بیماران مرگ مغزی در رفسنجان و اهدای ۸۸ عضو

  • شناسه خبر: 196325
بیماران مرگ مغزی در رفسنجان و اهدای ۸۸ عضو

هماهنگ کننده پیوند اعضا دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان گفت: از سال ۹۶ تا کنون بیماران مرگ مغزی در رفسنجان ۸۸ عضو حیاتی از جمله کلیه، کبد و قلب را به بیماران نیازمند اهدا کردند، آن ها چراغ خانه هایی را روشن کردند و رفتند.

خانه » اسلاید شو » بیماران مرگ مغزی در رفسنجان و اهدای ۸۸ عضو

به گزارش خانه خشتی؛ زهرا عظیمی روز شنبه اظهار کرد: مرگ مغزی بر خلاف کما، مرگی حتمی است، یعنی شخصی که دچار مرگ مغزی می شود با وصل شدن به دستگاه اکسیژن و خون رسانی به سایر اعضا بعد از ۱۴ روز قلب ایست کرده و مرگ وی حتمی است امّا شخصی که به کما می رود ممکن است بعد از مدّتی به زندگی برگردد البته نه زندگی عادی بلکه زندگی نباتی.

وی افزود: یکی از مشکلات ما این است که مردم فرق بین مرگ مغزی و کما را به درستی درک نمی کنند و با اینکه به همراهان و خانواده مریض اعلام می کنیم که بیمار شما دچار مرگ مغزی شده فکر می کنند ممکن است بیمارشان به زندگی برگردد و در رضایت دادن به اهدای عضو تعلل می کنند.

عظیمی ادامه داد: در حالی که وقتی بیماری دچار مرگ مغزی می شود برای اینکه بتوانیم شخص و بیمار دیگری را به حیات برگردانیم فرد مرگ مغزی را به دستگاه وصل می کنیم و کادر درمان هر روز آزمایشاتی از وی انجام می دهند لذا با اینکه اجباری در دادن رضایت نامه نیست امّا عجله در این زمان ۱۴ روزه بسیار مهم و مفید است و پس از آن قلب ایست کرده و از کار میفتد.

وی افزود: اهدای عضو سعادتی است برای خانواده اهدا کننده؛ آن ها در سخت ترین شرایط بحرانی و از دست دادن عزیزشان بهترین تصمیم را می گیرند تا افراد دیگری را که با مرگ دست و پنجه نرم می کنند به حیات و زندگی برگردانند.

هماهنگ کننده پیوند اعضا دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان با اشاره به اینکه یک فرد مرگ مغزی می تواند به ۸ نفر یکی از اعضای کلیه، کبد، قلب، ریه، روده و لوزالمعده را هدا کند تصریح کرد: همچنین یک فرد مرگ مغزی می تواند به یک تا ۵۳ نفر که دچار معلولیت هستند اعضایی مانند بافت و نسوج، قرنیه و غیره را اهدا کنند.

وی بیان کرد: از سال ۹۶ تا کنون ۲۶ مرگ مغزی در بیمارستان علی ابن ابیطالب(ع) بستری شدند که با کسب رضایت از خانواده آن ها ۸۸ عضو شامل ۴۲ کلیه، ۳۸ کبد و ۸ قلب به بیماران نیازمند در کرمان و شیراز اهدا شد.

عظیمی گفت: دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان طی بحران کرونا جزو ۴ دانشگاه برتر کشور از نظر اهدای عضو و رشد صعودی پیوند اعضا انتخاب شد.

وی ادامه داد: از بیمارانی که دچار مرگ مغزی می شوند باید تست پی سی ار گرفته شود تا مطمئن شویم ویروس کرونا در خون جریان نیافته و اعضای بدن را دچار آلودگی از نظر کرونا نکرده باشد.

عظیمی خاطرنشان کرد: لذا کار ما در بحران کرونا سخت بود امّا به همت تیم اهدای عضو و با همکاری معاونت درمان در کار ما خللی ایجاد نشد.

وی با بیان اینکه سال گذشته از ۸ بیمار مرگ مغزی در رفسنجان ۷ کبد و ۱۴ کلیه اهدا شد داشتیم تصریح کرد: فرهنگ اهدای عضو باید ترویج یابد تا بتوان افرادی را از مرگ حتمی نجات داد.

عظیمی گفت: افرادی هم که بخواهند در این کار خیر و خداپسندانه شرکت کنند می توانند کارت اهدای عضو را قبل از اینکه دچار حادثه ای بشوند دریافت کنند و در زمانی که احیاناً به مرگ مغزی گرفتار شدند کد ملی آن ها ثبت است و ما بهتر می توانیم در کنار رضایت قلبی بیمار مرگ مغزی، رضایت خانواده ها را جلب کنیم.

وی افزود: متقاضیان دریافت کارت اهدای عضو می توانند با این آدرس www.ehdacenter.ir

 و یا ارسال پیامک کد ملی به شماره ۳۴۳۲ ثبت نام خود را نهایی کنند.

عظیمی اظهار کرد: خانواده هایی که به اهدای عضو عزیز از دست رفته شان رضایت می دهند قابل ستایش هستند؛ بیماران مرگ مغزی با اهدای عضو درس انسانیت را می دهند.

انتهای پیام/

برچسب ها:
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان