رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان رفسنجان خبر داد؛

آغاز واکسیناسیون رایگان بیش از ۷ هزار دام سنگین علیه تب برفکی

  • شناسه خبر: 65990
آغاز واکسیناسیون رایگان بیش از ۷ هزار دام سنگین علیه تب برفکی

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان رفسنجان از آغازواکسیناسیون رایگان و هدفمند ۷۲۵۰ رأس دام سنگین علیه بیماری تب برفکی در دامداری های صنعتی شهرستان رفسنجان خبر داد.

خانه » آخرین اخبار » آغاز واکسیناسیون رایگان بیش از ۷ هزار دام سنگین علیه تب برفکی

به گزارش خبرنگار “خانه خشتی“، رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان رفسنجان از آغازواکسیناسیون رایگان و هدفمند ۷۲۵۰ رأس دام سنگین علیه بیماری تب برفکی در دامداری های صنعتی شهرستان رفسنجان خبر داد و گفت: در این راستا سهمیه اکیپ مبارزه بخش دولتی ۲۹۰۰ رأس و اکیپ مبارزه بخش خصوصی ۴۳۵۰ رأس می باشد.
محمود مقامی با بیان اینکه عامل بیماری تب برفکی با نام عامیانه طبقه یک ویروس می باشد و مخصوص حیوانات زوج سم مانند گاو و گوسفند و بز استف گفت: دام بیمار در هوای تنفسی و در همه ترشحات بدن خود یعنی بزاق، شیر، ادرار، مدفوع، ترشحات بینی و چشم ویروس دفع می کند و بیماری می تواند از طریق تنفس و خراش های پوستی و ملتحمه چشم به دام سالم منتقل گردد.
وی مهم ترین نشانه بیماری تب برفکی را تاول های روی زبان و داخل دهان گاو  دانست و افزود: این تاول گاهی در روی پوزه، لب ها، پستان و اطراف سُم نیز دیده می شود و بی حالی، تب و ترشحات بینی از نشانه های اولیه بیماری است و در نهایت کاهش تولید شیر، سقط جنین و تلفات بره ها و گوساله ها دیده می شود.
رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان رفسنجان واکسیناسیون را از مهم ترین اعمال جهت کنترل بیماری عنوان کرد و ادامه داد: دامداران از تردد بی مورد در بین دامداری ها اجتناب کنند و در صورت خریداری دام جدید آن را تا ۲۰ روز قرنطینه و جدا نگهداری کرده و در صورت تلفات، بایستی دام سریعا” دفن و یا سوزانده شود.

ی تأکید کرد: دامداران از کشتار دام بیرون از کشتارگاه جلوگیری گردد.

محمود مقامی افزود: دامداران شهرستان می توانند جهت دریافت اطلاعات بیشتری و یا بهره مندی از این خدمات با شماره ۳۴۳۲۲۰۶۳ بخش مبارزه شبکه دامپزشکی شهرستان رفسنجان تماس حاصل نمایند

برچسب ها:
تب برفکی خانه خشتی دام رفسنجان
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان