یادداشت؛
پایان جنگ غزه با هر نتیجه ای، پایان عمر سیاسی نتانیاهو

  • شناسه خبر: 209096
<span style='color:#a2a2a2;font-size:12px;'>یادداشت؛</span><br/>پایان جنگ غزه با هر نتیجه ای، پایان عمر سیاسی نتانیاهو

پایان جنگ غزه با هر نتیجه ای، پایان عمر سیاسی نتانیاهو است.

خانه » آخرین اخبار » پایان جنگ غزه با هر نتیجه ای، پایان عمر سیاسی نتانیاهو

بالاخره بعد از ۴۹ روز بمباران بی وقفه باریکه غزه و کشتار زنان و کودکان بی گناه، رژیم صهیونیستی تحت فشارهای سیاسی و اقتصادی، با وساطت مصر و قطر و رایزنی های گسترده ایران، تن به آتش بس داد. حال باید دید، چه اتفاقی افتاد که این رژیم وادار به قبول پذیرش آتش بس شد، در حالی که تا قبل از آن، نتانیاهو برقراری هرگونه وقفه ای در جنگ را تا آزادسازی اسرای اسرائیلی و نابودی حماس، غیر قابل بررسی عنوان کرده بود.

به نظر می رسد یکی از عوامل مهم و تأثیرگذار در برقراری آتش بس، غلیان افکار عمومی جهان به ویژه در پایتخت های اروپایی و آمریکا علیه جنایات ضد بشری اسرائیل بود. حضور گسترده و بی سابقه مردمی در لندن، پاریس، برلین و واشنگتن علیه نسل کشی این رژیم که هنوز هم در برخی از این شهرها ادامه دارد، فشار زیادی به رهبران این کشورها برای پایان دادن به جنگ غزه وارد نموده است.

عامل مهم دیگر، اوضاع شکننده اقتصادی اسرائیل است. به گزارش بانک مرکزی اسرائیل از آغاز درگیری ها با حماس، شِکِل، واحد پول اسرائیل، حدود ۳۰ درصد از ارزش خود را از دست داده و این بانک مجبور به تزریق بیش از ۳۰ میلیارد دلار به اقتصاد این رژیم شده است. البته نباید از تأثیر اوضاع شکننده دموکرات ها در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده آمریکا بر تحولات غزه غافل شد. حمایت های گسترده مالی، نظامی و سیاسی آمریکا از دولت نتانیاهو بدون در نظر گفتن میزان نفرت از او در جامعه صهیونسیت ها، ممکن است عواقب سیاسی غیر منتظره ای را برای بایدن به همراه داشته باشد. جدای از این مسأله، تمرکز بیش از حد ایالات متحده بر روی جنگ غزه، باعث شکست های جدید اکراین در جنگ با روسیه شده است. شواهد امر نشان می دهد که آمریکا، توان مدیریت همزمان دو جبهه جنگ غزه و اکراین را ندارد. از این رو به دنبال راهی برای کاهش تنش ها در غزه و تمرکز دوباره بر جنگ روسیه و اکراین می باشد.

مورد بعدی در الزام رژیم صهیونستی به پذیرش آتش بس، ضرب شست انصارالله یمن به این رژیم است که با توقیف کشتی اسرائیلی گلکسی لیدر و حمله پهپادی به کشتی ZIM متعلق به عیدان عوفر بزرگترین سهامدار شرکت کشتیرانی صهیونیستی در نزدیکی سواحل شرقی یمن، به نمایش درآمد. از این رو، تهدیدات دریایی علیه اقتصاد دریاپایه اسرائیل، ضربه مهلکی به آن وارد می سازد.

در مجموع، رژیم اسرائیل به رغم ایجاد زمین سوخته با کشتار بی رحمانه زنان و کودکان و بمباران مراکزی نظیر بیمارستان ها و مدارس، به هیچ یک از اهداف راهبردی خود نظیر آزادسازی اسرای اسرائیلی، نابودی حماس و تسلط بر تونل های آن، نرسید و با ایجاد یک نفرت جهانی علیه خود، دست از پا درازتر بر سر میز مذاکره حاضر گردید. آنچه مسلم است، با توجه به تحولات سرزمین های اشغالی و مخالفت جدی صهیونیست ها با نتانیاهو، پایان جنگ غزه با هر نتیجه ای، پایان عمر سیاسی نتانیاهو خواهد بود. با باز شدن دوباره پرونده مفاسد اقتصادی او و بررسی نقش وی در رقم خوردن عملیات موفق طوفان الاقصی، چشم اندازی جز شکست سیاسی و زندان در انتظار او نیست. البته بماند که بالاخره روزی که دیر هم نخواهد بود، قصاب غزه در خون های به ناحق ریخته مردم بی دفاع این باریکه غرق شده و به هم ردیفان خود در جهنم خواهد پیوست.

یادداشت از: محمد کرمی‌نیا

انتهای پیام/

برچسب ها:
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان