رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان رفسنجان خبر داد؛

واکسیناسیون رایگان تب مالت دام سبک از ابتدای خردادماه در رفسنجان آغاز می شود

  • شناسه خبر: 65773
واکسیناسیون رایگان تب مالت دام سبک از ابتدای خردادماه در رفسنجان آغاز می شود

محمود مقامی گفت: واکسیناسیون رایگان و هدفمند تب مالت (بروسلوز) دام سبک از ابتدای خردادماه در شهرستان رفسنجان آغاز می گردد.

خانه » آخرین اخبار » واکسیناسیون رایگان تب مالت دام سبک از ابتدای خردادماه در رفسنجان آغاز می شود

به گزارش “خانه خشتی”، واکسیناسیون رایگان و هدفمند تب مالت (بروسلوز) دام سبک از ابتدای خردادماه در شهرستان رفسنجان آغازمی گردد.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان رفسنجان با اعلام این خبر گفت: در این راستا برای بخش دولتی ۲۵۲۰۰ رأس و بخش خصوصی ۳۷۸۰۰ رأس پیش بینی می شود و دامداران می توانند با شماره ۳۴۳۲۲۰۶۳ جهت هماهنگی با اکیپ های مبارزه با بیماری های دامی شبکه تماس حاصل نمایند.
محمود مقامی با اشاره به بیماری بروسلوز یا تب مالت که یک بیماری عفونی قابل انتقال به انسان است، افزود: حیواناتی نظیر گاو و گوسفند و بز می توانند به بیماری مبتلا گردند؛ که از علائم مشخص این بیماری در دام ماده سقط جنین و در دام نر تورم بیضه می باشد.

وی تماس با ترشحات رحمی و جنین سقط شده در دام آلوده را یکی از راههای انتقال بیماری دانست و افزود: در انسان عمده ترین راه انتقال بیماری از طریق خوراکی بویژه مصرف محصولات لبنی غیر پاستوریزه می باشد.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان رفسنجان خاطر نشان کرد: علائم این بیماری در افراد مبتلا به صورت تب مواج، لرز شدید، عرق کردن شدید، دردهای عمومی بدن، درد ستون فقرات بدن، دردمفاصل، یبوست و گاهی اسهال، سردرد و تورم بیضه بروز می کند.
مقامی یادآور شد: این میکروب در مقابل سرما مقاوم بوده ولی در برابر حرارات بخصوص پاستوریزاسیون حساس می باشد و با واکسیناسیون به موقع دامها ، اصلاح و بهداشتی نمودن محل های نگهداری دام، عدم مصرف شیرخام و دیگر محصولات لبنی غیرپاستوریزه، استفاده از دستکش جهت معدوم کردن بره و گوساله های سقط شده و عدم استفاده از مایه پنیر غیر بهداشتی می توان جلوی ابتلا به این بیماری خطرناک و در عین حال پنهان را گرفت و آن را کنترل کرد.

برچسب ها:
اخبار رفسنجان خانه خشتی رفسنجان واکسیناسیون رایگان تب مالت دام سبک از ابتدای خردادماه در رفسنجان آغاز می شود
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان