کرونا و چالش‌های فصل برداشت پسته در رفسنجان/از حضور متکدیان پاکستانی تا کارگران فصلی

  • شناسه خبر: 188029
کرونا و چالش‌های فصل برداشت پسته در رفسنجان/از حضور متکدیان پاکستانی تا کارگران فصلی

دو سالی است که کشور و به تبع آن شهرستان رفسنجان درگیر ویروس کروناست و این موضوع موجب نگرانی‌هایی در بین مردم شده است که آیا کارگری که از دیگر شهرها و استان‌ها به رفسنجان می‌آید ناقل است و یا مسؤولان شهرستان برای این مورد مهم چه تمهیداتی اندیشیده‌اند.

خانه » آخرین اخبار » کرونا و چالش‌های فصل برداشت پسته در رفسنجان/از حضور متکدیان پاکستانی تا کارگران فصلی

به گزارش خانه خشتی؛ با فرا رسیدن شهریور بزرگترین رویداد اقتصادی شهرستان رفسنجان که از ناحیه کشاورزی است، رقم می‌خورد، هرساله کارگران فصلی از شهرهای دور و نزدیک و دیگر استان‌های کشور برای سهیم‌شدن در این رویداد به رفسنجان می‌آیند و ضمن کمک به برداشت پسته از سطح بیش از ۸۰ هزار هکتار، درآمدی هم برای خود کسب کرده و به شهرشان بازمی‌گردند.

اما دو سالی است که کشور و به تبع آن شهرستان رفسنجان درگیر ویروس کروناست و این موضوع موجب نگرانی‌هایی در بین مردم شده است که آیا کارگری که از دیگر شهرها و استان‌ها به رفسنجان می‌آید ناقل است و یا مسؤولان شهرستان برای این مورد مهم چه تمهیداتی اندیشیده‌اند.

نگرانی مردم از حضور متکدیان پاکستانی در روزهای کرونایی

 متأسفانه این روزها سر و کله متکدیان پاکستانی که هیچ گونه مراعات بهداشتی اعم از زدن ماسک هم ندارند و بوی پسته‌ها به مشام‌شان رسیده، پیدا شده و بر دلواپسی خانواده‌ها هم افزوده است، که انتظار می‌رفت در این ایام برای ممانعت از ورود این افراد به شهر جلوگیری شود.

مبادی که این افراد از آن وارد شهرها می‌شوند، معمولا غیررسمی است و افرادی برای کسب سود آنها را سوار خودروی خود کرده و با تردد از بیراهه‌ها و راه‌های فرعی در یک منطقه پیاده می‌کنند و گاهی درصدی از درآمد این متکدیان برای رانندگانی است که آنها را جابه‌جابه می‌کنند.

هرکدام کودکی در آغوش گرفته تا قلب‌ها را اینگونه بیشتر جریحه‌دار کنند و مردم نوعدوست رفسنجان هم که دست به خیرشان زبان‌زد خاص و عام است هم هرچه در توان دارند کمک می‌کنند، از پسته گرفته تا پول و مواد غذایی؛ که معمولا این افراد بیشتر به‌دنبال پسته و پول هستند و متأسفانه پسته‌ای که به این افراد داده می‌شود به بدترین شکل ممکن و غیربهداشتی پوست کنده و به فروش می‌رسد.

ممانعت از ورود متکدیان پاکستانی در ورودی شهرها توسط نیروی انتظامی

به گفته آرامون سرپرست نیروی انتظامی شهرستان رفسنجان وظیفه جمع‌آوری این متکدیان بر عهده شهرداری است و هرجا شهرداری نیاز داشته باشد نیروی انتظامی ورود کرده و آنها را ساماندهی می‌کند.

آرامون از جلوگیری از ورود این افراد به شهرستان رفسنجان توسط نیروهای انتظامی خبر داد و گفت: چنان‌چه همکاران ما در ورودی شهرها با خودروهای حامل پاکستانی‌ها که با هدف تکدی‌گری قصد ورود به رفسنجان و با توجه به نزدیک‌شدن فصل برداشت پسته دارند، را ببینند از ورود آنها به هر نقطه از شهرستان جلوگیری خواهند کرد.

اما تمهیدات مسؤولان شهرستان برای کارگران فصلی چیست؟ اگرچه بیماری کرونا این روزها از پیک پنجم هم در حال عبور است و تمام شهرهای کشور را درگیر کرده است، اما کارگران فصلی در این ایام به هر طریقی که شده خودشان را به رفسنجان می‌رسانند تا کسب روزی کنند.

سال گذشته یک مکان برای اسکان این کارگران در نظر گرفته شده بود که نواقص زیادی داشت و آنگونه که مسؤولان در مورد امکانات محل اسکان کارگران فصلی سخن به میان می‌آوردند، نبود، هیچ هماهنگی هم بین بخش‌های مختلف وجود نداشت و این موضوع موجب گلایه‌هایی در بین نمایندگان دستگاه‌های مختلف شده بود، که انتظار می‌رود امسال این نواقص برطرف شود و سلامت و بهداشت کارگران و البته جامعه مدنظر تصمیم‌گیران در این خصوص باشد.

محل اسکان کارگران فصلی ساماندهی می‌شود/متکدیان پاکستانی باید از شهرستان طرد شوند

محمدعلی حاج‌جعفری معاون سیاسی اجتماعی فرماندار رفسنجان در خصوص متکدیان به‌ویژه پاکستانی‌ها تأکید کرد: نیروی انتظامی نسبت به جمع‌آوری این متکدیان باید اقدام کند و برای طرد از شهرستان برنامه‌ریزی کند.

وی در باره محل اسکان کارگران فصلی هم گفت: از امروز پیگیر پیمانکار برای نصب سقف این محل هستیم و طی بازدیدی که انجام دادیم قرار است آبسردکن و شیرهای مورد نیاز هم نصب شود؛ سال گذشته پس از پایان حضور کارگران شیرها جمع‌آوری شد تا مورد سرقت قرار نگیرند.

معاون سیاسی اجتماعی فرماندار رفسنجان با اشاره به گماردن نگهبان برای محل اسکان کارگران و ساماندهی سرویس‌های بهداشتی خاطرنشان کرد: با توجه به بیماری کرونا، کارگران در محل غربالگری می‌شوند و چنان‌چه فردی علائم کرونا داشت از جمع کارگران جدا شده و از وی تست گرفته می‌شود و به هیچ عنوان اجازه ورود افرادی که علائم کرونا دارند به محل اسکان داده نمی‌شود.

اما با توجه به خساراتی که سرما به محصول پسته زده و گفته می‌شود کمتر از نیمی از محصول سال گذشته پسته هست، آیا به صرفه است که کارگران از شهرهای دور با این وضعیت بحرانی کرونا به رفسنجان عزیمت کنند تا کسب درآمد کنند؟و خدایی نکرده اگر هم ناقل هم نباشند در رفسنجان که از نظر کرونا بحرانی است، مبتلا شوند!

محصول پسته امسال رفسنجان یک چهارم سال قبل است

به گفته حاج‌عبداللهی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رفسنجان فصل برداشت پسته در رفسنجان از نیمه دوم شهریور آغاز می‌شود و به‌مدت یک ماه ادامه دارد.

وی عنوان کرد: امسال در مجموع، ۲۵۰ هزار نفر روز کار برداشت پسته رفسنجان را انجام می‌دهند و با توجه به خسارت سرمازدگی تشعشعی که صورت گرفت، یک چهارم سال قبل محصول داریم.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رفسنجان بیشترین خسارت را به محصول پسته مربوط به منطقه کبوترخان دانست و افزود: بیشترین رقمی که خسارت دیده رقم احمدآقایی است.

وی از کشاورزان و باغداران خواست اگر قصد کمک به افرادی از جمله متکدیان دارند به آنها پسته ندهند؛ چراکه از نظر بهداشتی محصول زیر سوال می‌رود و بیماری کرونا هم مزید بر علت است، بنابراین از دادن پسته به اینگونه افراد خودداری شود.

مسؤولان انتظارات مردم را در ایام کرونایی برآورده کنند

اما آنچه مردم رفسنجان در این ایام کرونایی از مسؤولان انتظار دارند، برنامه‌ریزی دقیق برای جلوگیری از شیوع بیشتر بیماری کرونا در فصل برداشت پسته با توجه به حضور کارگران فصلی از جنوب و شرق و سایر نقاط کشور است، که امید است این موضوع پررنگ دیده شود.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب ها:
پسته رفسنجان رفسنجان فصل برداشت پسته کارگران فصلی متکدیان پاکستانی
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان