رئیسی در گفت‌و‌گوی ویژه خبری:

مسکن کرامت در کنار مسکن مهر فعال خواهد شد/ دست دولت در جیب صندوق بازنشستگان است

  • شناسه خبر: 123045
مسکن کرامت در کنار مسکن مهر فعال خواهد شد/ دست دولت در جیب صندوق بازنشستگان است

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری بابیان اینکه دولت دست خود را در جیب سازمان تأمین اجتماعی و صندوق بازنشستگان می‌کند و این ناشی از بی‌انضباطی مالی و پرخرجی دولت است، گفت: بودجه دولت و نهاد ریاست جمهوری دو برابر شده، علت این پرخرجی چیست.

خانه » اقتصادی » مسکن کرامت در کنار مسکن مهر فعال خواهد شد/ دست دولت در جیب صندوق بازنشستگان است

به گزارش خانه خشتی به نقل از فارس، حجت‌الاسلام‌ سیدابراهیم رئیسی کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری برای دومین بار در گفت‌وگوی ویژه خبری که با رویکرد اقتصادی به‌صورت زنده از شبکه دو سیما پخش شد، حضور یافت.

رئیسی در پاسخ به سؤالی مبنی براینکه براساس چه نیازی در کشور در انتخابات حضور یافتید، اظهار داشت: بنده ابتدا ولادت حضرت علی‌اکبر (ع) را تبریک گفته و به معدنچیان گلستان عرض تسلیت دارم و  ما معتقدیم که باید به مشکلات آنان و مسئله عموم کارگران رسیدگی شود.

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بابیان اینکه دولت باید درزمینهٔ رسیدگی به مسئله کارگران اقدام عاجل انجام دهد، ادامه داد: درباره اینکه چرا ما به این عرصه آمدیم باید گفت واقعیت قضیه وجود مشکلات اقتصادی و دغدغه‌های جدی مردم است به‌نحوی‌که این اقتصاد بیمار حالت اورژانسی پیداکرده و شرایط پولی و بانکی و بدهی‌های دولت خوب نیست به‌طوری این بدهی‌ها به ۲۱۰ هزار میلیارد تومان رسیده است.

وی با اشاره به وضعیت خلق پول و نقدینگی که به رقم بالای ۱۳۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده و ۷۰۰ هزار میلیارد تومان آن نیز در این دولت رقم خورده است، افزود: در این زمینه معوقات بانکی و شرایط کار و بیکاری جویندگان کار موردتوجه است چراکه هرروز به تعداد بیکاران کشور اضافه‌شده و ما شاهد تعطیلی کارگاه‌های تولیدی هستیم.

* ۵۰ درصد از ظرفیت صنعتی کشور فعال نیست

رئیسی با تأکید براینکه در حال حاضر ۵۰ درصد از ظرفیت صنعتی کشور فعال نیست و وضعیت معیشتی و فقر موجب دغدغه مردم شده است،‌یادآور شد: بنابراین ورود بنده به این عرصه برای این بود که گره‌ای از گره‌های کشور را بگشایم.

وی ادامه داد: وجود من در کشور اجماع‌ساز خواهد بود چراکه بنده معتقدم همه سلایق و تمام ظرفیت‌های کشور باید پای‌کار بیاید و با روش و شناختی که بنده از کشور دارم می‌توانم اجماع‌ساز باشم تا هیچ ظرفیتی باقی نماند که پای کار نیامده باشد.

* ۱۷ برنامه خاص نقاط محروم داریم

رئیسی بابیان اینکه محور برنامه ما پروژه محوری نیست بلکه اقتصادمحوری است، افزود: ما یک بسته برنامه‌ای به اقتضای اقلیم هر استان خواهیم داشت و براساس نیاز هر استان می‌توان نسخه اقتصادی داشت لذا ما ۱۷ برنامه خاص نقاط محروم داریم.

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: ما ابتدا یک برنامه با آمایش سرزمینی تدوین شده داریم که آن را اعلام خواهیم کرد.

وی با اشاره به نرخ ۱۲ درصد بیکاری در کشور یادآور شد: طبق قانون توسعه ششم این رقم باید به ۸ درصد برسد، ولی مبنای بیکاری این است که هر کس یک ساعت در هفته کار کند بیکار تلقی نمی‌شود در حالی که عرف و بازار این را قبول ندارد و اصل این مبنا مورد بحث ما است.

* با ریتم فعلی دولت اصلاح بیکاری ۱۰ سال طول می‌کشد

رئیسی گفت: اگر با همین ریتم فعلی که دولت اشتغال ایجاد می‌کند کار پیش برود ۱۰ سال طول می‌کشد تا آمار فعلی بیکاری درست شود.

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با تأکید براینکه برای حل بحران بیکاری باید اشتغال میلیونی ایجاد شود و کف اشتغال سالی یک‌میلیون است، خاطرنشان کرد: ۱۷ هزار کارگاه تولید تعطیل‌شده که باید به حرکت دربیاید و این کارگاه‌ها در مدار تولید قرار بگیرند و قطعاً امکان این کار وجود دارد.

وی نکته بعدی را سیاست تکمیل واحدهای نیمه‌‌تمام عنوان کرد و افزود: در این زمینه مسئله ایجاد اشتغال مطرح است و ظرفیت‌هایی که کشور دارد واقعاً عظیم است.

رئیسی ادامه داد: ما کشوری هستیم که حدود ۳ هزار کیلومتر با دریا ارتباط داریم اما کشورهایی که ارتباطشان با دریا بسیار کمتر از ما است ۵۰ درصد از دریا بهره‌وری دارند درحالی‌که ما تنها از ۲ درصد برخورداریم.

* تولید مسکن را در کشور فعال خواهیم کرد

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری یکی از صنایع اشتغال‌زا را مسکن عنوان کرد و اظهار داشت: مسکن مهر که درصد بسیاری از کار آن انجام شد را دولت تنها سالی ۶ درصد پیش برد، لذا ما تولید مسکن را در کشور فعال خواهیم کرد. چراکه زمین و مصالح آن موجود است و ما از این طریق مشکل مسکن برای زوج‌های جوان را نیز حل می‌کنیم.

وی با اشاره به قاچاق کالا آن را یکی از بحران‌های تولید در کشور ارزیابی کرد و افزود: ۱۸ هزار میلیارد دلار قاچاق کالا وجود دارد که اگر برای هر یک میلیارد دلار ۱۰۰ شغل ایجاد شود هرسال می‌توان یک‌میلیون شغل ایجاد کرد.

رئیسی با اشاره به صنایع تبدیلی و لزوم توجه به این مسئله در کنار کشاورزی گفت: خرما ازجمله محصولاتی است که در کنار آن می‌توان صنایع تبدیلی ایجاد کرد و از این طریق نیز اشتغال‌زایی داشت.

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بابیان اینکه چرا وقتی کالای تولیدی باکیفیت خوب در کشور وجود دارد ما از کالاهای خارجی استفاده می‌کنیم، افزود: می‌توان به تولیدکنندگان گفت که از استانداردهای لازم برخوردار باشید و از طرف دیگر باید به نقش صادرات و سیاست خارجی توجه کنیم. چراکه افزایش صادرات و کاهش واردات ضروری است اما متأسفانه شاهد افزایش واردات هستیم.

وی بابیان اینکه دولت در اول کار خود گفته بود که میزان واردات زیاد است اما این مسئله همچنان حل‌نشده و این رقم تا دو برابر شده است، گفت: در هر وزارتخانه باید یک معاونت اشتغال فعال شود تا بتوان از تمام ظرفیت‌ها استفاده کرد.

رئیسی بابیان اینکه ما باید حتماً به بدنبال شغل با هزینه کم ببریم و این حتماً شدنی است، گفت: اگر ظرفیت‌های کشور را اصلاح کنیم می‌توانیم آنچه به دولت تکلیف شده را محقق کنیم.

* استفاده از ۲۰ درصد نقدینگی مانع از تعطیلی کارگاه‌ها می‌شد

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به نقدینگی حدود ۷۰۰ هزار میلیارد تومان اظهار داشت: اگر ۲۰ درصد از این نقدینگی در تولید به کار می‌رفت نه کارگاه‌ها تعطیل می‌شد و نه ما شاهد این بیکاری بودیم.

وی بابیان اینکه نقدینگی در عرصه‌های غیر تولید رفته است، تصریح کرد: اگر این نقدینگی جذب تولید می‌شد ما شاهد این وضعیت نبودیم و بحران بیکاری هم حل می‌شد.

رئیسی در پاسخ به سؤالی مبنی براینکه با چه سیاستی می‌خواهید مسکن را از رکود خارج کنید، گفت: مسئله مسکن برای مردم بسیار ضروری است و دولت باید در بخش مسکن روستایی ۲۰۰ هزار مسکن ایجاد کند اما دولت به این میزان توجه نکرده است.

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به آمار ۷۰۰ هزار ازدواج در سال آن را قابل‌افزایش دانست و بیان داشت: یکی از مسائل مهم در این زمینه مسکن است.

* مسکن کرامت در کنار مسکن مهر فعال خواهد شد

وی یادآور شد: بر اساس آنچه درباره مسکن مهر پرداخت‌شده ۵ هزار میلیارد برگشت دارد که می‌توان با این مبلغ هم مسکن مهر را فعال کرد و هم مسکن کرامت صورت می‌گیرد.

رئیسی با تأکید براینکه دولت باید به افراد کم‌درآمد تسهیلات بدهد و از مسکن‌سازی حمایت کند، گفت: مثلاً باید مالیات ساخت مسکن را کاهش داد به‌ویژه در مناطق کم برخوردار و ما حتماً باید بازار سرمایه را با مسکن ارتباط دهیم.

* باید مالیات مسکن را کاهش بدهیم

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد:‌ ما باید حتماً در ارتباط با قانون مالیات پیشنهادی را به مجلس ارائه دهیم تا برای کسانی که مولد مسکن هستند مالیات صرف کند و مسکن‌سازان تشویق شوند لذا با توجه به ظرفیت کشور می‌توان سالی یک‌میلیون مسکن داشت.

* دولت بدهی ۱۰۰ هزارمیلیاردی به صندوق بازنشستگی را بپردازد

وی در خصوص صندوق بازنشستگی اظهار داشت: اولاً بازنشستگان باید به‌درستی دیده شوند و دستشان در جیب خودشان باشد و خجالت نکشند، لذا در این زمینه مسئله صندوق بازنشستگان قابل‌توجه است، سؤال ما این است که چرا دولت بدهی ۱۰۰ هزارمیلیاردی خود به صندوق بازنشستگان را نمی‌دهد.

رئیسی بابیان اینکه دولت دست خود را در جیب سازمان تأمین اجتماعی و صندوق بازنشستگان می‌کند و این ناشی از بی‌انضباطی مالی و پرخرجی دولت است، گفت: بودجه دولت و نهاد ریاست جمهوری دو برابر شده، علت این پرخرجی چیست.

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به بدهی دولت به سیستم بانکی که معادل ۱۸۰ هزار میلیارد است و بدهی دولت به صندوق بازنشستگی ادامه داد: برخی پرداخت‌ها و حقوق باید اصلاح شود و ما در دولت خود حقوق نجومی نخواهیم داشت چراکه مبنای ما شفافیت است.

وی تأکید کرد: باید همه مردم از درآمد همه دولتمردان از خودم تا تک‌تک وزرا اطلاع داشته باشند و مردم دغدغه محرمانگی دولت را نداشته باشند.

* پرخرجی‌های دولت قابل‌تحمل نیست

رئیسی بابیان اینکه ما ۲۵۰ هزار میلیارد تومان هزینه دولت را قبول نداریم و معتقدیم باید به بودجه عمرانی کشور توجه شود، گفت: پرخرجی‌های دولت قابل‌تحمل نیست.

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به گستردگی شستا تأکید کرد: با توجه به گستردگی شستا وجود یک انضباط مالی در آن ضروری است و اگر این‌طور نشود کل پول شستا که باید ۳۳ درصد باشد تنها ۷ درصد به سازمان تأمین اجتماعی داده می‌شود و بنابراین درآمد شستا باید افزایش پیدا کند تا وضعیت صندوق بازنشستگان این‌طور نباشد.

وی در ادامه در خصوص علت رشد نقدینگی و هدایت آن به سمت تولید گفت: این نقدینگی نگران‌کننده است و مسئله بانک مرکزی نیز در این زمینه قابل‌توجه است، بانک مرکزی باید نظارت خود را بر بانک‌ها تقویت کند، مؤسساتی مانند کاسپین و پدیده نباید باعث دغدغه مردم شود، اگر این مؤسسات مجوز ندارند باید جلوی فعالیت آن‌ها گرفته شود و اگر مجوز دارند نباید اجازه داد که در کشور ایجاد بحران کنند.

*۵۷۰ هزار میلیارد معوقات بانکی باید وصول شود

رئیسی به مسئله معوقات بانکی اشاره کرد و گفت: ۵۷۰ هزار میلیارد تومان به‌عنوان تسهیلات به کسانی داده‌ایم که معوقات بانکی دارند و باید وصول شود و از سوی دیگر بدهی دولت به سیستم بانکی باید تعیین و تکلیف شود.

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری یکی دیگر از اقدامات ضروری را اضافه شدن املاک و اموال بلوکه‌شده به چرخه مالی کشور عنوان کرد و گفت: اموال بلوکه‌شده بانکی باید به چرخه مالی و پولی کشور بازگردد.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی براینکه در سال ۹۷ مالیات بر تولید را افزایش‌خواهید داد یا خیر، اظهار داشت: این مسئله که نظام مالیاتی ما چگونه اخذ مالیات می‌کند مهم است، ما قانون مالیات داریم که اجرانشده و باید کامل اجرا شود و روش فعلی قدیمی است. البته در برخی موارد قانون مالیات نیز باید تجدیدنظر شود و بسیاری از اتحادیه‌های صنفی می‌توانند به صحنه بیایند و فعال شوند.

رئیسی با اشاره به لزوم راه‌اندازی سامانه جامع اطلاعاتی در خصوص نظام بانکی، واردات و صادرات و دستگاه‌های نظارتی تصریح کرد: ما از این طریق می‌توانیم از فرار مالیاتی جلوگیری کنیم، در حال حاضر کف فرار مالیاتی ۳۰ هزار میلیارد تومان است که این قابل وصول است.

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بابیان اینکه برخی افراد که اصطلاحاً به آن‌ها یقه‌سفید می‌گویند مالیات پرداخت نمی‌کنند، خاطرنشان کرد: مردم حاضرند مالیات بدهند اما تبعیض نباشد.

وی درباره برنامه ششم توسعه که بر شفافیت حقوق و دستمزد تأکید کرده است و برنامه وی برای عدالت پرداخت حقوق گفت: ما برای اقتصاد شفافیت قائلیم و می‌توان در فضای مجازی اقتصاد را پشت ویترین قرارداد چراکه مردم مورد اعتماد هستند و این کار سلامت کشور را تضمین می‌کند، وقتی مسئولان برجسته کشور باید ثروت خود را اعلام کنند تکلیف بقیه نیز روشن است.

رئیسی درباره قاچاق رسمی در کشور و رشد قاچاق تصریح کرد: قاچاق ما حتماً کوله‌بری‌ها نیست بلکه قاچاق سازمان‌یافته است که دغدغه مردم و مسئولان است درحالی‌که مدیریت در گمرک و بندرها دست‌یافتنی است و می‌توان با فعال شدن وزارت اطلاعات و وزارت خارجه برای ردیابی دست‌های خارج از کشور و سلامت مرزها این مشکل را حل کرد.

* حتماً می‌توان با قاچاق کانتینری برخورد کرد

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بابیان اینکه حتماً می‌توان با قاچاق سازمان‌یافته و کانتینری برخورد کرد در جمع‌بندی سخنان خود اظهار داشت: یارانه دهک‌های پایین باید افزایش پیدا کند، کسی که ۴۵ هزار تومان می‌گیرد چطور می‌تواند زندگی کند لذا ما باید در جهت کاهش فاصله طبقاتی گام برداریم.

وی در پایان تصریح کرد: مردم عزیز بدانند آنچه عرض می‌کنیم و وعده می‌دهیم کاملاً کارشناسی شده و قابل‌اجرا است و این طلبه با توجه به آشنایی به وضعیت مردم کشور این برنامه را درزمینهٔ اشتغال و معیشت قابل‌اجرا می‌داند و آقایان هم نباید رقیب هراسی کنند.

انتهای پیام/

برچسب ها:
دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری رئیسی مسکن مسکن کرامت مسکن مهر
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان