فرماندار رفسنجان مطرح کرد؛

ساخت کتابخانه مرکزی از ضروریات شهرستان است

  • شناسه خبر: 167958
ساخت کتابخانه مرکزی از ضروریات شهرستان است

فرماندار رفسنجان گفت: ایجاد کتابخانه مرکزی برای رفسنجان می تواند کمک کننده و پشتیبان بقیه کتابخانه های شهرستان باشد.

خانه » آخرین اخبار » ساخت کتابخانه مرکزی از ضروریات شهرستان است

به گزارش خانه خشتی؛ مجید فصیحی هرندی صبح امروز در جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان رفسنجان در محل فرمانداری اظهار داشت: شاید تعداد کتابخانه‌ها و تعداد اعضا رضایتبخش نیست اما در هر صورت تمام تلاش‌ها تاکنون منتج به این شده که در رفسنجان ۱۳ کتابخانه عمومی، نهادی و غیرنهادی داشته باشیم.

وی بیان داشت: زیر بنای فضای کتابخانه ای مربوط به کل شهرستان ۱۲ هزار و ۶۰۰ متر مربع  است و  ۵۳۰۰ مترمربع مربوط به مدیریت اداره کتابخانه های عمومی ، ۷۳۰۰ مترمربع مختص دیگر کتابخانه های شهرستان است.

فرماندار با بیان اینکه ۳۲۰ هزارجلد کتاب در کتابخانه‌ها وجود دارد و ۲۳ هزار و ۲۶۲ نفر عضو کتابخانه‌ها هستند افزود: این آمار به نسبت جمعیت شهرستان به ۱۰ درصد هم نمی‌رسد.

فصیحی هرندی خاطرنشان به ضرورت ایجاد کتابخانه  مرکزی در شهرستان اشاره داشت و یادآور شد: ایجاد این کتابخانه می تواند کمک کننده و پشتیبان بقیه کتابخانه های شهرستان باشد همچنین اصرار داریم در مراکزی که کتابخانه لازم است و فاقد کتابخانه هستند با همکاری هم کتابخانه ایجاد شود تا دسترسی علاقمندان فراهم شود.

سرانه مطالعه مردم رفسنجان زیر ۴۰ ثانیه در روز است

ایمان محمدآبادی رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی رفسنجان اظهار کرد: شناسایی ظرفیت هایی که در حوزه کتاب فعالیت داشتند باعث شد ما را به هدفمان نزدیک تر کند، مس سهم بسیار زیادی در حوزه برگزاری نمایشگاه کتاب، برگزاری مسابقات کتابخوانی و حمایت های آنها در این مورد و مشارکت با دستگاه های دیگر و همچنین آستان قدس رضوی با خریداری دو دستگاه اتوبوس به عنوان کتابخانه سیار به بخش‌های مختلف شهرستان ارائه خدمات می‌دهد و همچنین شهردای، بخشداری‌ها و آموزش و پرورش هم با همکاری داشتند.

وی تصریح کرد: چشم‌اندازی که در حوزه کتاب تعریف کردیم این است که طی دو سال به مدت دو دقیقه یعنی سالی یک دقیقه سرانه مطالعه شهرستان را افزایش دهیم از طرفی دردناک است که کلی تلاش کنیم که یک دقیقه به سرانه مطالعه اضافه شود ما برای افزایش این یک دقیقه پایه و مبنایی نداشتیم که بدانیم مردم رفسنجان چقدر مطالعه می‌کنند.

محمد آبادی افزود: در این راستا طرحی توسط دانشگاه ولیعصر(عج) پژوهشی انجام شد و سرانه مطالعه رفسنجان بررسی شد ما جزو معدود کشورهای هستیم که سرانه مطالعه خودمان را بررسی کردیم.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی رفسنجان گفت: طبق پژوهش به عمل آمده از سال ۹۵ تا ۹۶ سرانه مطالعه مردم رفسنجان به تفکیک بخش‌های مختلف را داریم، از فضای مجازی گرفته تا روزنامه ها، مجلات و کتاب خوانی، حتی می‌دانیم چه قشری از جامعه بیشتر مطالعه دارند و منابع مطالعاتی شهرستان را می‌دانیم.

وی تاکید داشت: طبق این تحقیق مشخص شد که سرانه مطالعه مردم رفسنجان زیر ۴۰ ثانیه در روز است زمانی که به این عدد رسیدیم فهمیدیم یک دقیقه اضافه کردن کار خیلی بزرگ و سختی است.

محمدآبادی یادآور شد: بخش های مختلفی که در حوزه کتاب فعالیت داشتند به این نکته معطوف کردیم که آیا صرفا مسابقات کتابخوانی تاثیر در روند مطالعه و کیفیت دادن به مطالعه در شهرستان دارد یا نه؟ لذا به سمتی می رویم که از هدر رفت منابع موجود در شهر جلوگیری کنیم و بتوانیم تاثیرگذاری آن را بیشتر کنیم.

وی ادامه داد: تعداد ۳۰ باشگاه کتابخوانی در رفسنجان داریم که برنامه‌های هفتگی دارند، در کافه های شهرستان یک شب کتاب خوانی و نقد و بررسی کتاب گذاشتیم و همچنین تعداد هفت محفل شعری داریم.

محمد آبادی با اشاره به استفاده از ظرفیت های موجود شهردر راستای افزایش سرانه مطالعه در شهرستان تاکید داشت و  گفت: برگزاری گردهمایی و نشست های دانش آموزان در کتابخانه های عمومی در راستای کیفیت بخشی به حوزه کتاب و افزایش مطالعه موثر است.

برچسب ها:
پایتخت کتاب رفسنجان فرماندار رفسنجان
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان