فوق تخصص بیماریهای مادرزادی قلب:

۱۱۰ عمل بسته قلبی در بیمارستان علی ابن ابیطالب(ع) رفسنجان انجام شده است

  • شناسه خبر: 133488
۱۱۰ عمل بسته قلبی در بیمارستان علی ابن ابیطالب(ع) رفسنجان انجام شده است

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان گفت: تاکنون ۱۱۰ مورد عمل بسته قلبی در بیمارستان علی ابن ابیطالب(ع) رفسنجان انجام شده است.

خانه » پزشکی و سلامت » ۱۱۰ عمل بسته قلبی در بیمارستان علی ابن ابیطالب(ع) رفسنجان انجام شده است

به گزارش خانه خشتی به نقل از روابط عمومی بیمارستان حضرت علی ابن ابیطالب(ع) رفسنجان، دکتر رضا درخشان شایع ترین بیماریهای مادرزادی را بیماریهای مادرزادی قلبی برشمرد و اظهار داشت: این بیماریها نشانه های مختلفی دارند و برخی از این بیماران با علائم مشخص مراجعه می کنند اما در مجموع بیماریهای مادرزادی قلب طیف وسیعی دارند.
وی افزود: از دوران بارداری یکسری ریسک فاکتورها وجود دارد که ما را ملزم می کند که نوزاد را از نظر بیماریهای مادرزادی قلب بررسی کنیم.
وی ادامه داد: امروزه در کشور با پروب الکتروکاردیوگرافی جنینی می توان قلب جنین را از هفته هیجدهم به بعد در داخل رحم مشاهده کرد البته این کار بر اساس یکسری معیارها از جمله بیماری دیابت در مادر، سابقه بیماریهای رماتیسمی در مادر، سابقه مصرف داروهای ضدتشنج توسط مادر، سابقه به دنیا آوردن فرزند قبلی با بیماریهای ژنتیکی از جمله بیماریهای قلبی توسط مادر، سابقه سقط های مکرر و IVF و … صورت می گیرد.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان تصریح کرد: در شهر رفسنجان تاکنون حدود ۱۰ نوزاد داریم که با جابجایی عروق متولد شدند و با تشخیص به موقع و جراحی به موقع، زندگی عادی خود را طی می کنند و مشکلی هم تاکنون که ۴ ساله شده اند، نداشته و نخواهند داشت.
این فوق تخصص بیماریهای مادرزادی قلب با تأکید بر اینکه تقریباً تمامی اعمال جراحی بسته قلبی در رفسنجان انجام می شود، یادآور شد: در بیماریهای مادرزادی قلب گاهی اوقات مجبور هستیم در ۱۵ روز اول عمل جراحی انجام دهیم، برخی دیگر با آنژیوگرافی اقدام اولیه انجام و سپس عمل قلب ماژور(باز) انجام شود.
دکتر درخشان تأکید کرد: مردم باید بدانند نباید در زمینه بیماریهای مادرزادی قلب اظهارنظر کنند چرا که این طیف بیماریها بسیار گسترده و متفاوت می باشند و هر بیمار با بیمار دیگر متفاوت است. هر صدای اضافه در قلب خطرناک نیست و نیاز دارد که این موضوع توسط پزشک متخصص در این زمینه بررسی شود.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان خاطرنشان کرد: در حال حاضر در بیمارستان علی ابن ابیطالب(ع) رفسنجان عمل جراحی قلبی بستن رگ اضافه که از آئورت به شریان ریوی متصل است(PDA)، عمل جراحی سوراخ بین دهلیزی(ASD)، عمل سوراخ بین بطنی(VSD)، عمل تنگی های آئورت(AS) و عمل کوارکوتاسیون آئورت به صورت بسته انجام می شود.
دانشیار دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان شایع ترین علت مرگ در ورزشکاران در حین ورزش را بیماریهای مادرزادی قلب که تشخیص داده نمی شوند دانست و گفت: البته جای نگرانی برای مردم وجود ندارد اما در زمینه این بیماریها براحتی نمی توان نظر داد.
انجام ۱۱۰ مورد اعمال بسته قلبی در بیمارستان علی ابن ابیطالب(ع) رفسنجان
فوق تخصص بیماریهای مادرزادی قلب به آمار و ارقامی درباره تعداد اعمال جراحی بسته قلبی در بیمارستان علی ابن ابیطالب(ع) اشاره و بیان کرد: تاکنون ۳۷ مورد عمل جراحی بستن رگ اضافه(PDA) در این بیمارستان صورت گرفته که کمترین سن مورد جراحی نوزاد ۲۵ روزه با وزن ۷۰۰ گرم و بالاترین سن ۳۸ ساله بوده است که هم از طریق کویل(وسیله مسدود کننده رگ) و آمپلاتزر(دیسک مخصوصی که داخل قلب قرار می گیرد) انجام گرفته است.
دکتر درخشان افزود: تعداد اعمال سوراخ بین دهلیزی (ASd) 28 مورد بوده که کمترین سن آن نوزاد ۱۸ ماهه و بالاترین سن ۷۰ ساله بوده است.
این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان ادامه داد: تعداد اعمال والوپلاستی دریچه پولمونر(باز کردن دریچه ریوی تنگ با بالن) که قبلاً با اعمال جراحی باز انجام می شده ۱۸ مورد است که کمترین سن نوزاد ۱۵ روزه و بالاترین سن ۵۰ سال می باشد.
وی ادامه داد: تاکنون ۶ مورد اعمال جراحی اصلاح دریچه آئورت(کوراکوتاسیون آئورت) در این بیمارستان انجام گرفته که کمترین سن نوزاد ۲۲ روزه و بالاترین سن ۲۶ سال بوده است.
این فوق تخصص بیماریهای مادرزادی قلب تصریح کرد: در بیماریهای مادرزادی قلب نوزدان که معمولاً سوراخ بین دهلیزی را می بندیم برای برخی بیماریها مانند جابجایی عروق، سوراخ بین دهلیزی ایجاد می کنیم تا نوزاد زنده بماند که نام این عمل جراحی «راشکیند» است که این عمل جراحی نیز تاکنون ۶ مورد در نوزاد سه روزه انجام شده که در دو مورد آن، از طریق ناف بین دهلیز سوراخ ایجاد کردیم.
دکتر درخشان با بیان اینکه تاکنون ۴ مورد بستن PFO در بیماران با سکته مغزی انجام شده است که این PFO با اکو مری مشخص شده مجرای عبور لخته در مغز بوده است، افزود: تعداد اعمال جراحی بستن سوراخ بین بطنی(VSD) در بیمارستان علی ابن ابیطالب(ع) رفسنجان که از اعمال جراحی بسیار دشواری محسوب می شود ۴ مورد بوده است، همچنین تعداد ۷ مورد عمل جراحی والوو پلاستی دریچه آئورت در بیمارستان انجام شده است.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان در ادامه بیان کرد: به جرات می توان گفت بیمارستان علی ابن ابیطالب(ع) رفسنجان جزو بیمارستانهای خوب کشور است و پرستاران بسیار ورزیده ای دارد و خدمات بسیار خوبی را به بیماران ارائه می دهد.
وی با بیان این مطلب که خدمات ارائه شده به بیماران قلب و عروق در بیمارستان علی ابن ابیطالب(ع) حتی از پاره ای بیمارستانهای خصوصی تهران و شهرهای مجاور نیز بهتر است، خاطرنشان کرد: هم اکنون بیمارانی از شهرهای مختلف استان و استانهای همجوار از جمله جیرفت، زرند، سیرجان، بندرعباس، زاهدان و زابل داریم.
فوق تخصص بیماریهای مادرزادی قلب با قدردانی از همکاران بخش آنژیوگرافی و بیهوشی آقای دکتر فرحبخش در انجام اعمال جراحی بسته قلبی، به کمبودهای این بخش نیز اشاره و ابراز کرد: در حال حاضر وسایلی از جمله دستگاه اکوکاردیوگرافی ترانس ازوفاژیال را برای این بخش کمبود داریم که لازم است در این خصوص خیّرین ورود کنند.
درخشان همچنین به کاهش هزینه های این بخش با اجرای طرح تحول سلامت نیز اشاره داشت و گفت: هزینه بستن ASD چیزی حدود ۱۲ میلیون است که با اجرای طرح تحول سلامت، بیمار تنها با پرداخت هزینه ناچیزی این عمل براش انجام میگیرد لذا کمک بسیار بزرگی در قالب این طرح به این بیماران ارائه شده است.

برچسب ها:
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان