بانوان موفق باحجاب رفسنجانی از تجربه آرامش می گویند؛

از حس عزت نفس تا آرامشی که با خودنمایی هرگز بدست نمی آید

  • شناسه خبر: 178086
از حس عزت نفس تا آرامشی که با خودنمایی هرگز بدست نمی آید

بانوان موفق و محجبه رفسنجانی در گفتگو با خانه خشتی از تجربه آرامش با حجاب می گویند.

خانه » فرهنگی مذهبی » از حس عزت نفس تا آرامشی که با خودنمایی هرگز بدست نمی آید

به گزارش خانه خشتی؛ بانوان موفق و فعال در عرصه اجتماعی در سراسر ایران نشان داده اند که حجاب نه تنها مانعی برای حضور زنان در عرصه های مختلف جامعه نیست بلکه باعث می شود تا زنان با اعتماد به نفس بیشتری در اجتماع حضور پیدا کرده و نشان دهند که توانمندی های زیادی حتی در پست های مدیریتی دارند.

پوشش مصونیت می آورد

یکی از بانوان موفق و محجبه رفسنجانی زهرا بمی نژاد است، وی که یکی از خبرنگاران موفق رفسنجان است در گفتگویی با موضوع حجاب و عفاف می گوید: قطعا هرکس که هدف مشخصی داشته باشد و برای آن مسیری ترسیم کند و برای رسیدن به هدفش تلاش کند می تواند انسان موفقی باشد.

وی می افزاید: به قول مادر عزیزم «چادر قلعه زن است» و این جمله زیبای مادرم همیشه همراه و در ذهن من است، البته افراد زیادی هستند که چادر نمی پوشند اما محجبه هستند و حجابشان زبانزد است و انسان های موفقی هستند، چادر و حجاب هیچ جا مانع کار کسی نمی شود.

بمی نژاد با تاکید بر اینکه حجاب، همیشه به من آرامش داده و به آن افتخار می کنم، گفت: پوشش، خودش مصونیت می آورد و از خدا می خواهم هیچ وقت مرا از چادر و حجابم دور نکند و برای همه زنان و دختران محجبه شهر و کشورم آرزوی موفقیت و سلامتی دارم به امید اینکه حجاب یک روز اولویت اول بانوان سرزمینم باشد.

حجاب حس عزت نفس و امنیت می دهد

ساجده دهقانی یکی از دیگر از بانوان موفق و محجبه رفسنجان ، متولد ۶۷ از کرمان، دارای مدرک کارشناسی حسابداری است.

وی از سال های۸۶تا ۸۸ در شهرداری مشهد و از اواخر سال ۸۸ تا هم اکنون در شهرداری رفسنجان مشغول بکار است.

دهقانی هم اکنون مسئول روابط عمومی شهرداری و شورای اسلامی شهر ، مدیر فرهنگسرای رسانه و مسئول خواهران پایگاه مقداد شهرداری است.

وی در گفتگویی با خانه خشتی موفقیت خود را در استفاده حداکثری از زمان می داند و می گوید: در ۳۲ سالی که از خداوند عمر گرفتم  وقتی به عقب برمی گردم احساس رضایت می کنم  و خدا را شاکر هستم.

دهقانی معتقد است که تا به حال حجاب برایش ممانعتی در کار ایجاد نکرده بلکه به وی حس عزت نفس و امنیت داده است و بر این باور است که حجاب تنها پوشش نیست بلکه یک رفتار است که بخشی از آن را پوشش مناسب تشکیل می دهد و بخش های دیگر با متانت صحبت کردن، با حیا راه رفتن و با وقار بودن است.

وی با بیان اینکه حتی به این موضوع فکر هم نکردم که روزی حجابم را بردارم، گفت: اتفاقا انسان با داشتن حجاب چه در پوشش و چه در رفتار آرامش خیال را تجربه می کند، در واقع می شود گفت داشتن حجاب حفظ شخصیت انسانی زن است و فایده آن بهره مند شدن خود او و دیگران از سلامت روانی و اجتماعی است و بی شک سلامتی روانی و اجتماعی آرامش را در پی دارد.

حجاب، امنیت خاطر و آرامشی ایجاد می کند که با خودنمایی هرگز بدست نمی آید

فاطمه ملایی خبرنگار و روزنامه نگار با سابقه رفسنجانی یکی دیگر از بانوان موفق و محجبه شهرستان است.

وی در گفتگویی در مورد موضوع عفاف و حجاب معتقد است که حجاب این روزها تعریف خاص خود را دارد، به نظرش مرزی بین حجاب و بی حجابی دیگر وجود ندارد.

وی با تاکید بر این موضوع که چند سالی است که با پدیده جدیدی به نام ‌”بدحجابی” مواجه شده ایم، گفت: از این پدیده که حتی می توان از آن به پدیده “نیمه برهنگی” نام برد، مانتوهای نامناسب، شلوارهای کوتاه و شالها و روسریهایی که دیگر حجاب نیستند انگار برای زیبایی بر روی سر یا دور گردن انداخته شده اند. البته بدحجابی در مردان تعریف دیگری دارد.

ملایی افزود: باید به صراحت گفت که برخوردهای سلبی در برابر بدحجابی نتوانست جامعه اسلامی را به اهداف خود برساند. الگو قرار دادن سلبریتیها، تبلیغ شبکه های ماهواره ای و بی تفاوت بودن خانواده ها در قبال حجاب دختران و زنان و گرایش مردان به پوششهای بدن نما و آزاد، شبکه های اجتماعی و تبلیغ از مد و برهنگی، همرنگ جماعت شدن و…. پدیده بدحجابی را در این سالها گسترش داده است.

خبرنگار با سابقه رفسنجانی می گوید: آنچه مهم است زنان و دختران ما باید فلسفه حجاب را درک کنند که حجاب فقط پوشاندن مُحرمات زنان نیست بلکه حجاب امنیت و آرامش خاطر را به همراه دارد. حجاب می تواند دختران و بانوان را در برابر خیلی از آسیبهای اجتماعی که زنان را تهدید می کند، نجات دهد. همانطور که خداوند در آیه ۵۹ سوره احزاب می فرماید “ای پیغمبر  به زنان و دختران خود و زنان مؤمنان بگو که خویشتن را به چادر فرو پوشند، که این کار برای اینکه آنها به عفّت و حرّیت شناخته شوند تا از تعرض و جسارت (هوس رانان) آزار نکشند”.

وی با تاکید بر اینکه  دانشگاهها و رسانه های جمعی به عنوان دو نهاد بسیار تاثیرگذار اهمیت وجودی حجاب را آنطور که باید برای دختران تبیین نکرده اند و بی تفاوت از کنار این موضوع عبور کرده اند، گفت: این روزها حجاب فقط پوشیدن چادر نیست و در برابر آن بی حجابی هم تعریف خاصی پیدا کرده است و باید بررسی‌های جامعه شناسانه صورت گیرد که چرا دختران و زنان به پوشیدن لباسهای جلف، نامناسب و بدن نما و آرایشهای تند و غلیظ روی آورده اند و در جامعه بدین شکل نامناسب حاضر می شوند که در این خصوص سازمانهای متولی باید به طور جدی به این موضوع ورود کنند و آسیب‌ها را شناسایی کنند.

ملایی ادامه داد: باید زنان به این تفکر برسند که حجاب مانعی برای رشد و بالندگی آنها در جامعه نخواهد بود بلکه آنها با حجاب به جایگاه شایسته تری دست پیدا خواهند کرد و کرامت‌ و جایگاه والایشان حفظ خواهد شد.

وی با بیان اینکه هیچ وقت به حجاب به عنوان یک مانع نگاه نکرده است، گفت: سالهاست که با همین حجاب در دانشگاه و اجتماع بوده ام، و سالهاست به این باور رسیده ام حجاب، امنیت خاطر و آرامشی در درونم ایجاد می کند که با خودنمایی هرگز آن را بدست نخواهم آورد.

حجاب، مانع حضور فعال زن در جامعه نیست

زهرا بخشی، کارمند روابط عمومی مجتمع مس سرچشمه یکی دیگر از نمونه های بارز زن موفق و محجبه شهرستان است.

وی معتقد است که اصالت زن مسلمان، عفت اوست که حجاب مهمترین رکن آن است و حجاب همچون صدفی گوهر وجود بانوان را در دل خود محفوظ می‌دارد و سدی در برابر نگاه نامحرمان است؛ در حقیقت حجاب پاسبان، محافظ و هادی برای زنان است.

وی می افزاید: حجاب حریم خصوصی را مستحکم می‌کند به این معنا دزدان حرمت‌ها نمی‌توانند به عفاف زنان تجاوز کنند، چنانچه هر دستی را از گنجینه‌های بانوان کوتاه می‌کند.

بخشی با تاکید بر اینکه این تصور که حجاب باعث می شود زنان امکان حضور فعال در جامعه را نداشته باشند با روح حجاب در اسلام تضاد دارد گفت: حجاب در اسلام یک سری ضابطه و حدود مشخص دارد که به هیچ عنوان مانع حضور فعال زن در جامعه نیست، اسلام به هیچ وجه نگفته که زنان باید در خانه  محصور شوند و طوری خود را بپوشانند که دیگر قادر به انجام هیچ فعالیتی نباشند. در قدیم و در ادیان قبل از اسلام این ادعا صحت داشت که زنان پرده نشین بودند و حق ورود به جامعه را نداشتند اما درمورد اسلام این ادعا درست نیست. اسلام حتی انجام کارهای داخل خانه را برای زن، جزء واجبات و تکالیف دینی نمی داند.

وی ادامه داد: همچنین اسلام به حجاب زنان صورت متعادلی داده تا در عین اینکه رعایت تقوا و عفاف را در مواجهه با نامحرم لحاظ می کنند از انجام وظایف اجتماعی خود باز نمانند.

وی معتقد است مثلا اگر یک فرد رفتار کاملا تنظیم شده ای داشته باشد و با تمرکز ذهنی و روانی کامل، کار خود را پیش ببرد کارایی اش بیشتر از کسی است که تمرکز ذهنی و روانی ندارد. فردی که همزمان مشغول انجام چند کار است کمتر از کسی که سرگرم یک کار و متمرکز روی آن است کارایی دارد، بی حجابی هم همینطور است.

بخشی می گوید: بی حجابی موجب رقابت ناسالم زنان و دختران در خودآرایی و خودنمایی شده و بخشی از تمرکز فرد را به خود مشغول می کند. درواقع این بی حجابی است که مانع کارایی جامعه و فرد می شود نه حجاب.

وی افزود:نشاط جامعه در گرو نشاط افراد جامعه است و نشاط افراد جامعه  مستلزم جلوگیری از هدر رفتن انرژی های زائد و تنظیم آنها در یک چارچوب خاص است.

بخشی می گوید: همین که به مکان های مقدس می روم از جمله قبور مطهر شهداء(گمنام) دلم آرام می‌گیرد و ‌‌آرامشی وصف ناشدنی وجودم را لبریز می کند و از این بابت که مرا طلبیده اند تا به پابوسشان بروم خدا را شکر می کنم.

هر کجا می رفتم مطمئن بودم به من بد نگاه نمی شود

محبوبه حریفی ۲۳ سال سن دارد، دانشجوی دانشگاه پیام نور رفسنجان، در رشته مهندسی کامپیوتر تحصیل می کند، در حال حاضر مربیگری دفاع شخصی انجام می دهد و هشت سال در رشته جودو  و چهار سال به صورت نیمه حرفه ای و حرفه ای فعالیت دارد.

وی از جمله بانوان ورزشکار رفسنجانی است که موفق به کسب مقام های اول استانی و مقام های اول تا سوم کشوری شده است، دو سال عضو ثابت تیم ملی جودو ایران بوده است، اولین بانوی کرمانی که درتاریخ جودو کرمان توانسته کارت تیم ملی کسب کند و عضو ثابت تیم ملی باشد.

حریفی که یکی بانوان موفق رفسنجان است از فعالیت خود راضی است و این رضایت را نه به معنی درجا زدن به معنی پیش رفتن با رضایت قلبی می داند.

وی با تاکید بر اینکه حجاب برایش محدودیتی ایجاد نکرده است، گفت: هر فعالیتی که به آن علاقه داشتم پیگیر شدم ، انجام دادم و حجاب برایم محدودیتی ایجاد نکرده چون چنان عزت نفس و شخصیتی می سازد که حاضر نیستم آن را باچیزی دیگری عوض کنم.

این ورزشکار رفسنجانی می افزاید: تجربه زیادی از آرامش با حجاب دارم اما فقط این را بگویم که هر کجا می رفتم مطمئن بودم به من بد نگاه نمی شود و نسبت به کسایی که حجاب کمتری دارند مورد احترام بیشتری قرارمی گرفتم، زمانی که بخاطر اردوها مدام در مسیر تهران رفسنجان در رفت و آمد بودم خب طبیعی است که ممکن بود مشکلاتی برای من پیش بیاد ولی من باحجابم همیشه مصون بودم و باخیال راحت به کارم می رسیدم.

وی در پایان صحبتهایش از مربی خود که در زمینه حجاب الگوی وی بود تشکر و قدردانی کرد.

وقتی دختر شهید الگو می شود

فهیمه محمدی یکی از دبیران موفق تربیت بدنی شهرستان و مسئول مرکز نیکوکاری شهید ابراهیم هادی است که در سال گذشته طرح bmiرقابتی رو اجرا کرده که از سال آینده در کل کشور در تمام مدارس اجرا می شود و به واسطه این موفقیت مورد تقدیر معاون وزیر آموزش و پرورش قرار گرفت.

وی معتقد است که در هر کاری ورود می کند نهایت تلاش را به کار می بندد تا شرمنده خدا و خلق خدا نشود.

این بانوی موفق و محجبه رفسنجانی در گفتگو با خانه خشتی می گوید: من از بچگی به اصل حجاب پایبند بودم، اما مدتی کوتاه از حجاب برتر که چادر هست دور شدم، اما هیچ وقت بی حجاب نبودم همیشه مقید به حجاب بودم، اما هیچ وقت اینگونه عاشق چادرم نبودم و برای همین شاید در آن مدت کوتاه لایقش نشدم اما اتفاقی باعث شد که عاشق چادرم شدم.

وی می افزاید: درست بعد شهادت حاج قاسم، وقتی چهره ی محجبه دختر شهید را دیدم عجیب تکان خوردم و از خودم شرمنده شدم، و بر خود نهیب زدم کسی که عاشق شهداست باید راه و رسم زندگی اش را هم شهدایی کند و از آن روز هزار برابر عاشق چادرم شده ام درست همان روز بود با شوق عجیبی رفتم چادری خریدم به شهدا قول دادم هیچ گاه از خودم دورش نکنم، من همه ی چادرهایم را دوست دارم اما این چادری که آن روز خریدم برای من حکم یک مدال افتخار دارد و عجیب دوستش دارم، این بهترین تجربه بود برای من که هر روز تکرار می‌شود با پوشیدنش آرامش عجیبی به من می دهد.

محمدی گفت: در آخر داستانی خواندم که خیلی مرا تکان داد، رسول خدا از جبرئیل سوال نمودند که آیا فرشتگان خنده و گریه دارند؟ جبرئیل فرمودند بله، یکی از زمان هایی که فرشتگان می‌خندند، زمانی است که زن بی حجابی می‌میرد و بستگان او را در قبر می گذارند، و روی آن زن را با خشت و خاک می پوشانند، تا بدنش دیده نشود، فرشتگان می‌خندند و می گویند تا وقتی که جوان بود و با دیدنش هر کسی را تحریک می‌کرد پدر و همسرش از خود غیرت نشان ندادند و او را نپوشاندند ولی اکنون که مرده و همه از دیدنش نفرت دارند او را می‌پوشانند.

حجاب جرات مرا در اجتماع افزون کرد

مریم سعیدی دارای مدرک سطح دو حوزه و کارشناسی ارشد فلسفه اسلامی و در حال تحصیل سطح سه حوزه است.

وی مدرس حوزه، دانشگاه و سرمربی حلقه های صالحین بسیج مبلغ و عضو شورای پژوهشی حوزه رفسنجان است.

سعیدی علیرغم داشتن سه دختر زیر سن ۹ سال احساس موفقیت کامل در کار و خانه داری می کند و معتقد است فعالیتهای بیرون از منزل منافاتی با وظایف داخل منزل من ندارد و هیچ گاه حجاب نه تنها مانع از حضورش در عرصه های اجتماعی نشده است بلکه باعث اعتماد به نفس و موفقیت وی شده است.

وی در گفتگویی با خانه خشتی می گوید: در طول دوران تحصیلم در قم یا تدریس در جزیره کیش حجابم کمک کار من در شهر غریب و در مسافرتهای تنهایی برای رسیدن به مسیر بوده است و چنان احساس امنیتی برایم ایجاد می کرد که اگر چند مرد محرم همراه من بودند اینقدر نمی توانستم امن بودن را تجربه کنم نه تنها حجاب مرا محدود نکرد بلکه جرأت من را برای شرکت در اجتماع افزون نمود.

سعیدی ادامه می دهد: یکی از تجربیات تقریبا تلخ بنده در حدود هفت سال مسافرت به قم این بود که شب به تنهایی با اتوبوس به قم می رفتم نیمه های شب ماشین به مهریز رسید و پلیس راه به دلیل اثبات خلاف راننده، اتوبوس را متوقف کرد و قرار شد مسافران سر راه بایستند که با یک ماشین دیگر بقیه راه را بروند من با احساس شادی از اینکه پلیس ها حاضر به گرفتن رشوه نشدند و توانستند ماشین را متوقف کنند با تکیه با محکم کردنِ چادرم و توکل بر خدا به راحتی با یک اتوبوس دیگر به قم رفتم  و این در حالی بود که خیلی از خانمهای دیگر که محرمی داشتند روحیه شان را از دست داده بودند و به پلیس التماس می کردند که ماشین را متوقف نکنند.

این تنها گوشه ای از بانوان فعال رفسنجانی بود که حجابشان سپری محکم شد برای پیشرفت شان در مسیر کار و زندگی و هرگز مانعی از مقابلشان نبود.

گزارش از منیژه نوروزی

انتهای پیام/

 

 

 

 

برچسب ها:
بانوان موفق و محجبه حجاب و عفاف رفسنجان
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان