‌تواند بر سر آنها شرط ببندد که تهران ازآنها برای پیشبرد منافع خود به سمت ایجاد یک وضعت مناسب بهتر در مذاکرات به ویژه با قدرتهای غربی ذی نفوذ یعنی اروپا و آمریکا سود می‌جوید. این روزنامه همچنین درباره نفوذ معنوی ایران در عراق به این موضوع اشاره دارد که “بر اساس اظهار نظر بسیاری از کارشناسان در عراق از جمله سخنگویان جریان صدر و دیگران برای هر گونه تغییر سیاسی در کادر رهبری عراق باید تهران با آن موافقت کند.”
همچنین این روزنامه درباره میزان نفوذ تهران در تحولات منطفه با استعاره ای جالب نوشت:” تهران امروز در بغداد به شاهین ترازو تبدیل شده است. این شاهین به هر طرف تمایل پیدا کند تمام سیاست عراق به استثنای شماری از جریانهای کوچک به آن طرف تمایل پیدا خواهد کرد. علاوه بر آن حزب الله لبنان علنا اذعان دارد که حامی سرسخت سیاست ایران در خاورمیانه بلکه دنباله رو آن است و نوک پیکان عملکرد سازمان یافته ایران در لبنان و دیگر کشورهای همجوار عرب آن به ویژه در زمینه آماده سازی کادرها از نظر سیاسی و نظامی و رسانه ای است. ”
دراین میان نویسنده این مقاله در الشرق الوسط به این مسئله مهم اشاره دارد “که ایران با جنبش حماس از دو بعد حمایت سیاسی و اقتصادی روابط تنگاتنگی دارد. همچنین در سطح گسترده روشن شده است که ایران در برخی از مناطق خلیج (فارس) دست پنهانی دارد که هر گاه بخواهد و به هر سمت اراده کند توده‌های مردم را به حرکت وامی دارد و در یمن و سومالی نفوذی هایی دارد. علاوه برهمه اینها با روسیه و چین ائتلاف مصلحتی دارد. ”
دراین میان نکته جالب اینجاست که الشرق الوسط در این مقابله خود برتاکید کوفی عنان برای حضور ایران تاکید ویژه ای می کند واین موضوع را این گونه عنوان می کند:” از سوی دیگر کوفی عنان از شکل گیری گروه تماس بین‌المللی در داخل و خارج شورای امنیت سخن به میان آورده است که پس از آن همه کشتار و قتل عهده دار بررسی آینده سیاسی در سوریه است.” او پیشنهاد داد که ایران عضو این گروه باشد. شخصی همچون کوفی عنان با آن همه تجربه دیپلماسی و سیاسی در سطح بین‌الملل بی دلیل چنین پیشنهادی ارائه نمی‌دهد، زیرا او با تار و پود در هم تنیده شده روابط بین‌الملل ومیزان نفوذ ایران در تحولات منطقه آشنناست.”
این مقاله با این رویکرد در حالی در الشرق الوسط به چاپ رسیده است که بسیاری از کارشناسان بین المللی وحتی خود صاحب نظران در دیگر کشورهای عربی صراحتا براین مسئله اشاره داشته اند که غرب در مورد حضور ایران تنها به مخالفتهای ضعیف لفظی می پردازد چرا که غرب هم هیچ چاره ای جز پذیرش حضور ایران در این نشستها ندارد.از طرف دیگر به نظر می رسد که با ادامه این روند نفوذ ایران روبه روز در تحولات منطقه ای بیشتر خواهد شد که این موضوع به باور صاحب نظران برگ برنده ای در مذاکرات ایران با غرب خواهد بود.

برچسب ها:
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان