“از چشم دختران ببینیم “همیشه باشد

  • شناسه خبر: 163961
“از چشم دختران ببینیم “همیشه باشد

این درخواست دختران و بانوان رفسنجانی است که برنامه های جشنواره و نمایشگاه عکس که ویژه دختران است استمرار داشته باشد.

خانه » رفسنجان » “از چشم دختران ببینیم “همیشه باشد

به گزارش خانه خشتی ؛در ادامه گزارش میدانی و نظر سنجی از دختران و بانوان رفسنجانی از جشنواره عکس” از چشم دختران ببینیم “که قرار است به همت حوزه فرهنگی اجتماعی شهرداری و فرهنگسرای رسانه برگزار شود ،این بار مقصد را به مکان دیگری تغییر دادم ،ساعت ۵و نیم عصر و هوا بسیار گرم است  ، خورشید گرمایش را بر پهنه ی شهر گسترانیده بود و گرمای طاقت فرسا بر خیابان های شهر حکم فرما بود تصمیم گرفتم به آموزشگاه خانه زبان واقع در انتهای خیابان طالقانی بروم ،دم در ورودی آموزشگاه ،دخترخانمی ۱۷ ساله ای دیدم که به همراه مادرش برای ثبت نام در کلاس زبان آمده بود وقتی پوستر جشنواره عکس را نشانش دادم با حالتی ذوق زده بهم نگاه کرد و گفت :این واقعا عالیه ،کی است ؟کجاست؟ وقتی برایش توضیح دادم نظرش را اینچنین بیان کرد :این کمتر چیزی است که برای دخترها اجرا می شود همیشه برای دخترها محدودیت هایی وجود داشته و اینکه از چشم دختر دنیا دیده شود و بعدش اینکه مشکلاتشون بیان میشه خوبه است کار جالبیه .

مادر این دخترخانم گویا فرهنگی بود در تکمیل صحبتهای دخترش گفت :باید در حوزه های دیگر مختص دختران هم کار شود چراکه دختران امروز مادران آینده این جامعه هستند خیلی خوشحالم حداقل در شهری چون رفسنجان به این مسائل داره اهمیت داده میشه و دختران جایگاه خودشان را پیدا می کنند .

فاطمه ۲۳ ساله استاد زبان که در اتاق مخصوص اساتید مشغول خواندن کتاب است نظرش را اینچنین بیان کرد:خیلی خوبه ،چون ما در رفسنجان عکاسهای خانم، زیادی داریم که عکسهایشان جایی دیده نمی شد و محیطی وجود نداشت استقبال نمی شد و خیلی از دوستان خودم که گرافیست و عکاسی کار می کنند عکسهایشان زیاد جایی دیده نمی شود مگر اینکه در پیج های شخصی خودشان بگذارند هیچوقت به صورت عمومی در هیچ نمایشگاهی به عرضه عموم نمایش گذاشته نشده است .

وی ادامه می دهد :این چیز جدیدیه و قبلا چنین چیزی ندیدم عکس یکی از گزینه هایی است که خوبه امید داریم تکرار بشه.

منشی خانمی که پشت میز مشغول صحبت کردن با متقاضیان و ثبت نام از دانش اموزان است وقتی در مورد جشنواره عکس می پرسم به پوستر نگاهی می کند و اظهار بی اطلاعی می کند و زمانیکه برایش توضیح می دهم نظرش را اینچنین بیان می کند :خوبه ولی اگر به موضوعات دیگر هم پرداخته شود عالی می شود چون همه دخترها به عکس علاقه ندارند .

دخترخانم ۲۰ ساله که به همراه پدرش به آموزشگاه آمده بود در خصوص جشنواره عکس گفت :واقعا جای کار داره باید بیشتر برگزار بشه و جا بیفته .

خانمی دیگری اظهار بی اطلاعی کرد و گفت شرمنده من علاقه ای به عکس ندارم .

هلیا ۱۴ ساله دانش آموز می گوید :ایده خوبی است و می تواند به علایق دختران جامعه کمک کند خیلی بهتر از چیزهایی که می خواهیم و نیاز داریم و کمبود هایی که دارند در جامعه به تصویر بکشند خیلی به درد بخور است هر سری که روز دختر می شود به نظرم کار خوبیه برگزار شود چون هرساله ممکن است مشکلات مختلفی برای دختران پیش بیاید .

ساعت تقریبا یک ربع به ۷ عصر است از آموزشگاه بیرون می روم ماشین را جایی پارک کرده بودم که مسافت زیادی با آن فاصله داشت در مسیر پیادرو راه می رفتم خانمی نظرم را جلب کرد جلو رفتم و در خصوص جشنواره عکس پرسیدم وی در جوابم گفت :به نظرم محیط رفسنجان باعث شده تا دختران به راحتی نتوانند لنز دوربین  را به  چشم گذاشته وبه عکاسی بپردازند، اما با این حال دختران زیادی اند که با این موانع مبارزه کرده و توانستند مشکلات را کنار بزنند و هرآنچه در ذهن دارند و به چشم می‌بینند به تصویر بکشند برگزاری چنین جشنواره هایی هم به شکوفا شدن استعدادهای دختران کمک می کند و اعتمادنفس پیدا می کنند تا بتوانند در عرصه های بالاتر وارد شوند .

سارا  ۳۵ ساله خانه دار است و ۳ دختر دارد دیدگاه خودش را در مورد جشنواره عکس اینچنین بیان کرد :با این جشنواره، دختران شناخته می شوند ونگاه و دیدگاه آنها به معرض نمایش گذاشته می شود اگر بازخورد خیلی خوبی داشته باشد وادامه دار باشه خوبه ، غیر از عکس اگر نوشته ها و اشعاری از دختران با ذوق داشته باشیم هم خوبه نه تنها شناخت خانواده بلکه شناخت مردم هم از دخترها بهتر می شود .

پرنیا ۱۹ ساله که اصالتا کرمانشاهی است و چند سالی را در رفسنجان زندگی می کند می گوید :من ۱۰۰ درصد با این جشنواره مخالف هستم چون باید اول مشکلات دختران را حل کنند چراکه دغدغه های دختران اینقدر زیاد هستند که قابلیت به تصویر کشیدن نیست ،در رفسنجان به خانم ها کم توجه می شود من اهل شهر دیگر هستم اهمیت دهی شون کم است دخترها امنیت ندارند می خواهم در سوپری بروم واقعا امنیت ندارم ،بیشتر باید رسیدگی کنند در این حوزها باید کار کنند .

خانم مریم ۲۲ ساله می گوید : یک بار جشنواره برگزار بشه بعد نظر بدهیم که نتیجه ای داشته یا نه ؟

سوار ماشین می شوم به طرف پارک موزه حرکت می کنم اطراف پارک خانواده هایی را می بینم که به همراه بچه هایشان برای تفریح در حال رفتن به پارک هستند ،خیابان شلوغ است و جایی برای پارک نیست بلاخره با هزار مکافات جایی برای پارک پیدا کردم و روانه پارک شدم تقریبا هوا تاریک شده بود ،خانواده صمیمی نظرم را به خود جلب کرد به طرفشان رفتم و با نشان دادن پوستر نظرشان را پرسیدم دختر خانم این خانواده که محصل بود نگاهی به پوستر می کند و می گوید این پوستر رو  توی کانال های خبری رفسنجان دیدم خیلی برام جذاب بود من حتما شرکت می کنم علاقه زیادی به عکس دارم کار شهرداریه واقعا خیلی خوبه چیزه جدیدیه .

مادر این دخترخانم هم می گوید :دخترم علاقه زیادی به عکس داره من اطلاع زیادی از این جشنواره ندارم ولی اینکه دخترم خوشحاله خوب خوبه و می تونه شرکت کنه .

و اما نظر خانمی دیگری را پرسیدم وی می گوید:رفسنجان با فرهنگ و دیدگاه مردمش بر رفتار و فعالیت دختران تاثیر گذاشته است، وعکاسی  نیز مانند دیگر زمینه‌های شغلی مشکلات خاص خود را دارد رفسنجان  ما هنوز آمادگی پذیریش دختران عکاس را ندارد مخصوصا برای عکاسی در محیط های باز و مردانه ،اما دخترانی می شناسم که با این چالش مقابله کردند و موفق هم بودند.

داخل محوطه فروشگاه های موزه می شویم،چند قدم پایین‌تر به سمت مغازه لباس فروشی که انتهای موزه است می روم از فروشنده‌ی جوان خانمی که آنجا ایستاده سؤال می‌کنم می گوید :من اصلا اطلاع ندارم علاقه ای به عکس ندارم ولی شهرداری واقعا خوب عمل کرده حتما این کارشم خوبه انشالله موفق باشه من خودم یزدیم ایشون را می شناسم خدا خیرش بده .

در ادامه گزارش عصر روز بعد همراه همکار عکاس سری به پارک جوان زدیم آنجا هم مانند پارک های دیگر شلوغ بود ؛

زهرا ۳۴ ساله در خصوص جشنواره اینچنین گفت :این کار عمومیه خیلی خوبه، مردم و زن می ببینند اگر ادامه دار باشه خوبه فکر می کنم هرچه در مورد زن و دختر کار بشه خوبه .

نجمه ۳۰ ساله کار شهرداری را خوب دانست  گفت:اگر نقش زن و دختر از لحاظ دید مذهبی و معیارهای اسلامی در قالب عکس بررسی شود خیلی خوب است باید چالش های بدحجابی در قالب عکس بیان شود و در خصوص آن راهکار داده شود چون رفسنجان به سمتی داره پیش می رود که معیارهای اسلامی کم ارزش شده اند اگر به موضوعات دیگر زن هم از لحاظ خانه داری و بچه داری هم  پرداخته شود خوبه.

دخترخانم ۱۵ ساله که اسمش فاطمه است نظرش را اینچنین گفت :به نظرم خوبه اگر موضوعات آن بیشتر باشد خوبه چون دخترخانم ها بیشتر در این زمینه دوست دارند عکس بگیرند مطرح بشوند من شرکت می کنم جالبه .

اما خانم ۶۱ ساله که خانه دار است در خصوص جشنواره نظرش را پرسیدم در جوابم گفت :خیلی خوبه ،چه بدی دارد که در مورد خانم ها کار بشه ! من خودم دخترم ندارم ولی شهرداری خیلی خوب عمل کرده ،در این مورد هم واقعا یقیین داریم خوب عمل می کنه همیشه شهردار را دعا می کنم.

فاطمه دانش آموزرفسنجانی اینچنین گفت:  اگر چنین جشنواره هایی باشه خوب است این نمایشگاه در فرهنگ سازی شهر موثر است من می پسندم این کار را ،اگر نمایشگاه های اجتماعی و فرهنگی دیگر هم برگزار شود خوبه .

خانم اصغری ۳۴ ساله که همراه بچه هایش و خواهرش به پارک آمده بود پوستر ی را که در دستم بود گرفت و گفت :خیلی خوبه در مورد خانم ها کار می کنند ،خانم ها خیلی مشکل دارند .

ندا ۳۴ ساله اهل رفسنجان نظرش را اینچنین بیان کرد :شهرداری هر کاری انجام دهد خوب است نمایشگاه عکس عالیه اگر ادامه دار باشد خوبه .

زهرا  خانم میانسالی که همراه دخترش روی نیمکت نشسته بود نظرم را جلب کرد کنارش رفتم وقتی تراکت جشنواره را بهش نشان دادم  نگاهی به تراکت انداخت و گفت :خیلی عالیه چون به نظرم شهر داره بزرگ میشه روز به روز جمعیت آن بیشتر می شود و دختران آگاه تر می شوند به خاطر مسائل اجتماعی و امکاناتی که وجود دارد مثل گذشته نیست همه از همه چیز خبر دارند وقتی چنین نمایشگاه هایی برگزار می شود در خصوص دختران، نشان داده می شود که دختران چه چیزی دوست دارند محور و نگاه دختر در شهر خودش به تصویر کشیده می شود خیلی خوبه .

وی می افزاید :اگر بعد از برگزاری این نمایشگاه به عکس ها و چالش هایی که به تصویر کشیده شده عمل بشود و اهمیت داده شود خوبه اینجور نباشه یک نمایشگاهی برگزار بشه و تموم شه بره اگر این نمایشگاه واقعی باشد و نظرات دخترها اهمیت داده شود خوبه، نباید جنبه تبلیغی باشه  آن چیزی باشه که خود شهرداری می خواهد بلکه ادامه دار هم باشد .

خانم ۳۵ دیگری در جوابم می گوید :من نظریه ای ندارم اطلاعی ندارم ،خانم دیگری که کنارش نشسته است نظری متفاوت تر وی دارد و می گوید :خوبه ،اگر در موضوعات دیگر کار شود خوبه عکس هم خوبه .

رقیه دانش اموز سال دهم است وقتی می گویم خبرنگارم برای گزارش آمده ام با خوشحالی می گوید : چی بگم! عالیه اگر یک کمی شهرداری به موضوعات دیگر هم بپردازد خوبه مثلا امنیت دختران ،دغدغه های دخترها به شکل دیگر پرداخته شود خوب است .

دو دخترخانم دیگر را می بینم به طرف شان می روم یکی سال یازدهم به اسم نیلوفر و دیگر ندا سال دهم در مورد جشنواره می گویند :این خیلی خوبه برای اولین بار است چنین چیزی می بینم .

الهه .ع دانش آموز سال دهم (متوسطه) است سال گذشته  در دوره عکاسی که سایت خانه خشتی برگزار کرد شرکت کرده است وی نظرش را اینچنین بیان کرد :به نظرم خوبه چون علاوه بر اینکه حرفه ای ها می توانند در این نمایشگاه شرکت کنند آنهائیکه شرایط با دوربین حرفه ای ندارند با موبایل ساده می توانند استعدادهای خود را به نمایش بگذارند با برگزاری این نمایشگاه دغدغه ها و مشکلات دختران و زنان برطرف می شود و به این قشر بیشتر توجه شود .

وی می افزاید :باعث می شود به زن با دیدگاه بهتری نگاه شود و نگاه جامعه عوض شود و امکان برای پیشرفت دختران در جامعه در همه عرصه ها فراهم می شود .

اما در پایان به سراغ خبرنگار خبرگزاری فارس رفتیم، وی هم از جالب و خاص بودن جشنواره حرف به میان آورد و گفت :به نظرم تا به حال چنین برنامه ای برای دختران و بانوان شهر تدارک دیده نشده رقابتی که بین علاقمندان به عکاسی صورت می گیرد نشاظ و شادابی و هیجانی در این ایام به وجود می آورد که در نوع خودش بی نظیر خواهد بود ضمن اینکه فکری که پشت این برنامه بوده قابل تحسین و قدردانی است .

این خانم فعال رسانه ای می افزاید :من به عنوان یکی از فعالان عرصه خبر و اطلاع رسانی از برنامه ریزان و ایده پردازان در این خصوص و سایر برنامه های فرهنگی شهرداری که توانسته تحولی ایجاد کند قدردانی می کنم امیدواریم اینگونه برنامه ها که گرامیداشت ایام و مناسبتهای ارزشی مسلمانان و شیعیان است، تداوم داشته باشد .

هوا تقریبا تاریک شده بود که راهی خانه می شوم ولی ذهنم همچنان درگیر این گزارش است و با خود می اندیشم که به هر حال انجام فعالیتهای فرهنگی برای هر قشری مخصوصا برای قشر دختر می تواند نظرات متفاوتی را در بر داشته باشد ولی تنها چیزی که برایم جالب بود تداوم این جشنواره  که خواسته به حق همه دختران بود ،امیدواریم شهرداری رفسنجان فقط به برگزاری همین جشنواره بسنده نکند و روند این فعالیت فرهنگی ادامه دار باشد ،چراکه خواسته بیشتر دختران رفسنجانی هم همین است .

گزارش :منیژه نوروزی

عکس :فاطمه السادات حسینی

برچسب ها:
جشنواره "از چشم دختران ببینیم"در رفسنجان جشنواره و نمایشگاه عکس شهرداری رفسنجان
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان