رئیس دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان مطرح کرد:

وضعیت نسبتاً پایداری از نظر کرونا در رفسنجان داریم / واکسیناسیون کادر درمان علیه کرونا رو به اتمام است

  • شناسه خبر: 184598
وضعیت نسبتاً پایداری از نظر کرونا در رفسنجان داریم / واکسیناسیون کادر درمان علیه کرونا رو به اتمام است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان با اشاره به اینکه درموج چهارم کرونا قرار داریم گفت: وضعیت نسبتاً پایداری در این رابطه در رفسنجان به وجود آمده و تعداد مرگ و میرها بسیار کاهش یافته است، توانستیم جلوی مرگ را بگیریم.

خانه » آخرین اخبار » وضعیت نسبتاً پایداری از نظر کرونا در رفسنجان داریم / واکسیناسیون کادر درمان علیه کرونا رو به اتمام است

به گزارش خانه خشتی، دکتر علی اسماعیلی ندیمی اظهار کرد: از ابتدای شیوع بیماری کرونا تا کنون، سخت ترین پیکی که تجربه کردیم مهر و آبان ماه سال گذشته بود.

وی با اشاره به اینکه موج چهارم را تا کنون ( اسفند و فروردین) خیلی بد پشت سر گذاشتیم تصریح کرد: از حدود ۲۰ اسفند سال قبل که پیک چهارم شروع شد موارد بستری و سرپایی در رفسنجان رو به افزایش رفت امّا پیگیری خستگی ناپذیر معاونت بهداشتی در انجام آزمایشات و تست های تشخیص این بیماری که تا ۷۰۰ تست روزانه هم رسید موجب شد تشخیص زودرس و پیگیری درمان زودتر انجام شود.

 

دکتر اسماعیلی بیان کرد: ۲۴ فروردین سال قبل آزمایشگاه ملکولی تشخیص بیماری های عفونی جهت انجام تست کرونا در رفسنجان راه اندازی شد و انجام تست ها بیشتر شد.

وی ادامه داد: طی هفته اخیر روزانه تا ۱۴۰ تست مثبت هم داشتیم؛ وقتی با انجام تست موارد مثبت کرونا شناسایی می شود بخش عمده این افراد به قرنطینه خانگی می روند و درمان را در خانه ادامه می دهند و این موجب می شود که بخش بستری و رفت و آمد ها کمتر شود و از شیوع بیماری هم جلوگیری می شود.

 

وی گفت؛ کار علمی در کاهش مرگ و میرهای ناشی از کرونا در رفسنجان در حال انجام است

 

وی افزود: اگر موفقیتی در بخش درمان کسب کردیم نتیجه تلاش همکاران در معاونت بهداشتی بوده است؛ از سه شنبه اخیر وضعیت ثابتی داریم که با افزایش خفیف و کاهش مجدد روبرو هستیم به طوری که ۶۰تا ۶۵ بیمار مثبت بستری و ۱۵ مورد مشکوک بستری داریم .

 

رئیس دانشگاه علم پزشکی رفسنجان خاطرنشان کرد: ۲ کار علمی در کاهش مرگ و میرها در رفسنجان انجام دادیم که در یک مورد، بر اساس تجربه هایی که در پیک های قبل کسب کردیم؛ بیماران نیازمند بستری در بخش آی. سی. یو را به دو گروه تقسیم کردیم و یک گروه نیاز به اکسیژن داشتند که عده کمی به زندگی برمی گشتند؛ و گروه دیگر هم که ریه های آن ها تا  ۶۰، ۷۰ درصد درگیر شده می شد به طور مصنوعی اکسیژن رسانی می شدند تا داروها اثر کند لذا  این بار با کمک خیران توانستیم این دستگاه های اکسیژن ساز را خریداری کنیم.

 

وی اظهار کرد: در حال حاضر دو بخش آی سی یو داریم یک بخش برای بیماران بد حال است که  در محوطه بیمارستان به کمک مجتمع مس سرچشمه این بخش ۵۰ تخت خوابی در اوج بحران احداث شد.

 

دکتر اسماعیلی توضیح داد: بخش دیگر آی. سی. یو هم مربوط به بیمارانی است که کمتر با این بیماری مواجه هستند و با توجه به وجود ۷۰ بیمار مثبت کرونایی در رفسنجان، در بسیاری از روزها مرگ نداریم و جلوی مرگ و میر ناشی از کرونا گرفته شده است.

 

وی در تشریح کار علمی دیگر در کاهش مرگ و میرها هم بیان کرد: کار دیگر،  درمان سرپایی و درمان موقت است به این نحو که برخی بیمارانی که مراجعه می کنند و ریه آن ها درگیر است که می توانند در خانه درمان را ادامه دهند؛ طی ۵ تا ۶ روز با مراجعه به بیمارستان داروی مورد نیاز بدن را دریافت و به خانه بر می گردد و الزاماً در بیمارستان نباید بستری باشد.

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان افزود: برای همه سیاستمداران و سیاستگذاران دنیا مشخص شد که سلامت امری نیست که ما در کف؛ آن را ببینیم، نظام های قدرتمندی مانند انگلیس از سیستم بهداشتی پیشرفته ای برخوردار هستند در حالی که تلفات ناشی از بیماری کرونا در این کشور بیش از ۷۰ هزار نفر رسید.

 

وی تصریح کرد: در همین بحبوهه در سطح استانداری ها و فرمانداری ها و ستاد مبارزه با کرونا تصمیماتی برای حفظ سلامت مردم گرفته شده و بازار و اصناف تعطیل شدند و اوضاع مطلوب را می بینیم.

 

دکتر اسماعیلی ادامه داد: این در حالی است که برخی کشورها با برقرای سخت ترین مقررات پیچیده باز هم آمار تلفات آن ها صعودی است و می بینیم در ایران با اینکه مردم در ایام نوروز به سفر رفتند امّا با تلاش کادر درمان اوضاع بهتر از کشورهای دیگر است.

 

وی اظهار داشت: آموزش مجازی مشکلات بسیاری دارد؛ آسیب های جدی متوجه قشر محصل شده همینکه مسئولان امر تعلیم و تربیت با انسجام به وجود آمده با والدین، توانستند ۷۰  تا ۸۰ درصد آموزش را از طریق مجازی منتقل کنید شاهکار کردند.

اسماعیلی متذکر شد: اگر بحران کرونا پیش نمی آمد آموزش مجازی رشد نمی کرد در حال حاضر اکثر کلاس های دانشگاهی و سمینارها به صورت مجازی برگزار می شود برخی از زمینه های مثبت در بحران کرونا مشهود شد.

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان در ادامه به انجام واکسیناسیون علیه بیماری کرونا در این شهرستان اشاره و بیان کرد: واکسیناسیون کادر درمان در بخش های دولتی و خصوصی  رو به اتمام است بعد از اردیبهشت ماه، واکسیناسیون افراد پرخطر را شروع خواهیم کرد ارزش این کار این است که میزان مرگ و میرها کم می شود نه میزان ابتلا.

 

وی افزود: لذا تا اطلاع ثانوی مجبوریم به مردم توضیح بدهیم و درخواست کنیم که رعایت پروتکل های بهداشتی و تغییر در هنجار زندگی در سال جاری ضروری است  و واکسیناسیون گسترده عمومی تا پایان سال ۱۴۰۰ ادامه خواهد داشت و مردم فکر نکنند که چون واکسن کشف شده دیگر نیازی به رعایت پروتکل ها نیست.

 

دکتر اسماعیلی ندیمی تصریح کرد: با وجود ۶۰ میلیون نفر جمعیت ایرانی که نیاز به واکسن دارند،  ۱۲۰ میلیون دوز واکسن مورد نیاز است پس همچنان در سال ۱۴۰۰  رعایت پروتکل های بهداشتی،  کمتر مهمانی رفتن و کمتر مهمانی دادن، تجمعات کمتر، ماندن در خانه را مدِ نظر قرار داده تا هم سلامتی خود و هم سلامتی دیگران حفظ شود.

 

وی یادآور شد: خستگی کادر درمان زمانی است افرادی مراجعه می کنند که می توانستند مریض نشوند؛ امّا با رفتن به مسافرت های غیر ضروری، تجمعات و دورهمی های خانوادگی و … موجب بروز و شیوع بیماری کرونا شدند.

 

وی گفت: ولی در بخشی که می رویم نفس مردم گرفته شده افسرده و خسته می شویم هرچه در بخش بهداشت سنگین تر کار کنیم و مردم هم رعایت کنند وضعیت مطلوب خواهد بود.

انتهای پیام/

برچسب ها:
رفسنجان کادر درمان کرونا موج چهارم واکسیناسیون
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

  • علیرضا

    اقای اسماعیلی اگه رسیدی یک کم از خودت تعریف کن چرا رفسنجان با این همه درامد نباید یک بیمارستان جدید و بزرگ تر داشته باشد
اخبار ویژه
اخبار رفسنجان