به مناسبت گرامیداشت هفته ملی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری؛

جشن میراث فرهنگی در بزرگترین خانه خشتی جهان

  • شناسه خبر: 205074
جشن میراث فرهنگی در بزرگترین خانه خشتی جهان

به مناسبت گرامیداشت هفته ملی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، جشنی در بزرگترین خانه خشتی جهان برگزار شد.

خانه » اسلاید شو » جشن میراث فرهنگی در بزرگترین خانه خشتی جهان

به گزارش خانه خشتی؛ به مناسبت گرامیداشت هفته ملی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، جشن بزرگی با حضور مسئولان استانی و شهرستانی و مردم شهرستان در محل بزرگترین خانه خشتی جهان در قاسم آباد رفسنجان برگزار شد.

فریدون فعالی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان با تبریک این روز، اظهار کرد: در بزرگترین خانه خشتی جهان از تمام هنرمندان این حوزه قدردانی می‌کنم، همراهی و همدلی در شهرستان رفسنجان اتفاقات خوبی را رقم زده است و این برای ما مبارک است که این مجموعه زیبا با برنامه‌های فرهنگی و هنری همراه است.

وی افزود: دغدغه‌ای که داشتیم این بود که بزرگترین خانه خشتی جهان را در استان کرمان داشته باشیم اما از آن بهره‌ای نبردیم و گردشگران از این مجموعه زیبا دیدن نمی‌کردند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان با اشاره به مرمت و احیا خانه حاج آقا علی رفسنجان، افزود: این خانه تاریخی مدت ماندگاری مسافر را در استان کرمان نصف روز اضافه کرد و این برای ما یک ظرفیت است، هر چه در شاخص‌های گردشگری مدت زمان ماندگاری مسافر در استان کرمان را بیشتر کنیم، این توفیق برای حوزه گردشگری فراهم شده که بتوانیم از شرایط بهتر استفاده کنیم.

فعالی ادامه داد: پرونده ثبت جهانی خانه حاج آقا علی آماده شده و پیگیری کردیم و خواهیم کرد که ثبت جهانی شود، این موضوع فرصتی برای استان کرمان و رفسنجان است که اثر ثبت جهانی داشته باشد، در حال حاضر ۷ اثر ثبت جهانی در استان داریم که دو اثر کاروانسرا به آن افزوده می‌شود و امیدواریم بتوانیم با ثبت جهانی خانه حاج آقا علی رفسنجان یکی از آثار شاخص ثبت جهانی را در رفسنجان داشته باشیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان بیان کرد: در حوزه صنایع دستی، ۱۰۱ رشته صنایع دستی در استان کرمان داریم و بالغ بر ۷۰ هزار هنرمند در استان کرمان مشغول هستند که۵۰۰ میلیارد تومان تولید سالانه محصولات صنایع دستی استان و حدود ۲۲۶ هزار دلار صادرات صنایع دستی استان به شمار می‌رود.

وی ادامه داد: این آمار و ارقام با توجه به وجود یک شهر جهانی، پنج شهر ملی در حوزه صنایع دستی در استان کرمان بد نیست و ظرفیت‌های بسیار خوبی داریم که باید از آن‌ها بهره ببریم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان به نقاط ضعف در حوزه صنایع دستی در استان اشاره و بیان کرد: خواستگاه مس در شهر رفسنجان است اما امروز از کارگاه مس که بازدید داشتم گفته شد مس را از اصفهان می‌آورند و اینجا با کار روی آن، دوباره به اصفهان برمی‌گردانند و این خوب نیست که محصول مس استان کرمان از استان خارج شود. پیگیری‌های زیادی شد و این آمادگی وجود دارد که در قالب یک تعاونی محصول مس همین جا تولید و در اختیار تعاونی و هنرمند قرار گیرد، این حمایت در حوزه سازمانی ما هم وجود دارد که بتوانیم شرایط را فراهم کنیم که بازاری برای محصول آن‌ها ایجاد و هنرمندان راحت‌تر محصول را تولید کنند.

فعالی با بیان این‌که نگاه ما در حوزه صنایع دستی صرفا حمایتی است و حمایت از هنرمندان جزو سیاست‌ها و برنامه‌های ما است، خاطرنشان کرد: باید بستری برای فروش محصولات خانگی صنایع دستی ایجاد شود، اگر فضای «خانه خلاق صنایع دستی» ایجاد شود میراث فرهنگی بازارچه هایی را تحت این عنوان ایجاد تا محصولات را به فروش برسانیم.

 

حسین رضایی فرماندار رفسنجان نیز در این مراسم اظهار کرد: ظرفیت های گردشگری باید احیا و از آن ها ضمن حفظ و نگهداری، بتوان بهره وری کرد.

وی افزود: در زمان های قدیم در کشور نزدیک ۲ میلیون نفر فرش باف داشتیم (که ۲ میلیون متر مربع فرش بافته می شد) و عامل این رونق صنایع دستی هم وجه نقد بود که در حال حاضر هم احیای صنایع دستی و پتانسیل های کارگاهی و هنری در این حوزه باید رقم بخورد.

رضایی بیان کرد: برنامه ریزی در احیای صنایع دستی و ساماندهی در رونق اقتصادی موثر و منفعت بخش است؛ امیدواریم فضایی در کشور مساعد شود که در حوزه صنایع دستی و گردشگری بتوانیم احیاگر این صنعت شویم.

انتهای پیام/

برچسب ها:
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان