رئیس آموزش و پرورش رفسنجان خبر داد؛

رفسنجان میزبان همایش ملی آموزش فضای مجازی / معلمان جهادگران آموزش در بحران کرونا بودند

  • شناسه خبر: 178597
رفسنجان میزبان همایش ملی آموزش فضای مجازی / معلمان جهادگران آموزش در بحران کرونا بودند

رئیس آموزش و پرورش رفسنجان از برگزاری نخستین همایش ملی آموزش فضای مجازی در رفسنجان در سال جاری خبر داد.

خانه » فرهنگی مذهبی » رفسنجان میزبان همایش ملی آموزش فضای مجازی / معلمان جهادگران آموزش در بحران کرونا بودند

به گزارش‌ خانه خشتی، حسین تقوی رشیدی زاده در نشست خبری با خبرنگاران رفسنجان که به مناسبت روز خبرنگار در سالن اجتماعات اداره آموزش و پرورش برگزار شد با گرامیداشت  ۱۷ مرداد سالروز شهادت شهید خبرنگار محمود صارمی اظهار کرد: عرصه خبرنگاری سختی های زیادی دارد و خبرنگاران و اصحاب رسانه چشم بینای‌ جامعه و حلقه واسطه مردم‌ و مسئولین هستند و این شغل جهادگونه است.
وی در ادامه به بحران کرونا اشاره کرد و گفت: در حوزه آموزش و پرورش برای پیشگیری از شیوع این ویروس مدارس تعطیل اعلام شد که هم خانواده ها و هم معلمان با فراهم کردن زیرساخت های فضای مجازی امر تعلیم و تربیت را تعطیل نکردند و به خوبی در این راستا موفقیت هایی حاصل شد.
رئیس آموزش و پرورش رفسنجان خاطرنشان کرد: از آنجایی که هنوز معلوم نیست این شرایط تا کی ادامه داشته باشد به دنبال این هستیم که برای سال آینده میزان آمادگی خود را در این زمینه افزایش دهیم.
وی گفت: معلمان در شرایط کنونی به مثابه مدافعین حریم آموزش و پرورش و جهادگران آموزش در بحران کرونا بوده و جهادگونه در این عرصه با کرونا جنگیدند و ایثار خود را دوچندان به نمایش گذاشتند.

قطعاً سال تحصیلی آینده شروع می شود

تقوی رشیدی زاده بیان کرد: برای سال تحصیلی آینده که اعلام شده است از ۱۵ شهریور سال تحصیلی آغاز به کار خواهد کرد و اگر شرایط بحران کرونا به حدی بود که در این زمان امکان آغاز سال تحصیلی وجود نداشته باشد قطعاً این سال از مهرماه شروع خواهد شد و قبل از آن نیز مدارس در حوزه وضعیت ساختمانی، کارهای کیفی و برنامه ریزی های لازم مورد بررسی قرار می گیرند و در اجرای این طرح بازرسی کارگروه هایی داریم که امسال با توجه به شرایط جدید ۲ کارگروه شامل کارگروه آموزش و کارگروه بهداشت و سلامت به کار گروه های قبل اضافه شده است‌ و برخی از مسئولین این کارگروه در انجام بازدیدهای خود از مدارس توصیه ها و نکات بهداشتی را متذکر می شوند.
وی افزود: برای شروع سال آینده مدیریت استراتژیک را داریم‌ و در این مدیریت عملکرد زیرمجموعه ها تغییر می کند؛ ما ۳ وضعیت را در زمان کرونا پیش بینی کردیم اگر وضعیت سفید باشد دانش آموزان می توانند در کلاس حضور یافته و تحصیل کنند، اگر وضعیت زرد باشد دانش آموزان نیمه حضوری‌ در کلاس ها شرکت می کنند و آموزش را به صورت تلفیقی ( حضور در کلاس و پیگیری آموزش ها در فضای مجازی) خواهیم داشت.
تقوی رشیدی زاده گفت: اگر وضعیت قرمز باشد آموزش‌ غیرضروری و در فضای مجازی انجام خواهد شد؛ جهت موفقیت در این حوزه دوره های ضمن خدمت و دوره های چگونگی تولید محتوای الکترونیکی را به همکاران و فرهنگیان آموزش می دهیم‌.
وی خاطرنشان کرد: کرونا اگر مشکلات زیادی را بر بشر تحمیل کرد در عوض این فرصت را به وجود آورد تا به سمت بهره گیری از فضای مجازی و آموزش برویم،‌ قبلاً هم آموزش و پرورش در دنیا از این سیستم استفاده می کرد و باید به این سمت می رفتیم که این طرح در ایران مطرح می شد اما اجرا نمی شد و کرونا این فرصت را برای ما به صورت توفیق اجباری به وجود آورد.
رئیس آموزش و پرورش رفسنجان ادامه داد: برای اینکه دانش آموزان و معلمان به خوبی از این فرصت استفاده کنند زیرساخت ها از جمله آنتن دهی و اینترنت باید درست شود و باید توسط مسئولین شهرستان برطرف شوداز طرفی از حانواده‌ ها می خواهیم با تمام‌ وجود پای کار باشند؛ در برخی موارد والدین مشکلات خاص خود را دارند؛ برخی از خانواده ها ضعیف هستند و امکان تهیه گوشی موبایل برای فرزندشان ندارند یا اینترنت ندارند امیدواریم این مشکلات به حداقل برسد.
وی خاطرنشان کرد: در ابتدای شیوع کرونا که مدارس تعطیل شدند ما بسته های آموزشی برای دانش آموزانی که امکان استفاده از فضای مجازی را به هر دلیل نداشتند درب منازل به آن ها تحویل می دادیم تا بتوانند از این طریق تحصیل کنند و از دیگر دانش آموزان عقب نیفتند همچنین بعد از ۲۷ اردیبهشت که برگزاری کلاس های رفع اشکال مجاز شد‌ نیاز بود در هر شرایطی وضعیت را طوری آماده کنیم تا کلاس حضوری برگزارشود که در این امر هم موفق بودیم.
رئیس آموزش و پرورش رفسنجان شکل گیری شخصیت دانش آموزان در مدارس عنوان کرد و گفت: هرچه محیط آموزشی امن تر باشد بهتر رشد را شاهد خواهیم‌ بود دانش آموزان گردانندگان جامعه در آینده هستند؛ در بحران کرونا امتحانات‌ نهایی را که بررسی کردیم مجموعاً درصد قبولی نسبت به سال گذشته افزایش داشت و در ۹۰ درصد مدارس این رشد را شاهد بودیم.
وی اضافه کرد: با توجه به شرایط کرونا حوزه های امتحانی را از ۱۰ حوزه به ۲۱ حوزه توسعه دادیم و خوشبختانه مسئولین امر تعلیم و تربیت و دانش آموزان از این وضعیت سربلند بیرون آمدند.

کسب رتبه های استانی و کشوری دانش آموزان رفسنجانی در سال گذشته

رئیس آموزش و پرورش رفسنجان در ادامه به گوشه ای انجام فعالیت های دانش آموزان و کسب مقام های استانی و کشوری در سال گذشته اشاره کرد و گفت: در حوزه معاونت پرورشی کسب مقامات چشمگیر بود ما ۴۷ رتبه اول‌ تا سوم استانی در مسابقات فرهنگی و هنری داشتیم‌ که ۹‌ نفر به مرحله کشوری پیدا کردند.
تقوی رشیدی زاده بیان کرد: در جشنواره نوجوان سالم هم ۱۹ رتبه استانی کسب شد ضمن اینکه در مسابقات قرآنی و عترت هم دانش آموزان ۴۲ رتبه استانی به دست آوردند که ۱۴ نفر از آن ها به مرحله کشوری راه پیدا کردند.
وی ادامه داد: ۱۱۷ دانش آموز در مسابقات درس هایی از قرآن که در سطح کشوری و استانی برگزار شده بود شرکت کرده و مقاماتی کسب کردند.

۵۷ هزار دانش آموز در مقاطع مختلف تحصیلی در رفسنجان وجود دارد

وی در ادامه گفت: ۵۷ هزار دانش آموز در بیش از ۴۹۰ مدرسه مشغول به تحصیل هستند که ۳ هزار نیروی مربی رسمی و ۲ هزار ۷۰۰ مربی هم در مدارس غیر دولتی کار تعلیم و تربیت و اموزش را انجام می دهند؛ خانواده عظیمی را در آموزش و پرورش رفسنجان تشکیل داده است.
تقوی تصریح کرد: به تناسب جمعیت دانش آموزی بیشترین ساختمان های فرسوده را در رفسنجان داریم‌ می طلبد که اداره کل نوسازی مدارس در تعمیر، بازسازی و احداث مدارس جدید با کمک خیّرین گام های موثری را بردارند و اقدامات ارزشمندی انجام دهند.
وی با اشاره به وجود مدارس دولتی، شاهد، هیئت امنایی و غیردولتی در این شهرستان گفت: در مدارس هیئت امنایی توسط شورای آموزش پرورش هزینه ای به عنوان شهریه اضافه تعیین و مصوب می شود تا از دانش آموزان موقع ثبت نام گرفته شود؛ که امسال این هزینه اضافه نمی شود و حتی نظارت هم داریم تا در مدارس از دانش آموزان هزینه اضافه گرفته نشود.
تقوی رشیدی زاده بیان کرد: برای لباس فرم دانش آموزان هم مسئولین مدارس هیچ حقی ندارند که دانش آموزان را مجبور به تهیه لباس جدید کنند مگر برای پایه های ورودی ابتدایی که سال اول هستند و باید لباس فرم داشته باشند دانش آموزان دیگر در بقیه مقاطع می توانند همان فرم سال قبل را استفاده کنند.
وی در مورد اخذ شهریه از دانش آموزان در مدارس دولتی هم گفت: مدارس دولتی حق دریافت شهریه از دانش‌ آموزان را ندارند چون این مدارس بودجه دولتی ندارند؛ از والدین می خواهیم که به این مدارس هر چه در توان دارند کمک کنند.
این مسئول ادامه داد: مدارس غیر دولتی هم می توانند شهریه خدمات ویژه را با شرایط خاص از دانش آموزان بگیرند به این شکل مثلاً اگر مدرسه غیر انتفاعی در طول سال برنامه هایی از جمله برگزاری اردوها، دادن میان وعده و برگزاری کلاش های فوق برنامه اجرا می کند که اینجا مدیر مدرسه این پیشنهادات را به ما ارئه می دهد و ما به اداره کل آموزش و پرورش استان مطرح کرده و در صورت موافقت، این شهریه باید در پوستر مدرسه زده شود و حق اجباری گرفتن آن از دانش آموزان وجود ندارد.
وی تأکید کرد: امسال هیچ شهریه ای در این زمینه مصوب نکردیم، سال گذشته هم چنانچه مدارس غیر دولتی شهریه ای از دانش آموزان گرفته اند موظف هستند تا پایان بهمن میزان شهریه را گرفته و بقیه را برگردانند.
تقوی خاطرنشان کرد: همچنین آموزش گاه های علمی آزاد و موسسات آزاد :هم مانند موسسات زبان و آموزشگاه‌ های علمی باید شهریه ها را مصوب داشته باشند بیش از ۴۵۰ مدرسه در سطح شهرستان داریم که ۵۰ مورد از آن ها موسسه و آموزشگاه هستند، خانواده ها توجه کنند پوستر مصوب شهریه با مُهر و امضای‌ آموزش و پرورش و نیز تاریخ آن پوستر را دقت داشته باشند تا هزینه اضافه از آن ها گرفته نشود.
این مدیر گفت: در مورد دانش آموزان اتباع بیگانه هم طبق تأکیدات‌ مقام معظم رهبری، باید همه این افراد تحت پوشش آموزش قرار گیرند از سال های قبل تعدادی از مدارس رفسنجان به این امر اختصاص یافت و دانش آموزان اتباع بیگانه در آن ها جدای از دانش آموزان بومی مشغول به تحصیل هستند.
وی در پایان گفت: امسال تعداد ۲۰ نفر از معلمان ۲۰ دستگاه تلفن همراه جهت کمک به دانش آموزان بی بضاعت برای استفاده از امر آموزش در فضای مجازی اهدا کردند.

دوره پیش دبستانی ضروری است

حسین شریفی معاون پیش دبستانی آموزش و پرورش رفسنجان هم در این نشست گفت: ورود دانش آموزان به دوره اوّل مهم است لذا پایه اول امسال طوری است که حضور دانش آموزان در شرایط قرمز را حتماً خواهیم داشت.
وی افزود: مراکز پیش دبستانی دولتی نیستند و خصوصی هستند از والدین تقاضا داریم که حتماً بچه های خود را در این مراکز ثبت نام کنند این امر قدم خوبی برای شروع و آغاز پایه اول و پایه آموزش است زیرا موفقیت دانش آموزان در گرو موفقیت در پایه اول است و برای موفقیت در پایه اول هم حتماً بچه ها در پیش دبستانی شرکت کنند.

انتهای پیام/

برچسب ها:
آموزش و پرورش روز خبرنگار
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان