روزهای داغ و پرتنش در باشگاه مس رفسنجان

  • شناسه خبر: 164627
روزهای داغ و پرتنش در باشگاه مس رفسنجان

باشگاه صنعت مس رفسنجان مشکلاتی دارد که لازمه ی کار اجرایی است و هیچ کس نمی تواند مدعی شود کار اجرایی را بصورت کامل و بدون نقص انجام می دهد.

خانه » ورزشی » روزهای داغ و پرتنش در باشگاه مس رفسنجان

مجید زیندینی سرپرست باشگاه مس رفسنجان آنقدر مشغله داشت که هیچ اثری از او در فعالیت های فصل نقل و انتقال  باشگاه مس دیده نشد. اما آمدن میشوکریستچویچ و اعلام توافق نهایی با او آنقدر اهمیت داشت که بالاخره شاهد حضور زیندینی و اعلام توافق نهایی توسط ایشان بودیم. در فصل نقل و انتقال خبرهای ناخوشآیندی از باشگاه مس به گوش می رسید، خبرهایی از جذب بازیکنان فاقد کیفیت فنی و بعضا مصدوم از دسته های پایین تر و بستن قراردادهای مالی چند برابر قراردادهای بازیکنان در فصل گذشته و همچنین برخوردها و صحبت های نامناسب با بازیکنان بومی در مذاکرات شنیده می شد که باعث ایجاد نگرانی در بین جامعه ورزش شده بود. معمولا در این دوره باشگاهها ابتدا با مربی خود به توافق  می رسند و براساس تفکرات تاکتیکی و نیازهای مربی اقدام به جذب بازیکن می کنند ، کاری که در لیگ دسته اول هر ساله باشگاههای مدعی صعود انجام می دهند (محمودمحمودی نیا مدیرعامل رفسنجانی باشگاه مس کرمان دقیقا همین عملکرد را داشته است) . در نهایت معرفی میشو بعنوان سرمربی تیم در فصل جدید و  شروع تمرینات تیم توانست تا حدود نگرانی ها را کم کند.

جذب بازیکنان متوسط و ضعیف و بعضا مصدوم نشان می داد تیم مس فصلی پر از حاشیه و مشکل پیش رو دارد اما  شاید کمتر کسی فکر می کرد باشگاه مس رفسنجان که پس از کش و قوس های فراوان بالاخره در مسیر فصل جدید قرار گرفته بود به این سرعت وارد حاشیه شود و وضعیتی داغتر از این روزهای داغ تابستانی پیدا کند.

اما ناگهان ورق برگشت و آتش اختلافات خیلی زودتر از آنچه پیش بینی می شد شعله ور شد. مجیدزیندینی اعلام کرد که بازیکنانی که از طریق کمیته فنی پنج نفره جذب شده اند بر اساس لیست میشو بوده و او به دروغ می گوید که این بازیکنان در لیست من نبوده اند و میشو بدلیل خط گرفتن از برخی اشخاص برعلیه باشگاه و کادر تیم موضع گرفته و می خواهد باشگاه از پایه ضربه ببیند و به جایی نرسد. بنابراین چون میشو تا پایان فصل مشکل ساز می شد برکنار و بلافاصله محمدربیعی به عنوان سرمربی تیم معرفی شد.در این مجال در مورد شایعات جدی که از حضور پرقدرت دلالان مختلف اطراف سرمربی جدید وجود دارد صحبتی نمی کنم تا مبادا متهم به خط دهی و به هم زدن آرامش باشگاه شوم.

واضح است که اگر باشگاه مس می خواست با یکی از مربیان بومی شهرمان برای جایگزینی میشو به توافق برسد حداقل یکی دو روز را باید صرف بررسی و مذاکره می کرد، اما انتخاب ربیعی آنچنان با سرعت صورت گرفت که شائبه مذاکره و توافق قبلی این مربی با باشگاه را قوت بخشید.

البته تا اینجا هم مورد خاصی وجود ندارد یک مربی بصورت شفاهی با باشگاه (قراردادی بصورت مکتوب بین طرفین بسته نشده است) به توافق رسیده است و پس از چند روز و  به دلایل مختلف کارشان  به مشکل خورده و قطع رابطه صورت گرفته و مربی جایگزین هم معرفی شده است. اما انتشار مصاحبه میشوکریستچویچ با یکی از سایت های خبری شهر مانند بمب صدا کرد و بلافاصله موافقان و مخالفان با ذکر دلایل متعدد  در این زمینه موضعگیری کردند.

آنچه که حایز اهمیت است مواردی که میشو اعلام کرده در تضاد کامل با صحبت های سرپرست باشگاه مس رفسنجان است. گرفتن بازیکن بدون توجه به لیست ارائه شده از سوی سرمربی ، انتخاب کمک مربی بدون هماهنگ کردن با سرمربی ، جذب بازیکنان فاقد کیفیت فنی و مصدوم ، عدم حضور یا دیررسیدن مربی دروازه بانی در تمرینات فصل بدلیل دوشغله بودن ، مشکلات و ناهماهنگی های ایجادشده در تمرینات  فصل قبل و مسابقات بدلیل دوشغله بودن مدیر تیم ، اختلافات معاون فنی و اعضای کمیته فنی که بعضی از آنها مدعی مدیرعاملی و برخی دیگر مدعی سرمربیگری باشگاه هستند از جمله مواردی است که میشو در مصاحبه خود اعلام کرد.

وضعیت زمانی پیچیده تر شد که محمدامیرپناهی هم در مصاحبه ای اعلام کرد که تقریبا نیمی از قرارداد سال گذشته خود را دریافت نکرده و بازیکنان جدید هم از طریق مشتی دلال و بواسطه بعضی افراد به باشگاه تحمیل می شوند. وی نیز از اختلافات موجود در سطح باشگاه ، معاون و کمیته فنی و همچنین اشتباهات چندساله آنها بعنوان دلیلی برای هدررفتن بودجه باشگاه و عدم پیشرفت نام برد.

باشگاه صنعت مس رفسنجان مشکلاتی دارد که لازمه ی کار اجرایی است و هیچ کس نمی تواند مدعی شود کار اجرایی را بصورت کامل و بدون نقص انجام می دهد. فارغ از اینکه میشو خط گرفته و قصد ضربه به ارکان باشگاه را دارد یا اینکه حقیقت را گفته ، در صحبت های او چند نکته قابل توجه وجود دارد.

یکی از این نکات بحث افراد دوشغله است . دو شغله بدین معنا که فرد از محل دیگری هم درآمد داشته باشد حالا چه مدیر باشد یا کارمند و یا اینکه با عنوان نخبه ورزشی و حقوق چندین میلیونی با شرکت مس قرارداد داشته باشد.این افراد نمی توانند بصورت طبیعی تمام وقت و تمرکز خود را برای باشگاه بگذارند.

شاید بتوان یکی از اساسی ترین مشکلات باشگاه را اداره چندین ماهه باشگاه با سرپرست نام برد. مجیدزیندینی یکی از مدیران موفق و پرتلاش مس در عرصه های مختلف مالی است اما به دلیل مشغله زیاد نمی تواند حضور فیزیکی روزانه در باشگاه داشته باشد در حالیکه لازمه ی اداره باشگاهی در این سطح حضور همیشگی مدیرعامل است.

در اینکه افرادی  چون مجید زیندینی ، علی هادوی ، اکبرزبردست ، علی علیزاده ، علی حیدررضایی ، مهدی محمدحسینی در ورزش شناخته شده هستند و سالهای متمادی در ورزش حضور داشته و زحماتی زیادی هم کشیده اند هیچ شکی وجود ندارد اما  با توجه به شرایط موجود و همچنین قانون منع بکارگیری افراد بازنشسته و همچنین افراد دوشغله به نظر می رسد این بزرگواران می بایست اقدامات لازم را در جهت احترام به قانون انجام دهند.

اما آنچه که لازم است جامعه ورزش در نظر داشته باشد این نکته است که درگیر دعوای حیدری و نعمتی نشود . مسلما حق ورزش رفسنجان بسیار بیشتر از مبالغی است که از سوی شرکت مس تخصیص داده می شود اما بدلیل گستردگی و استقبال بیش از حد جامعه از ورزش فوتبال نباید توقع داشته باشیم این رشته ورزشی بطور کلی حذف شود بلکه باید منابع مالی که در اختیار این تیم قرار می گیرد بدرستی مدیریت شود و همچنین از سوی شرکت مس منابع مالی مضاعفی برای کمک به سایر رشته های ورزشی شهرمان هم منظور شود.

نامه ای که در ادامه ملاحظه می کنید را بنده چندی پیش در مورد مشکلات باشگاه مس رفسنجان خدمت دکتر سعدمحمدی مدیرعامل محترم شرکت ملی صنایع مس ایران مطرح کردم و رونوشت این نامه را خدمت فرماندار محترم و نماینده بزرگوار شهرمان هم ارائه دادم .

جناب آقای دکترسعدمحمدی

مدیرعامل محترم شرکت ملی صنایع مس ایران

 با اهدای سلام و تحیات و با آرزوی قبولی طاعات و عبادات حضرتعالی در ماه پرخیروبرکت رمضان

بنده علی علی اسماعیلی هستم متولد ۱۳۵۷ ، مربی درجه یک بسکتبال ، داور ملی بسکتبال و در حال حاضر هم ناظر و مدرس داوری بسکتبال هستم. از دوران نوجوانی بصورت مداوم در ورزش شهرستان در سمت های مختلف و بعنوان بازیکن ، مربی ، سرپرست ، داور و .. حضور داشته ام. همچنین به مدت دو سال اولین نشریه فرهنگی ورزشی شهرستان را بعنوان صاحب امتیاز و مدیر مسوول منتشر کردم . این موارد باعث شده که شناخت نسبی با اکثریت افراد حاضر در ورزش رفسنجان و مشکلات ورزش شهرستان و باشگاه مس پیدا کنم. به نظرم رسید ذکر پاره ای از موارد و حقایق پیرامون وضعیت ورزش رفسنجان و باشگاه مس در این روزها لازم است ، چرا که شاید تا کنون از این دیدگاه به مسایل و مشکلات باشگاه پرداخته نشده باشد و این حقایق قربانی آمار و ارقامی شوندکه مسوولین باشگاه ارائه می کنند. امیدوارم با دقت نظر و تعمق این مطالب را مطالعه نمایید.

شرکت ملی صنایع مس ایران در راستای ایفای نقش حمایتی و مثبت خود کمک های مالی در زمینه های فرهنگی ، ورزشی ، اجتماعی ، مذهبی و … انجام داده است اما این کمک ها به دلایل مختلف در سطح رفسنجان چندان دیده نمی شود و علی الظاهر تناسبی با سطح توقعات مردم ندارد.

مردم رفسنجان اعتقاد دارند کمک های شرکت مس در حال حاضر بیشتر به شهر کرمان سراریز می شوند و سهم رفسنجان به خوبی ادا نمی شود. به عنوان نمونه در بحث ورزش ، شرکت مس بیش از دو برابر رفسنجان در شهر کرمان سرمایه گذاری و هزینه می کند ،  با توجه به اینکه مس معین اقتصادی شهرستان رفسنجان و انار است و وظیفه اجتماعی در برابر شهر کرمان ندارد می توان انتظار داشت که این روند عکس باشد . در این زمینه مباحث بسیار زیاد است و قطعا طرفین دلایلی هم برای صحبت های خود دارند که البته این بحث نیاز به بررسی بیشتر و همه جانبه دارد و در این مقال نمی گنجد و بنده هم قصد ندارم در این زمینه وارد بحث شوم .در این مورد فقط یک نکته قابل توجه است که اگر کمک های شرکت مس بصورت منطقی تر و ملموس تری هزینه شود و درصد بیشتری از جامعه از منافع آن بهره مند گردند مانند دوبانده کردن جاده رفسنجان سرچشمه ، ایجاد زمین های – چمن مصنوعی در مناطق مختلف ، اضافه شدن بودجه ای برای فعالیت در سایر رشته های ورزشی به بودجه سالانه باشگاه و  …. شاهد تغییر نگرش مردم خواهیم بود.

یکی از بخش هایی که طی ۱۵ سال گذشته شاهد حمایت مالی شرکت مس بوده باشگاه مس رفسنجان است. باشگاه مس رفسنجان از سال ۸۶ که به لیگ دسته اول باشگاههای کشور صعود کرده است تا کنون ده ها میلیارد بودجه دریافت کرده است اما برخی تصمیمات و عملکردها باعث شده که این کمک ها نتواند تاثیر مثبتی بر جامعه ورزش رفسنجان بگذارد.

مس رفسنجان چه در سالهایی که بعنوان زیرمجموعه مس کرمان فعالیت می کرد و چه از زمانی که بصورت مستقل فعالیت می کند علیرغم هزینه های میلیاردی هیچگاه نتوانسته در دل جامعه ورزش رفسنجان نفوذ کند و محبوبیت و مقبولیتی کسب کند (البته بجز یکی دو سال که آن هم به شخصیت و کاریزمای مدیرعامل باشگاه و نتایج خوبی که کسب شد برمی گردد)

مس رفسنجان از سال ۸۶ با کسب قهرمانی در دسته دوم باشگاههای کشور به لیگ دسته یک صعود کرد و تا کنون در دوازده دوره لیگ شرکت کرده است که در تمام این ادوار از مجموع ۳۳۱ بازی ۱۱۲ برد ( حدود ۳۳ درصد ) ، ۱۱۹ تساوی و ۱۰۰ باخت کسب کرده و از مجموع ۹۹۳ امتیاز ممکن فقط ۴۴۵ امتیاز (کمتر از ۴۵ درصد )  بدست آورده است. تیم مس فقط پنج دوره در بین شش تیم اول جدول قرار گرفته است (مقام دوم و صعود به پلی آف در فصل ۹۳ – ۹۴ ، مقام سوم گروه ب فصل ۸۷ – ۸۸ ، مقام چهارم گروه ب فصل ۸۶ – ۸۷ ، دو مقام پنجم در فصل های ۹۴ – ۹۵ و ۹۲ – ۹۳  ) و این نتایج در مقایسه با میزان بودجه چند ده میلیاردی صرف شده اصلا نمی تواند نتایج قابل قبولی باشد.

در ادامه گوشه ای از روش ها و عملکرد باشگاه را جهت روشن شدن برخی مشکلات مورد بررسی و کنکاش اجمالی قرار می دهم :

 

  • آکادمی باشگاه و تیم های پایه

از جمله اقدامات خوب و مثبت باشگاه راه اندازی آکادمی فوتبال است . هر چند این کار الزام فدراسیون فوتبال بود اما بستری مطلوب و فوق العاده در جهت کشف و پرورش استعدادهای ناب نونهالان رفسنجانی بوجود آورد. نونهالان مستعد و آینده دار می توانستند با حضور در این آکادمی پرورش یافته و با چند سال آموزش استاندارد به تیم های پایه و در نهایت به تیم بزرگسالان راه یابند. باشگاه مس رفسنجان با این کار و تکمیل خط تولید می توانست از هزینه های سرسام آور جذب بازیکن با این بساط دلالی که در فوتبال بوجود آمده و تبعات منفی آن در امان بوده و حتی با فروش بازیکن درآمدزایی هم بکند.

اما مثل اینکه قرار نبود این مسیر استاندارد و تعریف شده در زمینه استعدادیابی و پرورش استعداد در سطح دنیا، در رفسنجان هم اجرا شود و این طرح می بایست بصورت فرمالیته باقی بماند و قرار نبود سفره پربرکت دلالان و پورسانت های بازیکنان غیربومی جمع و یا حتی محدود شود.

استفاده از یک مربی توانمند ، متخصص و به روز داخلی یا خارجی برای مدیریت فنی آکادمی و تیم های پایه می توانست زمینه پرورش بازیکنان و مربیان جوان شهرمان را تسریع ببخشد و با توجه به هزینه های میلیاردی که هر ساله صورت می گرفت اقدامی ساده به نظر می رسد.اما در کمال تعجب در این زمینه هیچ تصمیم درستی اتخاذ نشد و آکادمی و تیم های پایه بصورت کاملا جزیره ای عمل می کردند و جالب اینکه کادر فنی هر کدام از تیم ها هم خود را برتر از دیگران می دانستند و در نتیجه نه تنها ورودی آکادمی منطبق بر معیارهای استاندارد نبود بلکه بعد از چند سال فعالیت آکادمی سرمربی تیم نونهالان که می بایست از محصولات این آکادمی برداشت کند و خیالی آسوده از انتخاب بازیکنان توانمند داشته باشد مجبور شد برای انتخاب بازیکن راهی مدارس سطح شهر شود.

با نگاهی به لیست بازیکنان و مقایسه تعداد بازیکنان بومی و غیربومی تیم بزرگسالان و میزان جذب بایکن از تیم های پایه باشگاه و ثبات بازیکنان جذب شده در این سال ها صحت ادعای بنده ثابت می شود.

 

  • فعالیت فقط در فوتبال

از جمله مواردی که قابل بررسی است فعالیت باشگاه فقط در رشته فوتبال است. این مساله همیشه مورد تنش و محل انتقادهای بسیاری نسبت به باشگاه مس رفسنجان بوده و یکی از دلایل اصلی عدم مقبولیت باشگاه در بین ورزشکاران رفسنجان است. این باشگاه فقط در سالهای ۹۳ تا ۹۵ در رشته بسکتبال و چند سالی هم در رشته فوتسال تیم داری کرد .

ورزشکاران دیگر رشته های ورزشی رفسنجان همیشه این سوالات را پیش روی خود دارند :

  • چرا در کرمان مس باید در چندین رشته در لیگ های کشور تیمداری کند ولی در رفسنجان هیچ اقدامی در این زمینه صورت

نمی گیرد؟

  • این تصمیم ناشی از سیاست های شرکت مس است یا بدلیل تصمیم گیری در سطح هیات مدیره و مسوولین باشگاه ؟
  • چرا مسوولین فقط فوتبال را بعنوان ورزش می شناسند ؟
  • چرا تمام بودجه میلیاردی تخصیص داده شده از سوی شرکت مس می بایست در فوتبال صرف شود ؟
  • چرا بجای جمع کردن بساط دلالی در تیم فوتبال ، عملا با جذب بازیکنان بی کیفیت آنهم با قراردادهای بالا بودجه باشگاه حیف و میل می شود.

بنظر می رسد با توجه به بودجه چندین میلیاردی که هر ساله در فوتبال مصرف می شود و منجر به نتایج قابل قبولی هم نشده است می توان با کمی صرفه جویی رشته های ورزشی دیگری را هم تحت پوشش باشگاه قرار داد و از این طریق میزان رضایتمندی جامعه ورزش را بالا برد.

حتی اگر به هر دلیل تصمیمی برای تیمداری هم شکل نمی گرفت می شد با ساخت سالن های ورزشی اختصاصی و سپردن آنها به هیات های ورزشی زمینه ظهور و بروز استعداد جوانان رفسنجان را در رشته های مختلف فراهم نمود.

 

  • کادر اداری

از جمله موارد قابل ذکر دیگر کادر اداری عریض و طویل باشگاه است. انتصابات و جذب نیرویی در باشگاه صورت می گیرد که غیر ضروری و بی فایده است و نه تنها باعث هزینه های اضافی می شود بلکه حواشی زیادی را هم بدنبال دارد. قریب ۴۰ نفر پرسنل باشگاهی هستند که صرفا در رشته فوتبال تیم داری می کنند. از نکات قابل توجه این است که از صدر تا ذیل باشگاه همه فوتبالی هستند و از نزدیکان جریانی که از ابتدای کار باشگاه همچنان در هسته اصلی باشگاه حضور دارند.

 

  • حواشی و درگیریها

حواشی و درگیریهای متعدد در باشگاه اتفاق می افتد و متاسفانه عدم برخورد قاطع و جدی با این مسایل باعث شده شنیدن خبر درگیری و تنش در باشگاه امری عادی تلقی شود. می توان به درگیری های فیزیکی و لفظی در بالاترین سطح و در محیط باشگاه ، درگیری بین مربیان رده های مختلف سنی ، درگیری تماشاگران با کادر فنی تیم و … بعنوان گواهی بر این ادعا اشاره کرد.

 

  • جریان حاکم بر باشگاه

حضور دائمی و همیشگی یک جریان خاص در باشگاه که از هسته های اصلی و از مراکز قدرت و تصمیم سازی باشگاه محسوب می شود در تمام این سال ها قابل توجه است.این گروه از این دوازده دوره حضور تیم در لیگ دسته اول فقط یکی دو سال در جریان باشگاه دخیل نبودند که از قضا تصمیمات خوب و عملکرد مثبت باشگاه هم در همین دوره گرفته شده است. این دوستان حتی با رفت و آمد دولت ها و تغییر مدیران شهرستان ، استان و کشور هم جایگاه خود را از دست ندادند که هیچ روزبروز قدرت بیشتری کسب کردند بطوریکه در حال حاضر کسی نمی تواند برخلاف میل و خواسته آنها به حریم باشگاه وارد شود. شنیده ها حکایت از بدهی کلان و چندمیلیاردی باشگاه دارد که واقعا جای دقت نظر و پیگیری دارد .

این شرایط عملا باعث شده باشگاه مس طی سالهای فعالیت نگاه یکسانی به مقوله ورزش داشته باشد و دریغ از تنوع و نوآوری و فعالیت بنیادین و توجه به جامعه ورزش رفسنجان، امری که باعث شده هر روز فاصله بین باشگاه مس رفسنجان و بدنه جامعه ورزش بیشتر شود و عدم مقبولیت و عدم محبوبیت به سمت ایجاد یک حالت تنفر و جبهه گیری پیش رود.

قطعا با داشتن نگاهی نو به ورزش رفسنجان و بازتعریف نقش باشگاه مس دررشد و تعالی ورزش شهرستان و همچنین با داشتن برنامه ای عملیاتی و هدفمند و دراز مدت مشکلاتی که اشاره شد و بسیاری از مسایل جزیی تر که ذکر نشد قابل حل هستتند.

حضور قبلی جنابعالی در سمت مدیرعاملی شرکت ملی صنایع مس ایران ، نگاه مثبت تان به مقوله ورزش و عملکرد مطلوبتان در زمینه های مختلف از یادها نرفته است و این امیدواری وجود دارد که با حضور شما و دخالت در رویه موجود حاکم بر باشگاه مس رفسنجان ، شاهد تغییرات بنیادی شکلی و محتوایی و حضور نیروهای توانمند در باشگاه مس رفسنجان باشیم و در نتیجه تعامل بیشتر شاهد شکوفایی بیش از پیش ورزش رفسنجان باشیم.

و من ا… التوفیق

علی علی اسماعیلی

برچسب ها:
باشگاه مس رفسنجان
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان