۱۵ سال خدمت کلینیک دیابت در بیمارستان دولتی علی ابن ابیطالب (ع) رفسنجان

  • شناسه خبر: 168537
۱۵ سال خدمت کلینیک دیابت در بیمارستان دولتی علی ابن ابیطالب (ع) رفسنجان

مسئول کلینیک دیابت در رفسنجان گفت: از سال ۸۳ در بیمارستان علی ابن ابیطالب(ع ) کلینیک دیابت راه اندازی شد و در حال حاضر شش هزار پرونده بیمار دیابتی که تحت پوشش ما هستند در این مرکز وجود دارد.

خانه » پزشکی و سلامت » ۱۵ سال خدمت کلینیک دیابت در بیمارستان دولتی علی ابن ابیطالب (ع) رفسنجان

به گزارش خانه خشتی، دکتر پریسا بالایی پزشک عمومی دوره دیده ی دیابت و مسئول کلینیک دیابت بیمارستان علی ابن ابیطالب(ع ) به مناسبت ۲۳ آبان ماه روز دیابت، با یادآوری این موضوع که گرامیداشت روز جهانی دیابت در بین بیش از ۱۶۰ کشور برگزار می شود اظهار داشت: هر بیماری به دلیل اختلال در یکی از قسمت های بدن اتفاق می افتد و دیابت هم به خاطر اختلال در عملکرد لوزالمعده به وجود می آید .
بالایی ادامه داد: در واقع دیابت به دلیل اختلال در سوخت و ساز بدن به وجود می آید حال این غده لوزالمعده ممکن است انسولین را یا به طور کامل ترشح نکند و یا مقداری که ترشح می کند خیلی کم باشد که این امر سبب به وجود آمدن انواع دیابت نوع ۱ و ۲می شود.
وی با اشاره به این که دو نوع دیگر دیابت وجود دارد و کمتر شایع است اضافه کرد: دیابت بارداری و دیابتی که با مصرف برخی از دارو ها به وجود می آید که با قطع آن دارو از بین می رود .
این پزشک علایم دیابت را چاقی مفرط ، پرخوری علی رغم لاغری، پر نوشی ،پر ادراری خواند و گفت : در بین زنان آنها که چندین بار سقط مکرر داشته اند و زایمان نوزادان بالای ۴ کیلو، شک به دیابت مادرآن ها می رود.
پریسا بالایی تا کید کرد : برای تشخیص بیماری دیابت فرد باید ناشتا باشد و قند بالای ۱۲۶ و اگر ناشتا نباشد قند بالای ۲۰۰ دیابت محسوب می شود.
بالایی توضیح داد : در صورت ناشتا نبودن آزمایش باید در دو مرحله انجام شود .

پریسا بالایی تصریح کرد : میانگین قند خون ۳ ماه در خون وجود دارد و به پزشک کمک می کند که تشخیص دهد فرد مراجعه کننده الان چند وقت است که مبتلا به دیابت شده که این امر برای تعیین داروحائز اهمیت است بنابر این هم قند خون ناشتا و هم قند خون دو ساعت بعد ناشتایی. و هم میانگین قند سه ماهه بسیار مهم است .

وی برای مقابله با این بیماری تغذیه ، شیوه زندگی و فعالیت را یاد آور شد و گفت : مردم همه آن را می دانند و اجرای آن سخت نیست.

بیشترین وقتمان را در کلینیک برای آموزش بیماران صرف می کنیم

بالایی در مورد خدمات کلینیک دیابت بیمارستان دولتی حضرت علی ابن ابیطالب اظهار کرد :در این کلنیک بیشترین وقتمان را برای آموزش بیماران صرف می کنیم و معتقد هستیم که آموزش پایه و اساس درمان است .
وی ابراز نگرانی کرد: در خیلی از مواقع با بیمارانی مواجه شده ایم که ۱۵ سال به دیابت مبتلا هستند و با مصرف ناصحیح دارو و رژیم غذایی نامناسب پیش می رفتند ، حتی با تزریق اشتباه انسولین مواجه بودند.و این موارد نشان می دهد که بیمار به پزشک مراجعه می کند ، دارو میگیرد اما در نحوه ی مصرف آن مشکل دارد و در اینجا آموزش چهره به چهره داریم .
این پزشک خاطر نشان کرد : در این جا کلاس های آموزشی هم به صورت ماهانه برگزار می شود اما با برقراری ارتباط فردی با فرصت بیشتر در خدمت بیماران هستیم که در هر ویزیت این اموزش ها انجام می شود.

پریسا بالایی افزود : در سطح شهر پزشکان متخصص و فوق تخصص زیادی وجود دارد ولی در آن جا وقت برای بیماران دیابتی بسیار کم تر از این جاست و در این جا برای هر بیمار حد اقل بیست دقیقه زمان می دهیم .
وی تاکید کرد : هدف ما در این کلینیک آموزش و اطلاع رسانی بیماران درمورد عوارض دیابت است ، و علاوه بر پزشک متخصص دیابت ، پزشکان متخصص و فوق تخصص کلیه وچشم پزشک نیز این بیماران را ویزیت می کنند.
پریسا بالای اظهار کرد: روزانه بین بیست تا سی نفر به این مرکز مراجعه می کنند و مراجعه ی خانم ها بیشتر از آقایان و میانگین سن مراجعه کننده به ما بین ۵۰ تا ۶۰ سال است .
وی با توضیح این که آزمایش و داروها یی که این بیماران مصرف می کنند هر سه ماه یک بار انجام می شود ادامه داد: بیمارا ن با یا د آوری ما هر ماه یک بار و یا هرهفته باید به این جا مراجعه کنند تا داروهای آن ها تنظیم شود.
بالایی با اشاره به این که در این مرکز ویزیت ها ی پزشکان با تعرفه ی دولتی است گفت: در این مرکز ویزیت کارشناس تغذیه و آموزش به بیماران رایگان است.

عواملی که در کنترل دیابت موثر است

وی تاکید کرد : مردم ما باید باورشان شود که چقدر این موارد “ورزش روزانه حداقل بیست دقیقه که ضربان قلب بالا برود ،عادت خوردن شام کم کالری و برنامه غذایی صحیح و مصرف صحیح داروها ” در کنترل دیابت موثر است .
این پزشک عمومی دوره دیده ی دیابت ، آموزش عوارض بیماری دیابت در این مرکز را یاد آور شد و ادامه داد: مشکلاتی که همراه با اختلالات عروقی صورت بگیرد بیماری های قلبی عروقی بیماری های کلیوی و بیماری های چشم و چون دیابت برروی اعصاب اندام های تحتانی اثر زیادی دارد زخم پای دیابتی را در پی خواهد داشت.که در صورت کنترل نکردن دیابت سبب قطع عضو خواهد شد. واگر فردی بتواند دیابت خود را با دارو و رژیم صحیح کنترل کند تفاوت چندانی با فرد غیر دیابتی ندارد .
وی با ابراز تاسف از بالا رفتن آمار روز افزون دیابت ، تغییر شیوه ی زندگی بی تحرکی و مصرف فست فودها و استرس را دلیل شایع شدن این بیماری دانست و ادامه داد: دربین بیماران مراجعه کننده به این مرکز بیمار نوزاد مبتلا به دیابت ندیدم و چون به متخصصان مراجعه می کنند ما آمار نداریم اما ما مراجعه کننده از سن ۲ سال داریم .
بالایی با یاد آوری این که ، بیماری داشتم که می گفت بعد از نابینا شدنم حرف شما که تاکید می کردید دیابت را جدی بگیرید در گوشم زنگ می خورد ادامه داد: از مردم خواهش می کنم حتی برای خوردن یک شام ساده دیابت را جدی بگیرند .

بیمه و شرکت های دارویی با قدرت وارد شوند

وی در پاسخ به این سوال که آیا در خصوص تهیه انسولین مشکلی نداشته اید گفت: برای بچه هایی که از سن پایین دچار این بیماری شده اند، خدماتی رایگان در نظر گرفته نشده است و دیابت جزع بیماری های نوع خاص تلقی می شود اما در دسته ی خدمات بیماری های خاص قرار نمی گیرد و این موضوع در دیابتی های نوع ۲قابل قبول تر است چون بالاخره از سنین ۴۰ سال به بالا دچار مشکل شده اند اما کودکی که از سنین زیر ۵ سال باید انسولین تهیه کند و کیت های گلوکومتر تهیه کند بسیار هزینه بر است .
وی با توضیح این که ” این کودکان باید گاهی روزی سه مرتبه در روز قند خونشان کنترل شود تا دارو برایشان تجویز شود ” ادامه داد: ما بارها در این خصوص با وزارتخانه صحبت کرده ایم اما جواب ان ها این است که شمار دیابتی ها خیلی زیاد است و وزارت خانه نمی تواند خدماتی رایگان ارایه دهد .
دکتر بالایی افزود: برای دیابتی های نوع ۲ هم با تهیه ی انسولین شان مشکل داریم و هر چند وقت یک بار انسولین های قلمی می بینیم یکی از آن ها نیست و کمیاب می شود.و باید بیمه و شرکت دارویی با قدرت تر وارد شود .
وی ادامه داد: مشکل دیگر این است که بیمار مراجعه می کند نامه می گیرد دوباره به کارشناس بیمه مراجعه می کند که او را تایید کند و در داروخانه هم باید در سیستم بیمه آن دیده شود و یک زحمت فراوان برای تهیه دارو می کشد، بدن بیمار به دارویی عادت می کند نتیجه می گیرد و بعد دارو پیدا نمی شود .

شش هزار پرونده مبتلا به دیابت در کلینیک دیابت رفسنجان

بالایی گفت : شش هزار پرونده بیمار دیابتی که تحت پوشش ما هستند در این جا وجود دارد ومتاسفانه بیمار دیابتی که اینجا پرونده دارد بعد از بروز اتفاق یا بیماری حادی که بر اثر دیابت برایش به وجود می آید هیچ خدمات خاصی انجام نمی شود .
دکتر پریسا بالایی در پاسخ به این سوال که آیا برای روز جهانی دیابت برنامه ای دارید ؟ گفت : در سال های قبل کودکانی را که دچار این بیماری بودند را دعوت می کردیم و مراسم مختصری می گرفتیم اما نتوانستیم به مطالبات آن ها و والدینشان علی رغم نامه نگاری به وزارت خانه که برای تهیه ی دارو و خدمات در مان دچار مشکل بودند جواب بدهیم و این امر سبب شرمساری بنده به عنوان مسئول کلینیک دیابت و تصمیم به برگزار نشدن این مراسم در این مرکز شد .اما همایشی به مناسبت روز جهانی دیابت توسط معاونت بهداشتی دانشگاه هرساله برگزار می شود.

گفتگو از آرزو سلطانی

انتهای پیام/

برچسب ها:
دیابت کلینیک دیابت رفسنجان
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان