مدير كل صنعت و معدن و تجارت استان كرمان:

۵.۸ میلیارد تن ذخایر اثبات شده در استان کرمان وجود دارد

  • شناسه خبر: 150382
۵.۸ میلیارد تن ذخایر اثبات شده در استان کرمان وجود دارد

مدیر کل صنعت و معدن و تجارت استان کرمان گفت: در استان کرمان بیش از بالای ۵/٨ میلیارد تن ذخائر اثبات شده و شناخته شده داریم، ۴۴درصد این ذخائری که شناخته شده است در حوزه مس است و ٣۶درصد این ذخائر در حوزه سنگ اهن است.

خانه » اقتصادی » ۵.۸ میلیارد تن ذخایر اثبات شده در استان کرمان وجود دارد

به گزارش خانه خشتی ، حسینی نژاد مدیر کل صنعت و معدن و تجارت استان کرمان در آیین افتتاحیه نمایشگاه توانمندی ها و نیازمندیهای مجمتع مس رفسنجان در بستر اقتصاد مقاومتی که عصر روز گذشته با حضور مسئولین استانی و شهرستان در محل تالار خیام دانشگاه ولیعصر رفسنجان برگزار شد اظهار داشت: مس سرچشمه به عنوان بهشت استان کرمان و بهشت معادن تلقی می شود.
وی افزود: نعمت خدادادی که خداوند به این استان عرضه کرده درحوضه های مختلف ان مانند مس ،اهن ،کرومیت ،زغال سنگ ذخائری هستند که در استان،کشور و در خاورمیانه بی نظیر است از این ذخائر خدادادی باید به نحو مطلوبی استفاده کرد.
حسینی نژاد گفت:وضعیت بحرانی اب،ظرفیتی که سال ها به واسطه پسته دراین استان داشته ایم،به طور خاص در شهرهای زرند،سیرجان و کرمان ؛ والان با یک چالش روبرو هستیم
دلیل ان این است که به اینده نگاه نکردیم و از این ظرفیت در زمینه های ارزش افزوده وایجاد کارخانجات استفاده نکردیم.
وی تصریح کرد: اگر به ظرفیت خدادای معادن هم به این شکل نگاه کنیم طبیعتا در ده سال اینده با همین چالش در معادن ،محیط زیست،منابع طبیعی و ذخائر برداشت شده استان روبرو خواهیم بود.
حسینی نزاد بیان داشت: از چنین فرصت ها و نمایشگاه هایی برای ظرفیت های جدیدی که ایجاد شده استفاده کنیم چرا که این ظرفیت ها خود یک موتور محرکه برای ایجاد اشتغال، ایجاد صنایع وابسته است.
مدیر کل صنعت و معدن و تجارت استان کرمان  خاطر نشان کرد: در استان کرمان بیش از بالای ۵/٨ میلیارد تن ذخائر اثبات شده و شناخته شده داریم، ۴۴درصد این ذخائری که شناخته شده است در حوزه مس است و ٣۶درصد این ذخائر در حوزه سنگ اهن است.
وی افزود: اگر از این ذخائر بطور مداوم استفاده می کردیم همانطور که اشاره شد ده سال اینده به بحران تبدیل میشد اما در تکمیل زنجیره ارزش افزوده طی چند سال اخیر بالای ٣۶ هزار میلیارد تومان پروژه های تکمیل زنجیره ارزش افزوده در استان ما اتفاق افتاده ،که ظرفیت جدیدی را برای استان ایجاد کرده است.
حسینی نزاد بیان داشت: در حوزه سنگ اهن ،در پایان سال٩٩ با تولید ده میلیون تن شمش فولاد که از چند میلیون تن شمشی که در کشور برنامه ریزی شده به عنوان قطب فولاد کشور شناخته خواهیم شد. کنسانتره ،اهن اسفنجی و نهایتا شمش و همچنین صنایع پایین دستی ان در استان دنبال کردیم و انجام شده و بعد از این بالای ٩٠ درصد پیشرفت فیزیکی داریم.
وی تصریح کرد: در حوزه کرومیت شصت سال استخراج ذخائر داشته ایم،ماده ای به ارزش معدنی کرومیت را به صورت خام استخراج می کردیم،صادر می کردیم. در منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان یکی از بزرگترین کارخانه های فروکروم در خاورمیانه را به عنوان یک ظرفیت جدید احداث کردیم.
حسینی نژاد گفت: در مس که الان کنسانتره ،اند یا کاتد یا لوله های مسی را که داریم اتفاقات خیلی بزرگ و خوبی در تکمیل زنجیره ان افتاده است، حالا ان فرصتی که دست تقاضا را دراز کرده به سمت صنعتگران استان بازاری برای استان کرمان و برای تمام صنایع کوچک و بزرگ ما در استان ایجاد شده که این ظرفیت ،ظرفیت عظیمی برای راه اندازی واحد های کوچک و متوسط است.
این مسئول بیان داشت: اگر ما خوب مدیریت کنیم و این پیوند را ایجاد کنیم به راحتی شاهد رونق در واحد های کوچک و متوسط خواهیم بود، اقلام مصرفی که نیاز های شرکت ملی مس و گل گوهر، به طور خاص در گل گوهر ماهانه ٨٠ میلیارد تومن نیاز مصرفی وجود دارد، اگر توجه کنیم بازار بزرگی در این استان داریم.
وی افزود: درحوزه مس نیز بالای ۶٠٠میلیارد تومن قطعات مصرفی است.چنین همایش هایی این ارتباط را نزدیک تر می کند، البته به عنوان سیاست کلان در استان دنبال کردیم که به قانون تبدیل شود،ماده۴٣ ظرفیت قانونی بسیار خوبی برای استان کرمان است.

وی با بیان اینکه یکی از مشکلاتی که در استان داریم،عدم همکاری و عدم تعامل با یکدیگر است تصریح کرد: دانشگاه های استان ظرفیت های بسیار بزرگ هستند که در قابل شورای معادن بتوانیم این ارتباط را بین واحد ها ایجاد کنیم. سعی کنیم ارتباط بین صنعت و دانشگاه را بهبود ببخشیم و گسترش دهیم.

برچسب ها:
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان