اختتامیه هفتمین جشن ملی پسته رفسنجان

  • شناسه خبر: 207184
اختتامیه هفتمین جشن ملی پسته رفسنجان

هفتمین جشن ملی پسته رفسنجان در بزرگترین خانه خشتی جهان به کار خود پایان داد.

خانه » رفسنجان شناسی » اختتامیه هفتمین جشن ملی پسته رفسنجان

به گزارش خانه خشتی؛ هفتمین جشن ملی پسته رفسنجان در بزرگترین خانه خشتی جهان به کار خود پایان داد.

جشن ملی پسته رفسنجان به مدت پنج شب در تپه‌های ماسه بادی صفائیه، قلعه تاریخی اسماعیل‌آباد، کشکوئیه، کبوترخان و بزرگترین خانه خشتی جهان (خانه حاج آقا علی) برگزار شد.

سید محمد حسینی شامگاه پنجشنبه در آئین هفتمین جشن ملی پسته رفسنجان در محل بزرگترین خانه خشتی جهان اظهار کرد: آمریکایی ها از محصول کشاورزی پسته رفسنجان کپی کردند اما این کپی برابر با اصل نیست، مرغوبیت و کیفیت پسته رفسنجان قابل مقایسه با پسته آمریکا نیست ولی آن ها قدرت تبلیغات رسانه ای، بازاریابی و صادرات را دارند و ما هم باید دست در دست هم دهیم تا صادرات این محصول رونق بگیرد.

وی بیان کرد: اینکه رفسنجان به عنوان پایتخت جهان پسته بیان می شود به خاطر قدمتی است که رفسنجان در مورد پسته دارد درست است که در جای جای ایران پسته کاری شده اما خیلی جاها رفسنجانی ها این محصول را ترویج کردند.

وی افزود: البته که با دیپلماسی فعالی که دولت آیت الله رییسی داشته ما ارتباطی که با همسایگان و کشورهای قدرتمند اقتصادی مثل چین، روسیه و هند و دیگر کشورها داریم این مسیر صادرات نسبت به گذشته هموارتر شده و می توانیم در این راه گام های بلندی را برداریم.

حسینی ادامه داد: الان هم مسئولین کشور حامی تولید هستند که سال های سال رهبر انقلاب اسلامی تاکید دارند که موانع از سر راه تولید برداشته شود و شاهد رونق تولید و جهش تولید باشیم؛ یکی از آنها رونق در تولید محصولات کشاورزی است در برنامه هفتم توسعه اخیراً در مجلس شورای اسلامی بحث تولید محصولات کشاورزی تأکید شده که باید ۹۰ درصد نیازهایمان را در کشور تولید کنیم و این مهم بدون همت کشاورزان زحمتکش و حمایت مسئولان میسر نیست.

وی تصریح کرد: ما شاهد برپایی جشنواره ها در شهرهای مختلف هستیم که محصولات کشاورزی خود را مانند انار، سیب ،بادام و گردو را معرفی می کنند این جشنواره ها فرصت و مجالی است که مردم ایران در فضای مجازی که می توان با جهان ارتباط برقرار کرد محصولشان را به فروش برسانند.

حسینی ادامه داد: هفتمین جشن ملی پسته هم امسال در رفسنجان در ۵ نقطه از شهرستان برگزار شد و این جشن ها باعث رونق صنعت گردشگری می شود؛ عرضه محصول باید در این جشن ها تقویت شود و دبیرخانه دائمی فعال ردد باید این کار را در طول سال انجام دهد که باعث می شود مردم در این جشن ها با تاریخچه شهرستان آشنا شوند.

حسینی افزود: علاوه بر دولت، نمایندگان مجلس شورای اسلامی هم باید پای کار باشند می بینید شهرهای گندم خیز هستند که دائم به دولت یادآور می شوند که پول و وجه گندم یک روز هم به تأخیر نیفتد و امسال رکورد شکسته شد و توسط دولت بالای ده میلیون تن گندم از کشاورزان خریداری شد.

وی تصریح کرد: در حوزه مشکلات پسته هم مسئولان باید با واقعیت ها آشنا شوند و بحث تعهد ارزی و غیره را بدانند تا محصولی که با رنج و مرارت به دست می آید وفرصت های شغلی ایجاد می کند باید مورد حمایت قرار گیرد.

حسینی بیان کرد: روزانه ۲۰ هزار نفر در رفسنجان به برداشت این محصول کمک می کنند که این خود اشتغالزایی حتی برای کارگرانی است که از شهرستان های دیگر به رفسنجان می آیند.

وی درباره بحث آب هم گفت: بیش از یک دهه خشکسالی داشتیم و رودخانه ها و دریاچه ها در سیستان و بلوچستان، فارس و غیره خشک شده اند و این مسیله مهمی است و دولت پیگیر رفع آن است و جلسات در وزارت نیرو فعال شده و از بخش انتقال آب دریا برای شرب و کشاورزی اختصاص یافته همچنین نحوه آبیاری و نوع کشت که محصولات متناسب با نیاز آبی کشت شوند و اینکه وجود سدها راه هایی است برای آبیاری درختان لذا تأکید رئیس جمهور حل این مشکلات است نه اینکه بگویند مشکلات وجود دارد و کاری نمی توان کرد راهکار وجود دارد.

معان رئیس جمهور تصریح کرد: لذا اگر متفکران و جوانان خلاق و متخصص به عرصه بیایند راهکار وجود دارد الان ۸۵۰۰ شرکت فناور در کشور وجود دارد و ایده ها و محصولاتی که تولید کردند علاوه بر خودکفایی و نیاز داخل به خارج هم صادر می کنند بنابراین اهتمام جدی در رونق تولید در کشور وجود دارد که منجر به ایجاد فرصت های شغلی، درامدزایی ، بهبود شرایط زندگی و معیشت مردم است و درآمد ارزی دارد و تحریم معنی و مفهومی ندارد.

وی گفت: در جنگ اوکراین دیدید که امنیت غذایی جهان به خطر افتاد اگر بتوانیم محصول مورد نیاز کشورمان را تامین کنیم این اتفاقات نمی تواند اثرگذار باشد.

بازار جهانی پسته را با خودتحریمی از دست ندهیم

محمدمهدی فداکار استاندار کرمان اظهار کرد: پسته شهرت ِ جهانی دارد بعد از نفت، طلا و فرش دستبافت پسته مهمترین کالای صادراتی باارزش است که ارزآوی دارد و هنوز هم در زندگی ها اثرگذار است این دو سال که سرما محصول پسته کشاورزان را زد زندگی مردم سخت شد.

وی بیان کرد: روز گذشته جلسه ای در کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با حضور وزیر اقتصاد و دارایی، بانک توسعه و کشاورزی، اتاق بازرگانی، انجمن پسته ایران و… برگزار شد و تصمیمات این جلسه در مورد پسته بازار محصول را بهتر کرد.

فداکار عنوان کرد: اگر دیر بجنبیم برخی مصوبات مانع صادرات پسته می شود اینکه کیو آر کد (Qr cod) و شناسنامه دار کردن باغ های پسته محال است و پذیرفتند که پسته فرق دارد نمی تواند کیو آر. کد دار شود و پذیرفتند که این موضوع باید حذف شود.

وی تصریح کرد: استاندارد اجباری برای پسته ضرورتی ندارد کشورهای واردکننده پسته این استاندارد را نمی خواهند بنابراین نباید با خودتحریمی بازار جهانی پسته را از دست دهیم و بازار را برای کشور رقیب مهیا کنیم.

استاندار کرمان افزود: در این جلسه مقرر شد ۶۰ هزار میلیارد ریال در اختیار بانک های عامل قرار داده شود و ۳۰ هزار میلیارد ریال هم صندوق توسعه ملی پذیرفت که کمک کند .

وی ادامه داد: یک میلیارد دلار هم از محل صندوق توسعه ملی برای کشاورزان تخصیص یافت و می تواند کمک کننده به تجار باشد و بازار پسته هم از دست نمی رود.

فداکار گفت: یک تصمیم دیگر هم گرفته شد و مبنی بر واردات خودرو که با محصولات کشاورزی مانند انبه و غیره تهاتر شود.

با اختصاص سوخت ۴۰ درصد محصول پسته رفسنجان از سرما حفظ شد

فرماندار رفسنجان هم اظهار کرد: از دو سال قبل با بروز سرمازدی و گرما و نیز سیل، محصول پسته کشاورزان از بین رفت اما امسال خوشبختانه در فصل بهار که سرمای شدید غالب بود با اختصاص سهمیه سوخت گازوئیل ۴۰ درصد محصول پسته در رفسنجان حفظ شد.

حسین رضایی با اشاره به اینکه تمام کشورهای شمال کشور از جمله ارمنستان، تاجیکستان، گرجستان و غیره به پسته کاری روی اوردند و در داخل کشورمان هم ۲۸ استان پسته کاری انجام می شود افزود: ایران ۸۰ سال است که بازار پسته جهانی را در دست دارد و ۱۰۰ سال قدمت پسته کاری را دارد لذا باید مراقبت کرد تا محصول را بتوانیم صادر کنیم.

وی ادامه داد: ماده ۲۷ و ۲۸ قانون تعادل سازی آب باغداران را آزار می دهد یعنی اگر زمین جایی خراب باشد طبق این قانون نمی توان سهمیه آب این زمین را در جایی دیگر صرف کرد و تولید را به دو یا ۳ برابر افزایش داد.

رضایی بیان کرد: تغییرات اقلیمی، گرمای هوا و شوری آب از معضلاتی است که برای پسته پیشامدهای بدی دارد اما کشاورزان در این شرایط محصول استراتژیک و ارزآور را تولید و روانه بازار می کنند و این جای قدردانی دارد.

عکس از: بهرخ امیری

انتهای پیام/

برچسب ها:
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان