مراسم بیست و دومین دوره انتخاب کتاب سال استان کرمان برگزار شد

  • شناسه خبر: 208667
مراسم بیست و دومین دوره انتخاب کتاب سال استان کرمان برگزار شد

۳۸ کتاب به عنوان اثرهای برگزیده در بیست و دومین دوره انتخاب کتاب سال، استان کرمان در سرچشمه رفسنجان معرفی شد و از مولفان آن ها تجلیل به عمل آمد.

خانه » فرهنگی مذهبی » مراسم بیست و دومین دوره انتخاب کتاب سال استان کرمان برگزار شد

به گزارش خانه خشتی؛ بیست و دومین دوره انتخاب کتاب سال، استان کرمان با حضور مرادیان مدیرکل دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دهقانی معاون فرماندار رفسنجان، روحی مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان و مسئولین استانی و شهرستانی و اهالی دوستدار کتاب در محل سالن سینما آزادی شهر سرچشمه برگزار شد.

در این آیین مدیرکل دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه کام ما به خاطر قضایای فلسطین و کشتار مظلومانه مردم غزه تلخ است گفت: ایران جزو پیش قدم ترین‌ تشکل های حوزه تالیف کتاب در مباحث فلسطین در دنیا است و در این راستا در حوزه حمایت از مردم بی دفاع فلسطین قلم می زنند.

محمدعلی مرادیان از مولفان و ناشران استان کرمان خواست تا در این دغدغه مندی شرکت کنند و دست به خلق آثار استکبارستیزی بزنند از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مورد حمایت واقع خواهند شد.

وی در خصوص حوزه کتاب در ایران هم بیان کرد: در دنیا جایی سراغ ندارم که به اندازه ایران به بخش کتاب توجه و اهتمام داشته باشند.

مرادیان با اشاره به اینکه رویدادهای کتاب در ایران در دنیا بی نظیر است گفت: نمونه اش برگزاری نمایشگاه کتاب در نقاط مختلف کشور و تهران است که بیشترین مراجعه کننده و فروش کتاب را دارد و کشورهای خارجی هم بر این ادعا صفحه گذاشتند.

وی به آماری از برگزاری نمایشگاه کتاب تهران امسال اشاره و تصریح کرد: حدود ۶ میلیون نفر مراجعه کننده داشت که ۳.۵ میلیون نسخه کتاب به ارزش ۴۰۲ میلیارد تومان به فروش رسید ضمن اینکه سن مراجعه کنندگان تا ۹۴ ساله در این نمایشگاه حضور داشتند.

این مقام مسئول ادامه داد: آمار کنونی سرانه کتاب در کشور ۳۸ دقیقه است و به لحاظ قرائت و مطالعه در طبقه اول دنیا قرار داریم.

وی با اشاره به وجود صدها هزار نویسنده و ده ها هزار مترجم در کشور به سهم خوب و مطلوب استان کرمان در حوزه کتاب و کتابخوانی اشاره و بیان کرد: طی دو سال اخیر در استان کرمان هزار و ۳۵۵ عنوان کتاب تولید شده و استاندارد کرمانی ها در تیراژ ۴۰ درصد بیشتر از استاندارد کشور است که نشان از پویایی و جوشش قلم اهالی کرمانی ها دارد.

مرادیان تصریح کرد: طی دو سال گذشته یک میلیون و ۲۲۲ هزار نسخه کتاب توسط ناشران کتاب کرمانی تولید شد و این استان در زمینه تولید کتاب چندین برابر نسبت به دوره پهلوی رشد داشته است.

وی خاطرنشان کرد: امسال ۶ هزار و ۶۹۰ نفر از خریداران بخش مجازی کتاب نمایشگاه کتاب تهران از حوزه جغرافیای استان کرمان بودند که ۵۷ هزار جلد کتاب در قالب ۷ میلیارد تومان خرید کردند که این آمار در قالب ۴ درصد خرید مجازی از این نمایشگاه کتاب تهران ثبت شده است.

مرادیان در خصوص حضور فیزیکی مردم استان کرمان در این نمایشگاه کتاب تهران هم گفت: سهم خرید کرمانی ها در این باره ۱۴ میلیارد تومان بوده که ۱۷ درصد خرید حضوری و فیزیکی کل کشور را شامل می شود.

وی در این برنامه اظهار کرد: با توجه به اینکه روستاهای کرمان در حوزه ترویج کتاب و کتابخوانی تلاش دارند از مسئولین می خواهیم که ده نقطه از مناطق محروم روستایی استان به لحاظ زیرساختی را معرفی کنند تا در وزارتخانه بتوانیم حواله های کتاب را تهیه و تقدیم مردم آن مناطق کنیم.

مرادیان از مجتمع مس سرچشمه به دلیل پشتیبانی بی بدیلش از حوزه فرهنگ و هنر و حوزه کتاب و کتابخوانی تقدیر کرد و گفت: این صنعت جزو معدود صنایع در کشور است که در این زمینه تلاش و فعالیت دارد.

مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان هم در این آیین اظهار کرد: در حوزه کتاب و‌ کتابخوانی فعالیت های زیادی در استان کرمان در حال انجام است.

محسن روحی به نمونه هایی از برنامه های ترویج حوزه کتاب و کتابخوانی هم اشاره و اظهار کرد: بسیاری از یادداشت هایی که شهید سردار حاج قاسم سلیمانی در کتاب ها برای ما به یادگار گذاشته نتیجه مطالعه کتاب های مختلف در هنگام سفرهایش است لذا این را می رساند که مطالعه کتاب در هر زمانی امکان پذیر است و انسان می تواند از وقت خود نهایت استفاده را در مطالعه کتاب و کسب علم و دانش داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه شهرستان رابر از توابع استان کرمان امسال به عنوان نامزد و کاندید پایتخت کتاب ایران معرفی شد افزود: امسال نیز در حال برنامه ریزی هستیم که رفسنجان و سیرجان را در سال آینده به عنوان دو شهرستان کاندید پایتخت کتاب ایران معرفی کنیم و از مجتمع مس سرچشمه حمایت های لازم را می طلبیم.

روحی تصریح کرد: امسال روستای نصرت آباد سیرجان را به عنوان روستای دوستدار کتاب از استان کرمان معرفی کردیم، همچنین به زودی نمایشگاه کتاب هم در سرچشمه رفسنجان برگزار خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: یکی از موضوعاتی که دنبال می کنیم در کانون‌های فرهنگی هنری مساجد است ما در کانون های فرهنگی و هنری مساجد استان کرمان ۳۰۰ کتابخانه داریم و کار ترویج فرهنگ مطالعه را در دستور کار دارند و نیز برای معرفی کتاب شنبه های کتاب را داریم که تا کنون ۱۳۰ شنبه در کرمان کتاب های فاخر و مفیدی معرفی شده است.

روحی بیان کرد: رشد ۳۵ درصدی شاخص کتاب را در استان کرمان داریم و کرمان هر ساله در جشنواره کتاب رضوی شرکت می کند که در این راستا ۸۰ هزار نفر سال گذشته شرکت کردند.

وی بیان کرد: همچنین در حوزه ترویج کتاب و کتابخوانی در طرح نذر حاج قاسم تا کنون بیش از ۳۰ هزار جلد کتاب مردم استان کرمان به کتابخانه ها در این طرح اهدا کردند.

مسلم علی مهدی مدیر روابط عمومی مجتمع مس سرچشمه رفسنجان هم در این آیین قرآن را بالاترین کتاب و حاوی منابع ارزشمند الهی دانست و گفت: در کنار مطالعه دیگر کتاب ها، توجه و انس به کتاب قرآن به آن مطالعه رونق معنوی می بخشد.

وی افزود: بحث تقویت کتاب و کتاب خوانی در مجتمع مس سرچشمه باعث افتخار است و از دیرباز تا کنون برنامه هایی در باب کتاب و کتابخوانی از جمله برپایی نمایشگاه های کتاب، برگزاری نشست یک مولف یک کتاب با حضور مولفان ملی و استانی، حمایت از ناشران و غیره انجام شده و خواهد شد.

علی مهدی بیان کرد: سرانه کتاب و کتابخوانی در کشورمان نسبت سایر نقاط جهان مطلوب نیست و این از گرویدن افراد به فضای رسانه ای جدید در حوزه مجازی و فاصله گرفتن از عالم معنا نشات می گیرد.

وی خاطرنشان کرد: برای اینکه بتوان فرهنگ مطالعه و کتابخوانی را ترویج داد و افراد به سمت عالم معنا و فضای حقیقی سوق داده شوند نیاز به تشکیل کانون های اندیشه ورزی و رسیدن به راهکارهای موثر است تا جامعه پویا شود.
در پایان از مولفان آثار برگزیده تقدیر و تجلیل به عمل آمد.

#مس_سرچشمه

#مس_حامی_فرهنگ_و_هنر

انتهای پیام/

برچسب ها:
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان