متخصص ایمونولوژی مطرح کرد؛

در صادرات واکسن فایزر اما و اگرهای زیادی است/ ایران می تواند در تولید واکسن کرونا موفق عمل کند

  • شناسه خبر: 182097
در صادرات واکسن فایزر اما و اگرهای زیادی است/ ایران می تواند در تولید واکسن کرونا موفق عمل کند

یک متخصص ایمونولوژی گفت: در صادر کردن واکسن کرونا از سوی کمپانی فایزر متعلق به آمریکا اما و اگرهای زیادی است از جمله آنکه آن ها می توانند به جای صادر کردن این واکسن را به کشور خودشان تزریق کنند و جلوی گسترش وسیع کرونا را در کشورشان بگیرند.

خانه » پزشکی و سلامت » در صادرات واکسن فایزر اما و اگرهای زیادی است/ ایران می تواند در تولید واکسن کرونا موفق عمل کند

وحید محمدی شاهرخی امروز در گفتگو با خانه خشتی درباره شرایط تولید واکسن کرونا در دنیا و در کشورمان ایران اسلامی اظهار کرد: تولید واکسن صحبت امروز نیست این واکسن ها سالیان سال است که تولید می‌شود و تکنولوژی آن در ایران هم وجود دارد، این موضوع که چه نوع واکسن و چه ترکیبی از ویروسها کارآمد باشد جای بحث است.

وی افزود: برخی فکر میکنند که واکسن های خارجی بهتر هستند و ایران قادر به تولید نیست در حالیکه کشورمان ایران در زمینه تولید واکسن پیشرفت های زیادی داشته از جمله آنکه واکسن فلج اطفال چندین سال است که در ایران تولید می‌شود و حتی به کشورهای اطراف صادر نیز می شود.

محمدی شاهرخی بیان کرد: من به عنوان یک ایمونولوژیست اعتقاد دارم که ایران می تواند سریع تر و موثرتر واکسن کرونا را تولید کند و به نظر نمی آید که واکسنی که هم اکنون در دنیا توزیع می‌شود از از تمامی مبادی لازم عبور کرده باشد.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان خاطر نشان کرد: در صادر کردن واکسن کرونا از سوی کمپانی فایزر متعلق به آمریکا اما و اگرهای زیادی است از جمله آنکه آن ها می توانند به جای صادر کردن این واکسن را به کشور خودشان تزریق کنند و جلوی گسترش وسیع کرونا را در کشورشان بگیرند.

وی تصریح کرد: با توجه به شناخت نسبی که از وضعیت ایران در تولید واکسن دارم خوش بین هستم که ایران می تواند در این قضیه موفق عمل کند و هم اکنون نیز تست بالینی آن در کشورمان آغاز شده که اتفاق خوبی است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان بیان کرد: واکسن تولید ایران تاثیرپذیری آن خیلی بیشتر از واکسن خارجی در کشورمان است، هر کشوری برای خودش بومی‌گزینی را انتخاب کند مفید تر است و بسیاری از کشورها این سیاست را پیش گرفتند.

وی یادآور شد: بسیاری از داروها در کشورهای پیشرفته تولید می شوند و آنها برای رسیدن به نتیجه از کشورهای جهان سوم از جمله کشورهای اطراف ایران استفاده و داروی خود را توزیع می کند و بعد از رسیدن به نتیجه مطلوب مجوز توزیع این دارو را در کشور خودشان صادر می کند و در این قضیه کرونا نیز نمی توان گفت که آنها دایه دلسوزتر از مادر هستند.

دکتر محمدی شاهرخی گفت: اعتقاد بنده این است که همان اتفاقی که درباره تولید واکسن در آمریکا و اروپا در حال افتادن است در ایران هم همین شکل است و ملت ایران باید عینک خوش بینی را نسبت به پزشکان خودشان داشته باشند.

وی خاطر نشان کرد: همدلی در ایران در زمینه های گوناگون به نمایش گذاشته شده و می طلبد که ملت فهیم ایران در این مسئله نیز با درایت فکر کنند و تصمیم بگیرند و با نگاه عالمانه و توکل بر خدا به دانشمندان خودمان اطمینان داشته باشند که می توانند از این مسئله نیز عبور کنند.

انتهای پیام/

برچسب ها:
ایران فایزر کرونا واکسن داخلی
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان