رفسنجان و ۴۴ سال “روایت پیشرفت”

  • شناسه خبر: 202479
رفسنجان و ۴۴ سال “روایت پیشرفت”

“روایت پیشرفت” در چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ویژه‌برنامه‌ای است که قرار شده در قالب ۲۶ کمیته دستاوردهای انقلاب را در استان کرمان با هنرمندی شرح دهد و آن را تبیین کند؛ در رفسنجان نیز این ویژه برنامه در روز دوشنبه در دانشگاه ولیعصر برگزار شد.

خانه » اسلاید شو » رفسنجان و ۴۴ سال “روایت پیشرفت”

به گزارش خانه خشتی، انقلاب اسلامی ایران این روزها در حالی به چهل و چهارمین سالگرد خود نزدیک می‌شود که طی بیش‌ از چهار دهه تحولات بزرگ و بنیادین آن در بخش های مختلف غیرقابل انکار است.
دهه فجر و فرارسیدن سالروز پیروزی انقلاب اسلامی، فرصت بزرگ و مغتنمی برای روایت انقلاب اسلامی و دستاوردهای آن در حوزه‌های گوناگون است زیرا هرچه از زمان پیروزی این انقلاب اسلامی فاصله گرفته می‌ شود اهمیت پرداختن به موضوع دستاوردها و تبیین پیشرفت‌های جمهوری اسلامی نیز بیشتر احساس می‌شود.
ویژه‌برنامه روایت پیشرفت برنامه‌ای برای ارائه‌ روایتی شفاهی از پیشرفت‌ها و دستاوردهای بی‌شمار انقلاب اسلامی در رفسنجان است که در تالار خیام دانشگاه ولیعصر(عج) رفسنجان امروز با حضور مسئولان شهرستان برگزرا شد.

دستاوردهای انقلاب اسلامی کمتر به نسل جوان انتقال یافته است

امام جمعه رفسنجان در این ویژه برنامه به پیشرفت های چشمگیر و فراوان در همه زمینه ها در ۴۴ سال اخیر در ایران اشاره و با بیان اینکه این دستاوردها به نسل جوان کمتر انتقال داده شده است و دشمن در حال ناامید کردن مردم است بیان کرد: در همه نقاط کشور این پیشرفت ها قابل مشاهده است به طوری که در رفسنجان قبل از انقلاب هیچ مرکز آموزش عالی در این شهرستان وجود نداشت و فرزندان این خطه مجبور بودند برای تحصیل به استان های مجاور مهاجرت کنند که در حال حاضر بیش از ۱۰ موسسه و مرکز آموزش عالی و دانشگاه تاسیس و فعالیت دارند و ۷۰ درصد دانشجویا نبومی هستند.


حجت الاسلام اصغر عسکری ادامه داد: در دانشگاه ولیعصر (عج) رفسنجان ۵ دانشمند پراستناد دنیا مشغول به کار هستند و ۳۰ پروفسور و استاد تمام در دانشگاه های شهرذستان تدریس دارند.
امام جمعه رفسنجان بیان کرد: بیش از ۱۴ هزار دانشجو از دانشگاه ولیعصر رفسنجان فارغ التحصیل شده اند که ۴۰ درصد آن ها در مراکز صنعتی و علمی و ادارات فعالیت دارند.
وی گفت: این ها از افتخارات جمهوری اسلامی است و مردم در مقابل این همه نعمت های نازل شده از سوی خداوند سجده شکر به جای می آورند.
وی به نمونه های دیگر از دستاوردها هم اشاره کرد و افزود: در رفسنجان در زمینه های فرهنگی ۹ نشریه به صورت هفته نامه، دوهفته نامه، ماهنامه در حوزه های مختلف سیاسی، اقتصادی و غیره و نیز ۱۷ تشکل مجوزدار سیاسی مشغول به فعالیت دارند.
حجت الاسلام عسکری تصریح کرد: در این شهرستان اتباع بیگانه مسیحیت، کلیمی و زرتشتی، شیعیان و اهل سنت در فضای امن و آرام رفسنجان زندگی می کنند.
وی با اشاره به اینکه رفسنجان تا قبل از انقلاب فرودگاه نداشت و فقط یک مورد در مرکز کرمان وجود داشت بیان کرد: بعد از پیروزی انقلاب فرودگاه در رفسنجان و سیرجان و غیره احداث شد؛ همچنین در رفسنجان قبل از انقلاب رادیو که اخبار شهرستان را به سمع مردم برسانند وجود نداشت که این ها از برکات نظام مقدس جمهوری اسلامی است.
امام جمعه رفسنجان تصریح کرد: در حوزه توسعه مراکز درمانی پیشرفت زیادی در دوران ۴۴ سال اخیر داشتیم و قبل از آن بیماران به مراکز درمانی استان های مجاور مسافرت می کردند.
وی خاطرنشان کرد: در حوزه صنعتی نخستین محصول کاتد مس در ۳ خرداد ۱۳۶۱ در مجتمع مس سرچشمه تولید شد تا قبل از آن این معدن و مدیریت آن به دست آمریکایی ها و خارجی ها بود که در این روز با تولید این محصول تا کنون این مدیریت به دست متخصصان داخلی انجام می شود.
امام جمعه رفسنجان گفت: ۴۴ سال آمریکا برای نابودی این ملت و انقلاب تلاش کردند اما همه آن ها این آرزو را به گور بردند و طعم تلخ ناکامی و ناامیدی را دشمنان خوهند چشید.

مدرسه سازی و توسعه کشاورزی از دستاوردهای مهم انقلاب در رفسنجان

 

فرماندار رفسنجان نیز در این ویژه برنامه ضمن تبریک به مناسبت دهه مبارک فجر بیان کرد: رفسنجان در حال حاضر دارای ۸ هزار و ۲۵۰ کیلومتر وسعت، ۴ بخش، ۶ شهر، ۹۳۲ آبادی و جمعیت ۳۲۷ هزار نفر است.
وی اظهار کرد: قبل از انقلاب ۴۲۷ آبادی در این شهرستان وجود داشت که ۶۵ روستا از برق و ۳۱ روستا از آب برخوردار بودند از پیروزی انقلاب اسلامی تا کنون آمار توسعه روستاها رشد دو برابری یعنی ۹۳۲ آبادی و روستا را نشان می دهد و در همه این روستاها زیرساخت های آب، برق و گاز به برکت انقلاب اسلامی ایجاد شده است.


حسین رضایی با اشاره به افزایش نرخ باسوادی در این شهرستان به ۹۸ درصد و نیز توسعه مدرسه سازی بیان کرد: قبل از پیروزی انقلاب اسلامی در این شهرستان ۱۱ مدرسه احداث شده بود که در حال حاضر با برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی ۶۰ هزار دانش آموز در ۳۴۲ مدرسه مشغول به تحصیل هستند.
وی ادامه داد: همچنین در حوزه درمان در حال حاضر توسعه مراکز درمانی شهری و روستایی به ترتیب به ۱۱ مرکز و ۸۸ خانه بهداشت در روستاها افزایش یافته و خدمات درمانی تقریبا به همه نقاط شهرستان گسترش یافته است.
فرماندار رفسنجان خاطرنشان کرد: در حوزه کشاورزی ایران در ۱۵ محصول رتبه نخست تا رتبه دهم جهان را داراست که افتخار و دستاورد بسیار مهم برای ایران در بعد از پیروزی انقلاب اسلامی است.
وی تصریح کرد: قبل از انقلاب ۶۴ هزار هکتار زمین زیر کشت محصول پسته رفته بود که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی این توسعه کشت افزایش یافته و در حوزه محصول پسته بیش از ۴۰۰ هزار هکتار باغ پسته ایجاد شده است.
وی گفت: از ناحیه این محصول ارزآوری برای کشور ایجاد می شود که در رفسنجان بیش از ۸۰ هزار باغ پسته وجود دارد و در ۱۲ سال اخیر از این باغات ِ شهرستان، محصولل صادر و برای کشور بیش از ۱۴ هزار ارزآوری داشته است.
رضایی گفت: ایران رتبه اول تولید پسته را تا سال های اخیر داشت و اکنون این رتبه به ۲ رسیده است.
وی همچنین در حوزه جهاد کشاورزی شهرستان به تولید روزانه ۵۰ تن شیر و تولید یک سوم مرغ مورد نیاز استان کرمان در این شهرستان اشاره وبیان کرد: توسعه و وجود ۱۵۰ واحد پرورش مرغ و نیز توسعه مجتمع های صنعتی تولید دام سنگین با ۱۵ هزار دام سنگین از دستاوردهای انقلاب اسلامی در تولید مایحتاج مورد نیاز، رسیدن به خودکفایی و بی نیاز شدن از بیگانگان است.
فرماندار رفسنجان همچنین به احداث ۱۶۲ کیلومتر دوبانده سازی راه ها و ۳۷۷ کیلومتر راه روستایی اشاره داشت که در قبل از پیروزی انقلاب اسلامی راه های روستایی در شهرستان خاکی بوده و وسعت کمی هم در شهرستان آسفالت وجود داشت.

معادن شهرستان دورنمای خوبی برای ایجاد اشتغال است

رضایی با بیان اینکه مجتمع مس سرچشمه در اوایل پیروزی انقلاب اسلامی که از دست آمریکایی ها خارج و به دست متخصصان داخلی و صنعتگران افتاده است کسی فکر نمی کرد این صنعت بتواند ۶ ماه دوام بیاورد گفت: در ایران نبوغ و نخبه ها و متخصصان زیادی داریم که می توانند چرخ اقتصاد مملکت را بچرخوانند.
وی ادامه داد: معدن مس سرچشمه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تا کنون توانسته نیروهای زیادی را به کار بگیرد و در حال حاضر معدن مس دیگری نیز اکشتاف شده که این معادن می توانند دورنمای خوبی برای ایجاد اشتغال باشند.
وی در آخر به چهره های ماندگار انقلابی آیت الله هاشمی رفسنجانی، حجت الاسلام شیخ محمد هاشمیان و حجت الاسلام حاج عباس پورمحمدی اشاره و یادشان را گرامی داشت و گفت: این بزرگان در به ثمر رسیدن انقلاب اسلامی از هیچ تلاشی فروگذار نبودند و در این مسیر کانون های انقلاب اسلامی را در شهرستان برپا می کردند.

اجرای طرح درآمد پایدار توسط شهرداری رفسنجان رتبه نخست در جنوب شرق کشور

شهردار رفسنجان هم در این برنامه با اشاره به اینکه شهر رفسنجان قبل از انقلاب وسعتش به هزار هکتار نمی رسید گفت: در حال حاضر پس از گذشت ۴۴ سال از عمر انقلاب اسلامی ارائه خدمات شهرسازی، زیباسازی، مبلمان شهری و غیره به نحو شایسته ای انجام می شود که در این زمینه ها جزو شهرهای برتر استان کرمان و جنوب شرق کشور هستیم.


مجید کهنوجی بیان کرد: ما بحث درآمد پایدار را در دستور کار درایم که در دوره ششم شورای اسلامی شهر طرحی با سرمایه گذاری یکی از شرکت های زیرمجموعه مس سرچشمه شروع کردیم و از معدود شهرهایی هستیم که به بحث سرمایه گذاری جهت درآمدزایی پایدار ورود کردیم که آینده شهر تضمین خواهد شد.
وی افزود: ایجاد ۲۰۰ شغل در این طرح بسیار خوشحال کننده است که دردی از جامعه بیکاران کاسته شد.
کهنوجی ادامه داد: از دیگر موضوعات دیگر طی اخیر تقسیم کردن شهر به ۵۰ قسمت است تا در این محله ها به رفع محرومیت، ساماندهی حوزه ورزش، زیرساخت ها و نیازهای اهالی منطقه بپردازیم؛ یکی از بزرگترین دستاوردهای این طرح نیز برون سپاری خیلی از کارها مانند فضای سبز، جمع آوری زباله ها و غیره است.
وی تصریح کرد: در بحث های عمرانی هم در سال گذشته برای اجرای پروژه و طرح در ۱۲۷ نقطه قرارداد با پیمانکار منعقد شد؛ حداقل هزار و ۲۷۰ نفر مشغول به کار هستند و بودجه سال آینده را با توکل بر خدا به ۲ هزار میلیارد تومان افزایش خواهیم داد تا ساماندهی و اجرای طرح های موثر و نیازمند در شهر رفسنجان رشد صعودی بگیرد.
شهردار رفسنجان گفت: در بحث های فرهنگی، اجتماعی، ورزشی و غیره شهرداری رفسنجان ورود کرده و همچنین در جابجایی مهمانشهر رفسنجان با حمایت استاندار کرمان که بومی شهرستان رفسنجام هم هستند ورود کردیم که خوشبختانه به زودی جابجایی این مهمانشهر آغاز خواهد شد ما اطلس شهر در بحث اتباع بیگانه را در دستور کار داریم.
وی همچنین تصریح کرد: در بحث آسفالت هم تا کنون ۲۵۰ کوچه و خیابان را آسفالت کردیم و می توان گفت تقریبا هر روز یک کوچه آسفالت می شود.
شهردار رفسنجان خاطرنشان کرد: ساماندهی میادین شهر در دستور کار است که میدان ابراهیم ساماندهی شده و در حوزه ایجاد فضای سبز هم افزایش سرانه فضای سبز را داشتیم ۴۰۰ هزار متر مربع فضای سبز در رفسنجان احداث شد.

توانمندسازی و آسیب زدایی در حوزه بانوان رهاورد انقلاب

مژده سرچشمه پور هم آخرین سخنران این ویژ هبرنامه بود که وی نمونه بانوی ملی در بخش کشاورزی و تولید گیاهان دارویی است.
وی افزود: از آنجایی که شهرستان با خشکسالی و کمبود منابع آب مواجه است سال ۹۲ در زمینی به مساحت ۱۰ هزار متر مربع در روستای علم آباد شروع کردم به کشت گیاهان دارویی که خوشبختانه توانستم در این زمینه بانوان زیادی را در سطح روستاهای شهرستان، استان کرمان و نیز کشور مشغول به کار کنم آن ها با فراگیری آموزش های کشت انواع گیاهان دارویی به اقتصاد خانواده کمک می کنند.


سرچشمه پور بیان کرد: در اواسط دی ماه امسال نخستین کنگره بین المللی بانوان تاثیرگذار در تهران برگزار شد که از بین ۹۰۰ زن مدیرعامل شرکت ها ۱۰ نفر حایز رتبه و تندیس این کنگره شدند.


انتهای پیام/

برچسب ها:
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان