افزودنی غیرقانونی که در پخت نان استفاده می شود؛

جوش شیرین مانع جذب کلسیم و آهن در بدن می شود

  • شناسه خبر: 96866
جوش شیرین مانع جذب کلسیم و آهن در بدن می شود

ایراد جوش شیرین این است که مانع آزادی آهن، کلسیم، فسفر، منیزیم، روی و سایر املاح نان می شود و انواع بیماری ها مثل کم خونی، پوکی استخوان، سرطان و… به سراغ ما می آید.

خانه » آخرین اخبار » جوش شیرین مانع جذب کلسیم و آهن در بدن می شود

به گزارش خانه خشتی، درباره علت مصرف جوش شیرین در نان می توان گفت جلوگیری از سفت و لاستیکی شدن نان، ایجاد تاول های ریز و زیبا روی نان، تسریع در به عمل آوری کاذب تخمیر، ارزانی جوش شیرین نسبت به مخمر از مزایای جوش شیرین است که قابل کتمان نیست.

نان نعمتی است که حیات انسان به ان وابسته است اما اینکه بشر بخواهد با اضافه کردن ماده ای مانند جوش شیرین، سرعت کار خود را بیشتر کند که موجب به خطرافتادن سلامتی انسان ها می شود.

از تعدادی از خریداران نان در صف چند نانوایی  در رفسنجان پرسیدم آیا از نانی که می خرید راضی هستید؟

آنها درپاسخ گفتند نه راضی نیستیم زیرا این نان به مدت چندین روزنمی ماند و زود بیات می شود، برخی گفتند مزه نان واقعی را نمی دهد و به ناچار میزان زیادی از نانهای خریداری شده را دور می ریزیم، برخی هم گفتند با مصرف این نانها معده درد می شویم به طوری که احساس می کنیم که در انها جوش شیرین مصرف می شود.

آنها اذعان داشتند که به دلیل گرفتاریها در زندگی و زندگی ها ماشینی چاره ای جز خریدن نان از بیرون نداریم اما ای کاش دولت چاره ای برای این کار ارائه می داد تا مردم طعم واقعی نان را بچشند و گرفتار بیماری ها نشوند.

با کارشناس تغذیه دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان صحبتی در این رابطه انجام دادیم که نظرتان را به ان جلب می کنم.

خانم امینی گفت: جوش شیرین یک افزودنی شیمیایی است که متأسفانه با اینکه غیر قانونی است در پخت نان استفاده می شود.

وی افزود: ایجاد محیط قلیایی در معده و کاهش جذب کلسیم و اهن و در نتیجه پوکی استخوان، تولید خمیر نارس و از طرفی بیات شدن نان، جذب فلزات سنگین در دستگاه گوارشی از جمله سرب و جیوه و در نتیجه باعث کم خونی و دیگر عوامل ناشی از مصرف جوش شیرین در نان است.

امینی بیان کرد: از عوامل استفاده از جوش شیرین در نان می توان به صرفه جویی در وقت توسط نانوایان ورشد جمعیت مصرف کنندگان نان بازاری وافزایش تقاضا اشاره کرد.

وی با اعلام اینکه عقل ایجاب می کند از جوش شیرین استفاده نکنیم، خاطرنشان کرد: جایگزینی برای آن آمده است و مخمرهای بهداشتی بهترین جایگزین آن است، چراکه همه محاسن جوش شیرین را دارد، اما هیچ یک از معایب جوش شیرین را ندارد و نان را پوک می کند.

وی تصریح کرد: فقط قیمت مخمر سه برابر جوش شیرین است که دولت با نرخ دهی به موقع، باید مانع گرایش نانوا به افزودنی های ارزان تر شود.

مدیر گروه محیط و بهداشت معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان هم گفت: جوش شیرین حالت اسیدی به خمیر می دهد .

مجید رنجبر کاظمی عنوان کرد: در سال ۹۲ با نمونه هایی که از نانوایی های رفسنجان مورد آزمایش قرار گرفت معلوم شد یک درصد از نانها در آزمایشگاه دارای جوش شیرین بودند در حالی که این عدد در سال ۹۳ از یک درصد به ۸٫۵ درصد افزایش یافت.

وی تصریح کرد: با نظارت های مستمر و اموزش های لازم به نانواهای رفسنجان، در سال ۹۴ کاهش مصرف جوش شیرین را داشتیم یعنی نسبت به سال ۹۳ حدود ۶ درصد نانها دارای جوش شیرین بودند که ۲٫۵ درصد نسبت به سال ۹۳ کاهش داشتیم.

رنجبر کاظمی خاطرنشان کرد: خوشبختانه امسال فقط یک مورد نانوایی داشتیم که جوش شیرین در نان استفاده می کرد، و به مردم توصیه می کنیم که اگر موردی مشکوک در نانواها مبنی بر مصرف جوش شیرین و یا از لحاظ بهداشتی مورد خاصی دیدند موارد را با سامانه ۱۹۰ یا شماره تلفن ۳۴۲۵۳۰۲۵ معاونت بهداشتی در میان بگذارند.

وی اظهار کرد: در شهرستانهای رفسنجان و انار به ترتیب ۳۱۲ و ۴۶ نانوایی داریم که هر فصل یک بار نمونه آزمایش در رابطه با مصرف جوش شیرین از انها گرفته می شود.

گزارش مریم رضایی

برچسب ها:
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان