برچسبی که معتادان را موضع گیرتر می کند

  • شناسه خبر: 207282
برچسبی که معتادان را موضع گیرتر می کند

یک دکترای روانشناسی در رفسنجان معتقد است: به کار گرفتن برچسب های روانی موجب جدایی مصرف کننده مواد مخدر چه از نوع سنتی چه صنعتی، از خدمات می شود.

خانه » اجتماعی » برچسبی که معتادان را موضع گیرتر می کند

به گزارش خانه خشتی؛ تبلیغات اشتباه و دروغین در فضاهای مجازی بابت لاغری و زیبایی اندام و چهره و عدم سبک زندگی سالم، مصرف مواد صنعتی مثل شیشه و قرص های روان گردان ایکس شیوع بسیار بالایی در قشر دختران و زنان جامعه داشته است.

طبق آمار اعلام شده از سازمان جهانی یونیسف در سال ۲۰۲۳ مصرف مواد صنعتی در دنیا ۲۶ درصد افزایش داشته و از طرفی افزایش تزریق این مواد در دنیا و افزایش ۷ الی ۱۰ درصد آمار مصرف مواد سنتی و همه اینها باعث روند صعودی آمار و مبتلا شدن افراد به بیماری های ایدز و هپاتیت در دنیا شده است.

 

دکتر رضا رحیمی در گفتگو با خبرنگار خانه خشتی می گوید: اعتیاد یعنی ضعف اراده فرد مصرف کننده در کنترل اعمال تکراری.

وی می افزاید: با تبلیغات اشتباه و دروغین فضاهای مجازی درمورد لاغری، زیبایی اندام و چهره علاوه بر اینکه فرایند طبیعی زندگی سلول های بدن مختل می شود موجب می شود انسان فکر کند با بدنش هر کار که بخواهد می تواند انجام دهد اما ای کاش می دانستند که طبیعت آفریده بشر هر چه باشد زیبا خلق شده است و با دست بردن بر بدنشان با هدف کسب زیبایی هم متحمل هزینه های هنگفت می شوند هم اینکه بدنشان آسیب می بیند.

وی همچنین اظهار می دارد که در اینگونه افراد عدم سبک زندگی سالم، مصرف مواد صنعتی مثل شیشه و قرص های روان گردان ایکس شیوع بسیار بالایی به ویژه در قشر دختران و زنان جامعه پیدا می کند.

 

مصرف کننده می داند آسیب مواد چیست اما عادت پیدا کرده

 

دکتر رحیمی تصریح کرد: مصرف کننده مواد مخدر با این که از آسیب های مصرف آگاه است به مصرف ماده ای می پردازد که از لحاظ روانی، جسمی و مغزی وی را تحت تاثیر قرار می دهد اما ضعف اراده در کنترل رفتار تکراری را دارد .

وی خاطرنشان کرد: با مصرف مواد مخدر (تریاک و افسرده کننده ها)به علت وجود ناخالصی آنها بدن قادر به جواب گویی به تمامی مواد به کار برده نیست و در نتیجه برای ارضای نیاز خود به سمت مواد قوی تری همچون مواد صنعتی می رود .

 

رأفت سرلوحه سیاست های ایران

 

دکتر رحیمی همچنین گفت: با افزایش آمار مصرف و مبتلایان از این رو سازمان جهانی بهداشت و ستاد مبارزه با مواد مخدر نظام جمهوری اسلامی سیاست گذاری خود را بر روی روش شفقت همراه با همدلی گذاشته و سعی بر بیداری ارزش های وجودی آن شخص دارد چرا که برچسب زنی جامعه بر روی این افراد باعث مقاومت و موضع گیری بیشتر آنها در مقابل درمان و بازگشت می شود.

 

اعتماد به نفس بالا در معتادان بی نظیر است

 

وی ضمن اشاره به این مطلب که خانواده و روابط زناشویی می تواند عوامل مصرف فرد شوند گفت: آنها شاید در کار و زندگی خود موفق عمل کنند اما دارای عزت نفس و خود باوری ضعیف هستند و دچار خود گویی منفی ومقاسیه خود با دیگران است.

این وانشناس ادامه داد: آنها از زندگی عادی خود در سال های بلند تر خارج شده و با خودشیفتگی افراطی سعی در کوتاه کرده زمان و رسیدن به پیشرفت در زندگی هستند عموما افراد داری شخصیت پارانوئید (شکاک)و یا اختلال شخصیت مرزی (کسانی که خلقشان ثابت نیست)، گویی برای آرام کردن خود به مصرف آلود می‌شوند.

 

سه نشان که والدین کودکانشان را به سمت مصرف مواد هدایت می کنند

 

وی که دارای دکترای روانشناسی خانواده و اعتیاد است گفت: سه مولفه در بین والدین شامل تشویق و تنبیه افراطی کودک، ابراز نکردن محبت و پذیرش زیاد وکم کودک، الگو برداری نامناسب در آینده می تواند راه اعتیاد را به کودکان نشان دهند.

رحیمی ادامه داد: با تشویق و تبیه افراطی کودکان در آینده برای جبران حس ناکامی و ناامیدی کودکی به سمت مواد میروندو والدینی که مدام در معرض تعارضات زناشویی هستند موجب ایجاد ناامنی و ابتلای فرزند خود به بماری پارانوئیدی و شکاکی و البته شخصیت مرزی می شوند.

 

مواد صنعتی درمان ندارد

وی تاکید کرد: مصرف مواد صنعتی (توهم زاها و محرک ها)مثل شیشه و مواد آزمایشی با تاثیر بر دوپامین بدن در اوایل شعف و شادی بسیار، تمرکز و هوشیاری بالا و در طولانی مدت موجب افسردگی و اضطراب و کاهش دوپامین بر سیستم های مرکزی اعصاب اسکلت بدن می شود.

دکتر رحیمی بیان کرد: مصرف این مواد به علت عدم بویایی و اینکه در آزمایشگاه هم احتمال تشخیص کم وجود دارد لذا به زوج های جوان تأکید داریم برای ازدواج بعد از تحقیقات میدانی اگر یقین و مشکوک شدند در چند زمان مختلف آزمایش از فرد انجام گیرد.

وی خاطرنشان کرد: مواد افسرده کننده که در زمان کوتاه باعث ایجاد حال خوب و در طولانی مدت مخرب هستند و افیونی ها هم باعث کاهش درد موقت می شود و لذتی مثل هروئین و تریاک دارند و همچنین توهم زاها هستند که توهم و هزیان را در فرد ایجاد می کند که ماریجوآنا و الستیو و مسکالین هم جزو این دسته از موادها هستند.

 

پذیرش فرد معتاد در جامعه بعد از ترک مهم است

 

وی اظهار کرد: خانواده نقش مهمی در قبل و بعد از ترک فرد دارند یک فرد که ترک اعتیاد کرده به خود باوری و عزت نفس می‌رسد لذا باید به این افراد ارزشهای زندگی (مثل خانواده، کدوکان و فرزندان را یادآوری کنید چرا که هوشیاری فرد به ارزش های خودش می تواند او را در مسیر درست قرار دهد.

رحیمی ادامه داد: بعد از برگشت فرد به زندگی و راه درست، باید از چند دیدگاه به فرد نگاه کنیم اینکه گذشته آنها را رها کنیم و بی قید و شرط به آنها عشق بورزیم و دوستشان داشته باشید .

وی افزود: همچنین به این افراد باید فرصت مشارکت در فعالیت های تفریحی و لذت بخشی که روحیه فرد را تقویت می کند داد مثل مسافرت ها و گردش های خانوادگی، کوه نوردی و گوش دادن به موسیقی های سالم و انگیزشی.

گفت و گو از مژده عباسپور

انتهای پیام

برچسب ها:
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

  • شبگرد

    سلام توی متن گفتگوتون نوشتین موادصنعتی درمان نداره،چیزی که همه مصرف کننده ها ،یکی مثل خودم،میدونیم وبهش اعتراف هم میکنیم،با نهایت احترام خدمت آقای دکتر وشما،پس برای چی دربارش نظرمیدین وصحبت میکنین...حیف که دلمون نمیاد وگرنه آرزو میکردیم فقط یکروز جای ما زندگی که نه مردگی میکردین ،شایدراه نجاتی پیدامیکردین...
اخبار ویژه
اخبار رفسنجان