رییس اداره بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی:

ایران و اندونزی در کشورهای اسلامی قابلیت تولید واکسن دارند

  • شناسه خبر: 192547
ایران و اندونزی در کشورهای اسلامی قابلیت تولید واکسن دارند

دکتر زهرایی با بیان اینکه قابلیت تولید واکسن در همه کشورها وجود ندارد گفت :در کشورهای اسلامی می توان گفت عموما ایران و اندونزی این قابلیت را دارند.

خانه » آخرین اخبار » ایران و اندونزی در کشورهای اسلامی قابلیت تولید واکسن دارند

به گزارش خانه خشتی، اولین جلسه هم اندیشی و همفکری در راستای فرزند آوری و اقناع تزریق واکسن، روز گذشته با حضور  محمد هاشمی رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و مدیران روابط عمومی های دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور و خبرنگاران استانی به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد.

ایران و اندونزی در کشورهای اسلامی قابلیت تولید واکسن دارند

در این نشست دکتر سید محسن زهرایی رییس اداره بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه واکسن به معنای استفاده از بخشی از میکروارگانیسم عامل بیماری زا به عنوان محرک سیستم ایمنی بدن است گفت: به این معنا که اگر در آینده مواجهه پیدا کرد، قبل از  اینکه میکروارگانیسم تکثیر پیدا کند و علائم بیماری ظاهر شود، سیستم ایمنی بدن جلوی آن را خواهد گرفت. این کار عملا بسیار ارزشمند، به عنوان پیشگیری سطح اولیه در نظر گرفته می شود.

دکتر زهرایی با بیان اینکه فرایند واکسن بسیار سخت و پیچیده است ادامه داد:در مورد واکسن، پیشگیری سطح اول است؛ به همین دلیل زمانی که به انسان سالم تزریق می شود در طی پروسه ساخت و تولید، باید نظارت بسیار دقیق و سختی انجام شود.

دکتر زهرایی با بیان اینکه قابلیت تولید واکسن در همه کشورها وجود ندارد گفت :در کشورهای اسلامی می توان گفت عموما ایران و اندونزی این قابلیت را دارند.

سید محسن زهرایی در ادامه به تولید واکسن کرونا در ایران اشاره و اظهار کرد: خوشبختانه در ایران پنج تولیدکننده توانسته اند تاییدیه سازمان غذا و دارو دریافت کنند، ان شاءالله به زودی شاهد آن خواهیم بودیم که واکسن های دیگر هم اضافه شوند، از این جهت نقطه قوتی در زمینه واکسن برای ماه‌ها و سال های آینده خواهیم داشت.

رییس اداره بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت ضمن تاکید بر اینکه سرعت ارائه واکسیناسیون در کشور ما خوب است ادامه داد:  تکنولوژی و توان تولیدی که برای واکسن کووید به کار گرفته شد قطعاً زیرساخت بسیار خوبی را  برای سایر واکسن‌هایی که نیاز داریم، فراهم کرده است. دسترسی ما به واکسن کمی نسبت به کشورهای توسعه یافته با تاخیر انجام شد اما به هر حال وقتی دسترسی فراهم شد، سرعت ارائه خدمات واکسیناسیون ما خوب بود که این نشان دهنده فرهنگ مردم و مشارکت در برنامه واکسیناسیون است. خوشبختانه هم توانایی ارائه سیستم بالا بود، و هم مردم مشارکت بسیار خوبی داشتند.

وی با تاکید بر اینکه زمان عامل بسیار مهم و تعیین کننده ای است، گفت: از آنجایی که ما واکسیناسیون را دیرتر آغاز کردیم درنتیجه زمان لازم است تا پوشش واکسیناسیون نوبت اول و دوم به میزان کشورهای توسعه یافته برسد اما سرعت ارائه واکسیناسیون ما خوب است. خوشبختانه ما در گروه سنی بالای ۵۰ سال در نوبت اول و دوم پوشش بسیار خوبی داریم یعنی بالای ۹۰ درصد تزریق انجام شده است. از نظر درصد جامعه، بیشترین تعدادی که تاکنون دز سوم واکسن را دریافت کرده اند بالای ۵۰ سال است. در یک هفته اخیر گروه سنی بین ۴۰ تا ۵۰ سال بیشترین نوبت دز سوم را دریافت کرده اند و طبیعتاً گروه سنی پایین‌تر تا ۱۸ سال عقب‌تر هستند چرا که واکسیناسیون آنها دیرتر شروع شده است.

دکتر زهرایی با اشاره به معترضان واکسن و با بیان اینکه این موضوع فقط محدود به ایران و یکی دوتا کشور نیست، گفت: صد در رصد نمی توان گفت که واکسن معجزه می‌کند، سویه جدیدی بوده و ممکن است تغییراتی داشته باشد.

وی تاکید کرد: موضوع مهمی که همواره باید مورد توجه قرار گیرد استفاده از ماسک و رعایت پروتکل های بهداشتی است. اکنون واکسن یکی از ابزارهای قوی است که داریم.

سید محسن زهرایی ادامه داد:مرگ و میر یکی از مهمترین مسائل در مقابله با کووید است که ما باید بتوانیم شدتش را پایین بیاریم‌. با وجودی که در یک ماه اخیر میزان بروز بیماری به اندازه زیادی در  انگلستان و آلمان بالا رفته اما مرگ‌ومیر در این کشورها به اندازه پیک های قبلی به هیچ وجه نبوده است. این امر می تواند تا حد بسیار زیادی نشان دهند اثربخشی واکسیناسیون باشد.

رییس اداره بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت با اشاره به اینکه مخالفت با واکسن قدمتی به طولانی بودن تولید واکسن دارد تصریح کرد: به همین خاطر ما همچنان تاکید داریم که واکسیناسیون باید انجام شود و دریافت دز سوم واکسن باید در اولویت قرار گیرد. باید به این نکته هم توجه کنیم که نباید وقتی واکسن دریافت کردیم خیالمان راحت بوده و در تجمعات شرکت کنیم. درصورتی که نسبت به رعایت پروتکل های بهداشتی بی توجه باشیم، ممکن است با پیک دیگری مواجه شویم.

وی افزود: اکنون براساس احتمالات صحبت می کنیم و نمی‌توان به طور قطع به یقین چیزی گفت باید از همه ابزارهایی که می توانند به ما کمک کنند استفاده کنیم. یکی از بهترین آنها واکسن است؛ واکسن جایگزین اقدام دیگری نمی شود؛ واکسن جایگاه خود و دیگر پروتکل‌ها هم جایگاه خود را دارند.

وی در پایان عنوان کرد: افرادی که مخالف واکسن هستند دو تا سه درصد بیشتر نیستند اما پیام آنها به گونه ای است که گویا ۲۰ تا ۳۰ درصد جامعه را تحت تاثیر قرار داده اند. با وجود این مخالت ها برآورد ما این است که برنامه واکسیناسیون در ایران جلو خواهد رفت.

دکتر سید حامد برکاتی مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه در وضعیت بسیار خاص جمعیتی قرار داریم گفت: اولویت کنونی کشور در کنار مدیریت کرونا جوان سازی جمعیت است.

دکتر برکاتی با اشاره به اینکه رشد جمعیت در سال های گذشته ۰.۶۷ درصد بوده است ادامه داد: شاخص باروری کل در کشور ۱.۶۷ درصد است و رسیدن این آمار به کمتر از ۱.۵ درصد باعث ایجاد چاله جمعیتی شده است رسیدن به شاخص ۱.۳ درصد منجر به ایجاد چاه جمعیتی می شود که خارج شدن از آن وضعیت بسیار دشوار طاقت فرسا خواهد بود.

سید حامد برکاتی اظهار کرد: کشورهایی که در چاه جمعیتی افتاده‌اند مانند برخی کشورهای اروپایی دیگر نتوانسته‌اند از آن خارج شوند مانند کشور آلمان و ژاپن؛ که کشور آلمان به مهاجرت پذیری روی آورده و سالانه ۳۰۰ میلیون هزار مهاجر می‌پذیرد. شاخص TFR در این کشورها به زیر ۱.۳ درصد رسیده است.

مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت با اشاره به اینکه این چنین کشورهای که دچار چاله جمعیتی شده اند مجبور می‌شوند سراغ راه‌هایی به جز زاد و ولد بومی خود بروند گفت: در پنج سال گذشته شاخص باروری تمام استان‌های کشور ۲۰ درصد کاهش پیدا کرده است. که فقط در سال ۹۹ دو استان در کشور وضعیت مطلوب و خوبی داشتند.

دکتر برکاتی با بیان اینکه متوسط سن جمعیت کشور به ۳۲ سال رسیده بیان کرد: در ۱۰ سال گذشته به طور متوسط سالانه ۲ درصد از جمعیت جوان کشور کم شده به طوری که جمعیت جوان از ۲۵ میلیون نفر به ۲۰ میلیون نفر رسیده است جوانان متولد نیمه اول و دوم دهه ۶۰، و اوایل دهه ۷۰ به مرور زمان از سن جوانی که تا ۳۰ سالگی است خارج شده‌اند.

وی ادامه داد: متوسط سن جمعیت کشور که ابتدای انقلاب ۲۲ سال بوده اکنون به ۳۲ سال رسیده است با آن جمعیت انقلاب کردیم، الان با جمعیتی که ۱۰ الی ۱۲ سال مسن‌تر شده است دهه بعدی الی سه دهه بعدی به بالای ۴۰ سال خواهد رسید که بسیار چالش خواهیم داشت.

سید حامد برکاتی با اشاره به اینکه در ۱۰ سال گذشته به طور متوسط جمعیت جوان کشور ۲ درصد کاهش پیدا کرده و بیشتر رشد جمعیت کشور به سمت افزایش جمعیت سالمندان رفته و بیش از ۳.۵ درصد بوده است، اذعان کرد: در سال ۱۴۳۰ مطابق نقشه جمعیتی سازمان ملل کشوری با ۹۵ میلیون جمعیت که نزدیک به ۳۰ میلیون سالمند خواهد داشت.

مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت اضافه کرد : ۳۰سال دیگر که ما ۳۰ درصد سالمند داریم، کشورهای اطراف ما بین ۱۰ تا ۳۰ درصد سالمند هستند و پاکستان و عراق به ترتیب با ۳۸۰ میلیون و ۱۰۰ میلیون جمعیت به کمتر از ۱۰ درصد سالمند می‌رسند.

وی عنوان کرد:خوشبختانه قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در راستای رفع چالش چاله ی جمعیتی کشور در مجلس شورای اسلامی تثبیت شده است که در این قانون انسدادهای قانونی برداشته شده و تسهیل‌گری‌ها و مشوق ها نیز در نظر گرفته شده است تا معضل پیری جمعیت برطرف شود همین قانون برای حرکت جمعیت به سمت رشد جمعیتی کشور به سمت جوان تر شدن کافی است.

مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت در پایان گفت: رشد جمعیت نیاز به فرهنگسازی دارد و تحکّم پذیر نیست ما نمی‌توانیم بگوییم که خانواده ها چند فرزند داشته باشند، تبیین سیاست های فرزندآوری، نیازمند کمک های همه و استفاده از تمام ظرفیت های رسانه ای در کشور است.

بهرخ امیری

انتهای پیام/

برچسب ها:
جلسه هم اندیشی و همفکری رفسنجان رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت فرزند آوری
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان