گزارش/ بهناز شریفی

درخت آرزوهای رفسنجان در انتظار توجه میراث فرهنگی + عکس

  • شناسه خبر: 69149
درخت آرزوهای رفسنجان در انتظار توجه میراث فرهنگی + عکس

این درخت که از قدمت آن نزدیک به ۲۰۰ سال می گذرد، در نزدیکی روخانه گیودری و قلعه قدیمی ناصریه قرار گرفته اما تاکنون از دید میراث فرهنگی پنهان مانده است.

خانه » آخرین اخبار » درخت آرزوهای رفسنجان در انتظار توجه میراث فرهنگی + عکس

به گزارش خبرنگار “خانه خشتی“، درخت کهنسال پسته کوهی معروف به «یکه بنه» که در فاصله ۲۰ کیلومتری از شهر رفسنجان در روستای ناصریه واقع شده است، سال ها بدون هیچ منبع آبی به رشد خود ادامه داده است.

درخت کهنسال-ناصریه-رفسنجان-خانه خشتی (۱۴)

به گفته اهالی ناصریه، این درخت که از قدمت آن نزدیک به ۲۰۰ سال می گذرد، در نزدیکی روخانه گیودری و قلعه قدیمی ناصریه قرار گرفته اما تاکنون از دید میراث فرهنگی پنهان مانده است.

درختی که اهالی آن را با نام بنه (پسته کوهی) می شناسند و بزرگترها اظهار می کنند از گذشته های دور وجود داشته و فقط با آب باران و برف تغذیه شده است.

درخت کهنسال-ناصریه-رفسنجان-خانه خشتی (۴)

سال ها پیش اهالی برای پرداخت نذورات و برآوردن حاجات اطراف درخت جمع می شدند و دخیل می بستند و آش رشته طبخ می کردند، اما نزدیک به ده سال است که دیگر کسی حال درخت کهنسال ناصریه رفسنجان را جویا نمی شود.

درخت کهنسال-ناصریه-رفسنجان-خانه خشتی (۱۰)

یکی از مردم روستا در گفت و گو با خبرنگار “خانه خشتی”، از آتش زدن درخت توسط فردی ناشناس خبر داد و گفت: مدتی پیش فردی ناشناس با هدف فراری دادن پرنده هایی که در لابلای شاخه های درخت لانه سازی کرده بودند، اقدام به آتش زدن تنه درخت می کند که همین امر موجب از بین رفتن بخش عمده ای از تنه قطور آن می شود.

درخت کهنسال-ناصریه-رفسنجان-خانه خشتی (۸)

قدیمی ترهای ناصریه درخت کهنسال را با نام «یکه بنه» می شناسند و آن را حصاری برای محافظت از روستا می پندارند و حتی برای افزایش خیر و برکت در باغات پسته خود، شاخه ای از آن را به درختان خود پیوند می زنند و معتقدند به واسطه همین درخت، ناصریه نظر کرده شده است.

درخت کهنسال-ناصریه-رفسنجان-خانه خشتی (۷)

اظهارات مردم روستا حاکی از آن است که سال های قبل برای آبیاری این درخت اطراف آن را بالا آوردند و با تانکر برای آن آب می آوردند، اما پس از مدتی شاهد از بین رفتن و خشک شدن درخت شدند که همین امر موجب توقف آبیاری شد و اهالی تصمیم گرفتند درخت را به حال خود رها کنند تا به طور طبیعی از طریق آب باران و برف تغذیه شود.

گزارش: بهناز شریفی

برچسب ها:
خانه خشتی درخت آرزوها رفسنجان میراث فرهنگی ناصریه
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

  • مردم رفسنجان

    بنده خدا هرچیز که خار اید روزی به کار اید تو خیانت کاری نسبت به شهرت که اینجور حرفی میزنی این درخت باعث جذب توریست میشه شاید اصلا تو ایرانی نیستی

    علیرضا

    بنده خدا سلام هر چه گویی از سوز جگر گویی

    بنده خدا

    ناصریه نظر کرده شده است. جوک سال البته از اهالی ناصریه چیزی بعید نیست

    بی طرف

    سلام مردم شریف رفسنجان ایامی دانیدرفسنجان چه منابع عظیمی برای گردشگری داردمتاسفانه متخصصین این امرواردنمیشوندوبه دست نابلد داده ه اندخب نمیدونه چکارکنه اثارباستانی مادرحال ازبین رفتنه وهزاران عیب ازمیراث فرهنگی ما.............................مسولین خواهشارسیدگی کنید.
اخبار ویژه
اخبار رفسنجان