گزارش؛

حال و هوای مساجد رفسنجان در شب نوزدهم ماه رمضان

  • شناسه خبر: 203684
حال و هوای مساجد رفسنجان در شب نوزدهم ماه رمضان

مردم رفسنجان در نخستین شب از لیالی قدر و شب ضربت خوردن مولای متقیان امام علی (ع) با حضور در مساجد، حسینیه‌ ها و تکایا، بانگ الهی العفو و الغوث الغوث برای برآورده شدن حاجات سر دادند تا چون لسان الغیب مخاطب این مصرع ” دوش وقتِ سَحَر از غُصه نجاتم دادند ” باشند.

خانه » گزارش » حال و هوای مساجد رفسنجان در شب نوزدهم ماه رمضان

به گزارش خانه خشتی، در مساجد و تکایای رفسنجان دعای جوشن کبیر گوش نوازی می کند، سبحانک یا لااله الا انت.
این صحن و سرا جایی که اشک ها اشک دلدادگی معروف است برای حق. شب احیا و هر کس در هر کجای مسجد نشسته و قرآنی بر سر دارد و تو ای بنده خدا، پاسی از شب که دنیا خواب و درهای آن بسته است درهای آسمان بیکران برای تو گشوده شده تا از این ماه برای هزار ماه بهره بگیری.

توصیف حال وهوا از زمین و زمان می جوشد باید باشی و بفهمی حال و هوای این سرّ سحر لیالی قدر را.

برای جمع‌آوری توشه راه، خداوند در هر موسم و زمانی، درِ رحمتش را باز و سفره‌اش را پهن کرده است، لذا باید هر فرصتی را برای بدست آوردن توشه راه غنیمت شمرد.

یکی از بهترین فرصت‌ها برای جمع کردن توشه، همین شب‌های قدراست، باید این شب‌ها را غنیمت شمرده و آن را پاس داشت.

هر گوشه ای از مساجد که سر می زدم عده ای در دعاهایشان بزرگترین آرزو را شفای مریضان از درگاه خدا خواهانند، برخی رفع گرفتاری ها و برآورده شدن حاجات و از همه مهمتر دعای عده ای هم فرج امام زمان و سلامتی برای فرزند امام حسن عسکری(ع) است.

برخی در گفتگو با خانه خشتی می گویند این شب ها بهترین فرصت است باید از سمتی برگشت و به سمت خدا رفت. آن ها احساس سبک بالی می کنند در این اوقات.

شب ۱۹ رمضان است، هرکس در گوشه ‌ای خلوتی برگزیده و دستانش را برای دعا می‌گشاید تا سفره نیاز معنوی خود را از مهربانی پروردگارش پُر کند.

امشب دل‌های شکسته زیادی باوجود آنکه در کنار یکدیگر جمع شده بودند، در خلوت، پروردگارشان را صدا زدند، گاه ساده از خدا زندگی دنیا را خواستند و گاه آسایش آخرت را ملتمسانه درخواست کردند؛ همگی شفای مریضان را طلب کردند و اینجا همه امید به اجابت دارند زیرا وعده خدا را راست ‌ترین کلام‌ ها می ‌دانند.

مؤمنان شب ‌زنده‌دار رفسنجان، در نخستین شب از لیالی قدر همزمان با دیگر هموطنان سراسر کشور، خداوند را هزاران بار با اسامی اعظمش خواندند و آیات الهی را همچون تاجی بر سر نهادند و از درگاه ایزد منان طلب آمرزش کردند.

استادمان حضرت آیت‌الله انصاری شیرازی می‌فرمودند: “آب حیات در تاریکی شب است”

امام حسن عسکری(ع) هم در این مورد می‌فرمایند: «اِنَّ الوُصُولَ اِلی اللهِ عَزّوجلَّ سَفَرٌ لا یُدرَکُ اِلّا بِامتِطاءِ اللَّیلِ» یعنی برای رفتن به سمت خدا راهی است که مرکبش شب می‌باشد.

قرائت دعای جوشن کبیر و ذکر هزار نام متعالی الهی برای درخواست دوری از آتش خشم خدا، قرائت سوره‌های روم، عنکبوت و دخان از قرآن کریم، سردادن ندای العفو و استغاثه از خداوند متعال برای بخشش گناهان و همچنین حضور در مجالس مداحی و وعظ از جمله آیین‌های این شب‌هاست که در نخستین شب از لیالی قدر امسال نیز همین روال صورت گرفت.

پس شب زنده داری آن هم در لیالی قدر فرصتی بسیار پر ارزش که می تواند انسان را درگون سازد و باقی عمرش را به بندگی، خدمت گذاری، انفاق، دوستی، پرهیز از گناهان و جمع آوری توشه برای آخرت صرف کند.
هنوز دو شب دیگر از لیالی قدر مانده است باشد که قدر این لحظات ناب و شب پروری را بدانیم.

گزارش: مریم رضایی

انتهای پیام/

برچسب ها:
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

  • حسن

    واقعا چقدر حال کردیم شب نوزدهم دعا قرآن سر گذاشتن چقدر حال هوای آدم عوض میکنه
اخبار ویژه
اخبار رفسنجان