مدیر جهادکشاورزی رفسنجان مطرح کرد؛

۱۴ هزار تن پسته به ارزش ۱۵ هزار میلیارد ریال در رفسنجان خسارت دید

  • شناسه خبر: 185285
۱۴ هزار تن پسته به ارزش ۱۵ هزار میلیارد ریال در رفسنجان خسارت دید

مدیر جهادکشاورزی رفسنجان از خسارت قریب ۱۴ هزار تن پسته به ارزش ۱۵ هزار میلیارد ریال خبر داد و گفت: بیشترین مقدار خسارت محصول پسته سال گذشته در مناطق کبوترخان و بهرمان بوده است که همه ی ارقام این محصول را درگیر کرده است.

خانه » رفسنجان » ۱۴ هزار تن پسته به ارزش ۱۵ هزار میلیارد ریال در رفسنجان خسارت دید

به گزارش خانه خشتی؛ عباس حاج عبداللهی رئیس جهاد کشاورزی در گفتگو با خبرنگار ما، اظهار کرد: جهاد کشاورزی از ادغام دو وزارت خانه ی کشاورزی و جهاد سازندگی بوجود آمد، وزارت جهاد سازندگی از اوایل انقلاب تاسیس شده بود و وزارت کشاورزی از سال دهه سی  فعالیت خود را شروع کرد و در سال ۱۳۷۹ این دو وزارت با همدیگر ادغام شدند.

وی با اشاره به اینکه یکی از وظایف مهم جهاد  کشاورزی ترویج و آموزش است، گفت: ارائه اطلاعات علمی و راهکارهای مبارزه با آفات و… به کشاورزان از جمله وظایف جهادکشاورزی است.

مدیر جهادکشاورزی رفسنجان افزود: در سال گذشته  قریب به ۲۰ وبینار در مورد آموزش بهینه سازی  اداره باغات برگزار شد و مورد استقبال کشاورزان قرار گرفت که در این راستا امسال هم وبینارهای متعددی  در دستور کار داریم، قرار است برگزار شود.

حاج عبداللهی از خسارت قریب ۱۴ هزار تن پسته به ارزش ۱۵ هزار میلیارد ریال خبر داد و گفت: بیشترین مقدار خسارت محصول پسته سال گذشته در مناطق کبوترخان و بهرمان بوده است که همه ی ارقام این محصول را درگیر کرده است.

وی ادامه داد: به غیر از پسته، بیش از  ۵۰  درصد محصولات دیگری مانند گردو، بادام و… که در مناطق راویز، سرچشمه، خنامان، داوران و…قرار دارند،خسارت دیده اند.

مدیر جهاد کشاورزی بیان کرد: ۲۴ هزار هکتار باغات خسارت دیده کشاورزان تحت پوشش بیمه گرفتند و از آنجاییکه خسارات محصولات کشاورزی معمولا در مهر و آبان ماه  پرداخت می شود برای استمهال تسهیلات از طریق مجلس و سایر مراجع قانونی پیگیر امور کشاورزان هستیم و اگر منابع مالی تامین شود، پرداخت تسهیلات سرمایه در گردش هم در دستور کار داریم.

وی با اشاره به اینکه میانگین برداشت محصول پسته در شهرستان رفسنجان پایین است، گفت: بطور میانگین ۵۰۰ کیلو پسته در هر هکتار برداشت می شود و بزرگترین خطری که امروزه کشاورزان با آن روبرو هستند نوسانات جوی، خسارات گرمایی و سرمایی است و همچنین با مشکل کم آبی مواجه هستیم که باغات را با تهدید روبرو می کند.

حاج عبداللهی در خصوص وضعیت آبیاری بیان کرد: ۱۴ هزار هکتار از باغات رفسنجان با سیستم آبیاری تحت فشار و کم فشار مدیریت می شوند.

مدیر جهاد کشاورزی رفسنجان با بیان اینکه  امسال قریب ۶۰ میلی متر بارندگی داشتیم، گفت: بسیاری از دامداران با کمبود علوفه در مراتع روبرو هستند ضمن اینکه توزیع علوفه با قیمت ارزان، تسهیلات بانکی ارزان قیمت برای دامداران از جمله برنامه هایی است که در دستور کار قرار دارد.

وی به کشاورزان توصیه کرد: با توجه به هجوم شیره ی خشک یا پسیل، کشاورزان حتی المقدور از سم پاشی در این فصل خودداری نمایند و با آب پاشی یا استفاده از صابون های مایع اقدام به مبارزه  با آفات کنند، زیرا برای اقدام به سم پاشی در این فصل زود است .

عبداللهی خاطر نشان کرد: کشاورزان حضور آفت سن را در باغات خود رصد کنند، با توجه به اینکه مراتع امسال زیاد علوفه ندارد، احتمال هجوم آفت سن به باغات پسته وجود دارد کشاورزان لازم است آن را پایش کنند و به محض رویت شدن آفت سن، آن را از بین ببرند.

وی افزود: خوشبختانه  مصرف سموم کشاورزی طی چند سال اخیر در شهرستان رفسنجان پایین آمده است چون تعدادی از کشاورزان برای مبازره با آفت پسیل، گوگرد را جایگزین کرده اند .

عبداللهی با اشاره اینکه کمبود پسته امسال در رفسنجان، بیان کرد: امسال پسته نیست و در سال آینده هم پسته اندکی برداشت خواهد شد، بانک ها با کشاورزان تعامل و همکاری داشته باشند و به کشاورزان در پرداخت اقساط فرصت دهند.

وی با اشاره سال در گذشته قریب به ۱۰ میلیارد  تومان وام  به گلخانه ها داده شده است، خاطرنشان کرد: بیشترین تسهیلات به گلخانه ها اختصاص یافته است که به ازای احداث هر متر گلخانه هیدروپونیک یک میلیون تومان وام به متقاضیان داده می شود.

گفتگو از فاطمه فیروزآبادی

انتهای پیام /

برچسب ها:
پسته جهادکشاورزی خسارت رفسنجان عباس حاج عبداللهی
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان