بچه‌هایی که مسجد را مقر ترویج فرهنگ ایثار و شهادت کرده‌اند/ از تدوین ۱۱۴ جلد «شهیدنامه» تا اجرای طرح «قهرمان ملی شهر من»

  • شناسه خبر: 179654
بچه‌هایی که مسجد را مقر ترویج فرهنگ ایثار و شهادت کرده‌اند/ از تدوین ۱۱۴ جلد «شهیدنامه» تا اجرای طرح «قهرمان ملی شهر من»

کانون فرهنگی هنری «شهید حسن عبداللهی» با فعالیت تخصصی و اجرای طرح‌هایی همچون تهیه ۱۲۰ مستند مربوط به شهدا، اجرای طرح «قهرمان ملی شهر من» و تدوین مجموعه ۱۱۴ جلدی «شهیدنامه» توانسته گام‌هایی بلند در ترویج فرهنگ ایثار و شهادت بردارد.

خانه » آخرین اخبار » بچه‌هایی که مسجد را مقر ترویج فرهنگ ایثار و شهادت کرده‌اند/ از تدوین ۱۱۴ جلد «شهیدنامه» تا اجرای طرح «قهرمان ملی شهر من»

به گزارش خانه خشتی به نقل از شبستان؛ کانون فرهنگی هنری «شهید حسن عبداللهی» در شهرستان رفسنجان ازجمله کانون های برتر نخستین رویداد ملی «فهما (فرهنگ و هنر مساجد ایران)» در بخش ترویج فرهنگ ایثار و شهادت است. به مناسبت فرا رسیدن هفته گرامیداشت دفاع مقدس مروری کرده ایم بر فعالیت های این کانون در حوزه ایثار و شهادت و زنده نگاه داشتن یاد و نام شهدا که در ادامه می آید.

«مهدی عبداللهی» در گفتگو با خبرنگار گروه غدیر و مهدویت درباره برنامه های کانون تخصصی «شهید حسن عبداللهی» در حوزه ایثار و شهادت، اظهار کرد: رویکرد اصلی این کانون تخصصی در حوزه ایثار و شهادت، جمع آوری اطلاعات و آثار مربوط به شهدای شهرستان رفسنجان است که در این راستا تمامی آثار مربوط به صورت حرفه ای و با تجهیزات به‌روز تصویربرداری و ضبط می شود.

مدیرمسئول کانون «شهید حسن عبداللهی» (از شهدای غواص عملیات کربلای ۴)، تصریح کرد: ۲۳ سال است (از بدو تاسیس کانون) آثار شهدای شهرستان رفسنجان را جمع آوری می کنیم. گروه «هنگام حضور» به تبعیت از گروه «روایت فتح» مستندسازی درباره شهدا را شروع کرد و توانسته گنجینه دفاع مقدس شهرستان رفسنجان را ایجاد کند.

بنابر این گزارش، اولین موقوفه شهدای کشور به همت این کانون تخصصی راه اندازی شده است، و نخستین وقف ها آثار شهدا بود که گنجینه عظیم دفاع مقدس را تشکیل می دهد و عموم علاقمندان می توانند از این وقف برای تحقیق و پژوهش استفاده کنند.

راه اندازی کانال مجازی «۱۷۵» به یاد شهدای غواص

عکس‌های شهدای غواص گردان ولی‌عصر(عج) و حبیب در عملیات کربلای 4- اخبار فرهنگ  حماس - اخبار فرهنگی تسنیم - Tasnim

کارکرد اصلی اعضاء و فعالان این کانون فرهنگی هنری، ساخت مستند شهدای شهرستان رفسنجان است، از این رو، از سال ۹۶ کانال «۱۷۵» به یاد شهدای غواص کربلای ۴ که شهید حسن عبداللهی نیز جزء آنها است ابتدا در پیام رسان تلگرام و بعد در پیام رسان های سروش و گپ راه اندازی شد و یادواره مجازی شهدای کشور را پوشش داد.

این یادواره ها هر هفته یکشنبه ها با محوریت یک شهید شهرستان رفسنجان برگزار و مستند آنها نیز در کانال ها پخش شد.

تهیه ۱۲۰ مستند مربوط به شهدا به همت بچه های مسجد

عبداللهی درباره دیگر فعالیت های کانون تخصصی «شهید عبداللهی»، ابراز کرد: یکی از کارهای فوق العاده این کانون در حوزه ایثار و شهادت تولید ۱۲۰ مستند در طول یک سال و نیم گذشته است، این کار با رویکرد و ساختار جدید در مستندسازی در حال انجام است. علاوه بر این، تدوین کتاب های دفاع مقدس در مجموعه ۱۱۴ جلدی «شهیدنامه» به عنوان کتاب مرجع شهدای شهرستان رفسنجان به سبک شاهنامه فردوسی البته به نثر نیز توسط تیمی چهارده‌نفره زیر نظر گروه هنگام حضور در حال انجام است.

به گفته مدیرمسئول کانون فرهنگی هنری «شهید حسن عبداللهی» هر جلد از این مجموعه ۱۱۴ جلدی، مشتمل بر ۲۵۰۰ صفحه درباره زندگینامه شهیدان است، دو جلد از آن در سال آینده در قطع سلطانی رونمایی می شود. این پروژه بدون حمایت مالی اما با همکاری و حمایت معنوی دستگاه ها و نهادهای مربوطه در حال انجام است.

اجرای طرح «قهرمان ملی شهر من»

وی با بیان اینکه سرگذشت نزدیک به ۹۵۰ شهید شهرستان رفسنجان و شهر انار در این مجموعه فاخر مستندسازی می شود، گفت: از دیگر فعالیت های کانون فرهنگی هنری «شهید حسن عبداللهی» برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، اجرای طرح «قهرمان ملی شهر من» است. بر اساس این طرح هر هفته را به نام یک شهید نامگذاری می کنیم و مستند زندگی و نیز کتاب زندگینامه آن شهید را نیز تولید و رونمایی خواهیم کرد.

عبداللهی اضافه کرد: تصویربرداری های مستند این طرح انجام شده اما در بخش کتاب هنوز کار به اتمام نرسیده و امید است همزمان با سالروز تولد سردار شهید حاج قاسم سلیمانی در اسفند ماه، این طرح با محوریت شهید بادپا از شهدای مفقوالاثر رفسنجان وارد فاز اجرا شود.

سپاه پاسداران شهادت «حاج قاسم سلیمانی» را تایید کرد - خبرگزاری مهر | اخبار  ایران و جهان | Mehr News Agency

بنابر این گزارش، همه تریبون ها اعم از نماز جمعه، فضای مجازی و … در طول یک هفته ای که به نام یکی از شهدای شهرستان رفسنجان اختصاص دارد، به خصوصیات آن شهید می پردازند. پخش مستند و نیز رونمایی کتاب قطع جیبی زندگینامه آن شهید نیز صورت می گیرد.

ساخت فیلم داستانی «دوشاخه»

ویژه نامه سر لشکر شهید «محمدرضا وجدانی»

این گزارش می افزاید: ساخت فیلم داستانی «دوشاخه» با محوریت زندگینامه نخستین شهید خلبان هوانیروز یعنی شهید «محمدرضا وجدانی»، از شهدای رفسنجان نیز به همت این کانون فرهنگی هنری در حال انجام است و تا انتهای سال به اتمام می رسد.

همچنین، تاسیس اولین کتابخانه تخصصی در استان کرمان که ۲۰ هزار جلد کتاب با موضوع ایثار و شهادت در آن وجود دارد و جمع آوری کتاب های دفاع مقدس از سراسر کشور نیز جزء برنامه های آن است، نیز به همت این کانون برگزیده فهما صورت گرفته است.

بنابر آنچه بیان شد کانون فرهنگی هنری «شهید عبداللهی» نه فقط در سطح شهرستان رفسنجان بلکه در سطح کشور منشاء خیرات و برکات بسیار در احیاء و بزرگداشت نام و یاد شهدا است و توانسته ارتباط بچه های مسجد با شهیدان را حفظ کرده و بر عمق و گسترده آن بیفزاید.

گفتنی است، این کانون مسجدی بیش از ۶۰۰ عضو فعال دارد.

انتهای پیام/

برچسب ها:
رفسنجان شهدای رفسنجان کانون فرهنگی هنری «شهید حسن عبداللهی»
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان