پرداخت ۳۰ میلیارد تومان تسهیلات به طرح های اقتصاد مقاومتی در رفسنجان

  • شناسه خبر: 177360
پرداخت ۳۰ میلیارد تومان تسهیلات به طرح های اقتصاد مقاومتی در رفسنجان

فرماندار رفسنجان گفت:نزدیک ۳۰ میلیارد تومان از محل اقتصاد مقاومتی در راستای اشتغالزایی، ایجاد مشاغل خانگی، طرح های کوچک کشاورزی، صنایع دستی و … در این شهرستان به متقاضیان تعلق گرفته که این اعتبار یا پرداخت شده و یا در حال پرداخت است.

خانه » آخرین اخبار » پرداخت ۳۰ میلیارد تومان تسهیلات به طرح های اقتصاد مقاومتی در رفسنجان

به گزارش خانه خشتی؛ مجید فصیحی هرندی عصر امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به سرمایه های رفسنجان گفت: از قدیم الایام مردم این شهرستان به سختکوشی معروف بوده اند و تلاشی در کشاورزی داشته و بزرگترین جنگل دست کاشت در کشور با ۸۰ هزار هکتار در این شهرستان وجود دارد.

فرماندار رفسنجان بیان کرد: چند سال گذشته به دلایل خاصی محصول چندانی نداشتیم، امسال محصول خوبی در رفسنجان داریم و برآورد می شود بالای ۶ هزار میلیارد تومان پول وارد رفسنجان شود.

وی با اشاره به اینکه پسته، بزرگترین دستاورد کشاورزی شهرستان است افزود: پسته بزرگترین پشتیبانی مالی در رفسنجان است که می تواند بخشی از این دستاورد در مسایل کشاورزی و مسایل مربوطه و صنایع دیگرشهرستان صرف شود.

فصیحی هرندی با تاکید بر ظرفیت مس سرچشمه خاطرنشان کرد: مجموعه مس سرچشمه از دو جهت اهمیت دارد، یکی ارزش افزوده ای که دارد و کارخانه هایی که زیر مجموعه این مس می توانند ایجاد شوند تا بخشی از نیازهای مس را تولید کند و این مجموعه هم با خریداری و حمایت از تولیدات این کارخانه ها نقش مهمی در سرمایه گذاری و نیروی کار انسانی دارند.

مقام عالی دولت در رفسنجان عنوان کرد: با توجه به اینکه کشاورزی و صنایع مس را در شهرستان داریم انتظار مردم به حق است که در همه عرصه ها پیشرفت صورت گیرد، وضعیت مطلوبی در رفسنجان است؛ مراجعات مردم اصولا به چند زمینه خاص محدود می شود اکثرا فرزندانی دارند و نیاز به کار دارند.

وی ادامه داد: با همکاری مسئولان، نماینده و … اتفاق خوبی افتاده نظام مندی برای جذب نیرو و استخدام ایجاد شده است تا شرکت های خصوصی نیروی خود را از طریق آزمون انتخاب کنند.

فصیحی هرندی گفت: در آزمون استخدامی مس ۱۵۰۰ نفر برای مصاحبه برگزیده شدند که ۵۰۰ نفر نیروی بومی استخدام شدند و در مرحله دوم ۳۰۰ نفر انتخاب خواهند شد.

فرماندار رفسنجان با اشاره به اینکه نام نویسی در سال های گذشته نظام بندی خوبی نداشته است  گفت:  فارغ التحصیلانی هم داریم که در رابطه با زمین شناسی و معدن تحصیل کرده اند، تعداد فارغ التحصیلان بیشتر از فضای کسب و کار است، اگر خلاهای موجود با ایجاد کارخانه های مرتبط با مس صورت گیرد مطمئنا کمبود نیرو رفع و اشتغالزایی فراهم می شود.

هرندی بیان کرد: در عرصه های مختلف از جمله صنایع دستی، کشاورزی و صنایع  و … زمینه گسترش در راستای ایجاد کارگاه و کارخانه فراهم و تسهیلات ارائه می شود.

وی افزود: ایجاد شغل پایدار هزینه بر است، با وجود شهرک های صنعتی در منطقه ویژه اقتصادی و فعالیت های کشاورزی که تمرکز در ایجاد گلخانه ها داریم کم کم فضای کسب و کار بهتر خواهد شد.

فرماندار عنوان کرد: مقام معظم هبری از سال ۸۷ به بعد نام سال را با اقتصاد عجین کردند و بر اقتصاد و اشتغال تکیه دارند و در این راستا هم موفقیت هایی  کسب شده است.

فصیحی هرندی با اشاره به اینکه در چارچوب اقتصاد مقاومتی که مجتمع مس سرچشمه در رفسنجان معین است و اقدامات خوبی هم صورت گرفته است گفت: تغییر الگوی کشت در خنامان و اطراف سرچشمه انجام شده است، می توان منابعی که مس سرچشمه می تواند در بانک ها از جمله بانک رسالت بگذارد امتیاز تولید کند، طرح هایی که دستگاه های مختلف مجوز دادند معرفی کنند که این طرح ها در کمیته خاص خود بحث شده وعده ای هم معرفی شده اند.

وی افزود: جهاد کشاورزی تا کنون ۳۸۷ طرح  با اعتبار بین ۱۰ میلیون تا ۱۵۰ میلیون تومان ارائه داده است که به بانک رسالت معرفی شده اند، صنعت ۶۸ طرح ، میراث فرهنگی ۷۱ طرح معرفی کرده اند و در مجموع ۵۲۶ طرح معرفی شده است که بالای ۲۴ میلیارد تومان اعتبار برای این طرح ها اختصاص پیدا کرده است.

فصیحی هرندی تاکید کرد: در زمینه صنایع دستی ۳۵۰۰ نفر در این زمینه فعال هستند تا امسال ۱.۵ میلیارد تومان در قالب طرح اقتصاد مقاومتی به آن ها اعطا شده است و ۳.۵ میلیارد تومان نیاز دارند.

وی ادامه داد:  نزدیک ۳۰ میلیارد تومان از محل اقتصاد مقاومتی در راستای اشتغالزایی و ایجاد مشاغل خانگی، طرح های کوچک کشاورزی، صنایع دستی و … تعلق گرفته که این اعتبار به افراد پرداخت و یا در حال پرداخت است.

فصیحی هرندی در مورد جذب سرمایه های داخلی و خارجی هم اظهار کرد: پیش بینی می شود سرمایه های داخلی از فروش محصول پسته به دست آید، در امر بازرگانی پسته، خرید و فروش  مشکلاتی بحث شده ، یک سری سیاست گذاری ها از جمله نحوه انتقال ارز به داخل کشور مشکلات فراروی بر مردم اثر گذاشته است، مصرف پسته در داخل ۲۰ درصد است و بقیه باید صادر شود تلاش هایی در سطح استانی و ملی در حال انجام است تا تجار و صادرکنندگان علیرغم تحریم ها و مشکلات ارز را وارد کنند.

وی با اشاره به شرایط و تحریم های حاکم بر ایران گفت: خیلی از کشورها مایل هستند در ایران سرمایه گذاری کنند مخصوصا در رفسنجان، منطقه ویژه با پتانسیلی که دارد بهترین فرصت است می توان جذب سرمایه گذاری خارجی را داشته باشد همانطور که شرکت های چینی کارخانه هایی راه اندازی کردند.

فرماندار رفسنجان بر حمایت تولید کنندگان پسته و صادرکنندگان برای سرمایه گذاری در رفسنجان تاکید کرد و با اشاره بر شعار سال ابراز داشت: یکی از موانعی که برای تولید داریم مقررات دست و پا گیری هست که در رفسنجان وجود دارد، مثلا حریم شهر رفسنجان بسیار گسترده است لذا برای ایجاد کارخانه محدودیت زمین داریم، منابع طبیعی عرصه هایی دارد که تاغ کاری است این مغایرت دارد، یکی دیگر از موانع تخصیص آب است در برخی جاها می توان آب تخصیص داد ولی زمین دچار مشکل است، مثلا برای صنایع آلاینده امیدوار بودیم در منطقه رفسنجان اتفاقی بیفتد اما مسایل زیست محیطی وجود دارد که نمی توان از آن ها چشم پوشی کرد.

وی یادآور شد: برخی از مقررات  و قوانینی هستند که به دلیل تأثیری که می تواند بر زندگی مردم دارند نمی توان از آنها چشم پوشی کرد، بنابراین محیط زیست قوانین خاص خود را دارد، کمبود آب را داریم، محدودیت انرژی در برق و انتقال گاز را شاید داشته باشیم با وجود این مشکلات ولی صدور مجوزها راحتر شده است.

فرماندار رفسنجان گفت: دریافت تسهیلات بانکی از دیگر مشکلات است که فرد باید وثیقه ای در اختیار بانک بگذارد، حل و فصلش در اختیار ما نیست و مقررات کشوری باید اصلاح شود.

وی افزود: در خصوص انتقال آب از صنعت به کشاورزی و بالعکس اینکه به چه صورت باید انجام شود وچه قانونی باید اجرا شود از اهمیت زیادی برخوردار است در صورتی که برخی  از قوانین ما بومی نیست مثلا تغییر کاربری باغ برای کاهش سطح زیر کشت در شهرستان بسیار سخت است.

فصیحی هرندی ادامه داد: قوانین باید بر اساس اقلیم جغرافیایی منطقه فرق داشته باشد و بر اساس آن منطقه تصویب شوند که از نمایندگان مجلس می خواهیم مطالب و مشکلات هر منطقه را کارشناسی و اصلاح نمایند.

.وی با اشاره به  موضوع خشکسالی و کم آبی گفت: در کل کشور در خصوص انتقال آب اتفاقات خوبی افتاده است قانون ها تسهیل و وضعیت بهتر شده است، در خصوص تخصیص آب به صنعت همکاری لازم در مدیریت آب رفسنجان صورت گرفته است.

انتهای پیام/

برچسب ها:
رفسنجان سرمایه گذاری فصیحی هرندی فرماندار
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان